یک کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد

دستاوردهای مهم تیم مذاکره‌کننده جدید در وین

کدخبر: ۴۸۲۱۱۵
اقتصادنیوز: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه در چهار ماه اخیر هیچ یک از اقدامات دفاعی کشور و رزمایش‌ها متوقف نشد، گفت: عدم گفت‌وگو درباره مسائل فرابرجامی از دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده جدید است.
دستاوردهای مهم تیم مذاکره‌کننده جدید در وین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در ۴ ماه گذشته هیچ یک از رزمایش‌ها و اقدامات دفاعی کشور و همچنین مسائل فضایی کشور متوقف نشد، گفت: عدم گفت‌وگو درباره مسائل فرابرجامی از دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده جدید است.

سید رضا صدرالحسینی با اشاره به اقدامات و تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده به ریاست علی باقری گفت: یکی از موضوعات اساسی که تیم مذاکره‌کننده در دستور کار داشته است و در دستیابی به آن تلاش قابل توجهی هم کرده این است که بتواند چند موضوع از جمله رفع تحریم‌ها، راستی‌آزمایی، گرفتن تضمین‌های لازم از طرف غربی و همچنین استفاده از تکنولوژی و صنعت هسته‌ای ایران به طوری که بتواند منافع جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: البته در اینکه هنوز هیچ سند مکتوبی در قالب این توافقنامه وجود ندارد و موضوعات و مطالب به صورت سیال درحال تغییر هستند و امکان تکیه کردن به شایعات مختلف که با هدف عملیات روانی به طور مستمر در ۴ ماه گذشته و همه مراحل گفت‌وگوها انجام می‌شود، در حال حاضر نمی‌توان یک قضاوت روشن و شفاف در مورد این قضیه داشت. 

وی تاکید کرد: اما آنچه که مسلم است، مسئله‌عدم پذیرش گفت‌وگو در خصوص برجام پلاس که منظور از آن مسائل موشکی و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است که به هیچ عنوان از طرف تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران پذیرفته نشد. 

صدرالحسینی اضافه کرد: نکته دیگری که به وسیله آن می‌توان متوجه تعامل بین مذاکره و همچنین در داخل کشور شد، این است که در ۴ ماه گذشته هیچ یک از رزمایش‌ها و اقدامات دفاعی کشور و همچنین همچنین مسائل فضایی کشور از جمله پرتاب ماهواره‌ها و یا انجام اقداماتی که با ماهواره‌برها متوقف نشد، بلکه در این ایام هم در حوزه هوایی، دریایی و زمینی، رزمایش‌های مختلفی برای آزمایش آمادگی دفاعی به موقع انجام شد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مسائل یاد شده نشان‌دهنده این است که یکی از دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده جدید، اجاره ورود به موضوعات فرابرجامی از سوی طرف غربی را نداده است. همچنین در حوزه مسائل راستی‌آزمایی، به نظر می‌رسد که راستی‌آزمایی بسیار قدرتمندی انجام خواهد شد که می‌توان در ارتباط با این موضوع مسائل مالی، بانکی و اقتصادی را نام برد. 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که می‌توان به عنوان یکی از دستاوردهای این دوره از مذاکرات از آن تا برد، مسئله ضمانت‌هایی است که طرف غربی برای همکاری‌ها و یا احیای برجام به ایران خواهد داد، گفت:  تیم مذاکره‌کننده توانست موضوعاتی را که در زمان ۶ دور قبلی مذاکرات در حوزه «اسنپ بک» و نگهداری توانمندی‌های صنعت هسته‌ای بخشی از آن‌ها گفت‌وگو شده بود را تکمیل کند، از دیگر مسائلی است که باید به آن اشاره کرد.   

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه تاکید می‌کنیم هنوز هیچ توافق مکتوبی در رابطه با رفع تحریم‌ها و یا بازگشت به برجام به وجود نیامده اما مسائل ذکر شده از دستاوردهای است که تیم مذاکره‌کننده به آن دست پیدا کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید