موضع گیری سازمان ملل در پی حملات روسیه به غیرنظامیان اوکراین

کدخبر: ۴۸۲۱۷۶
اقتصادنیوز معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی، گزارش هایی از استفاده نیروهای روسی از "بمب های خوشه‌ای" در "حملات بی‌رویه" به اوکراین ارائه کرد و حملات به غیرنظامیان و بیمارستان ها در اوکراین را محکوم کرد.
موضع گیری سازمان ملل در پی حملات روسیه به غیرنظامیان اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی حملات به غیرنظامیان و بیمارستان ها در اوکراین را محکوم کرد و گزارش هایی از استفاده نیروهای روسی از "بمب های خوشه‌ای" در "حملات بی‌رویه" به اوکراین ارائه کرد.

«رزماری دی کارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی، روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان "تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی" درباره جنگ در اوکراین گفت که بر اساس گزارش دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر تلفات غیرنظامیان در اوکراین به یک هزار و ۵۴۶ نفر از جمله 564 کشته و 982 زخمی رسیده اگرچه که این آمار بیشتر از ارقام اعلام شده است.

نشست شورای امنیت به درخواست روسیه برای بررسی ادعاها مبنی بر اینکه آمریکا در اوکراین برنامه تولید سلاح های بیولوژیکی دارد، با عنوان "تهدید علیه صلح وامنیت بین المللی" برگزار شده است.

دی کارلو افزود: دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر گزارش های موثقی از استفاده از بمب های خوشه ای  توسط نیروهای روسیه در مناطق پرجمعیت دریافت کرده است. حملات بی‌رویه، از جمله آنها که از بمب های خوشه‌ای استفاده می‌کنند بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه ممنوع است. این نوع از تسلیحات بدون تمایز، اهداف نظامی و غیرنظامی  را هدف قرار می دهند.

دی کارلو افزود که سازمان جهانی بهداشت ۲۶ حمله به مراکز سلامتی را که باعث کشته شدن ۱۲ نفر و مجروح شدن ۳۴ نفر دیگر شده، شناسایی کرده است. ما این حملات را محکوم می کنیم.

روسیه دولت اوکراین را متهم می کند که با همکاری آمریکا در حال اداره کردن آزمایشگاه هایی به منظور تولید تسلیحات میکروبی (بیولوژیک) است اما کی یف و واشنگتن هر دو این امر را تکذیب کرده اند و روسیه تاکنون مدرکی در این زمینه ارائه نکرده است.

روسیه در سال ۲۰۱۸ نیز آمریکا را متهم کرد که به طور محرمانه در آزمایشگاهی در کشور گرجستان آزمایش های بیولوژیکی انجام داده است.

این در حالی است که آمریکا و انگلیس از هفته گذشته به این سو مدعی شده اند که روسیه در اوکراین از تسلیحات شیمیایی استفاده می کند.

الکساندر شولگین نماینده دائم روسیه در سازمان ممنوعیت بکارگیری تسلیحات شیمیایی چندی پیش اعلام کرد که مسکو به زودی اسنادی در خصوص اقدامات تحریک آمیز صورت گرفته در زمینه بکارگیری تسلیحات شیمیایی در اوکراین برای این سازمان ارسال خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید