ژنرال‌های از‌دست‌رفته پوتین!

کدخبر: ۴۸۲۴۶۹
اقتصادنیوز: شرق در گزارشی به وضعیت نیروهای روس در تهاجم به اوکراین پرداخته است.
ژنرال‌های از‌دست‌رفته پوتین!

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: اشغال اوکراین، طاقت‌فرساتر از چیزی بود که رئیس‌جمهوری روسیه تصور می‌کرد. تهاجم روسیه به اوکراین در آستانه ورود به سومین هفته است و نظامیان روسیه هنوز موفق به کنترل کامل بر هیچ‌کدام از شهرهای مهم و بزرگ اوکراین نشده‌اند. در شهرهایی هم که به اشغال نظامیان تحت فرمان ولادیمیر پوتین درآمده‌اند، هنوز مقاومت اوکراینی‌ها ادامه دارد.

در‌حالی‌که مقام‌های روسیه از اعلام تلفات نظامیان این کشور در حمله به اوکراین طفره می‌روند و سایت مربوط به وضعیت نظامیان ارتش روسیه هم از دسترش خارج شده، مقام‌های اوکراین اعلام کرده‌اند که بیش از 10 هزار نظامی روسی در این تهاجم نظامی کشته شده‌اند. مقام‌های اطلاعاتی غربی هم تلفات نظامیان روسی را حداقل بیش از دو هزار نفر عنوان کرده‌اند. در‌این‌میان حداقل سه نظامی ارشد ارتش روسیه هم کشته شدند که شاخص‌ترین آنها «آندری زاخاروف» است که در روزهای گذشته در عملیات ناموفق ارتش روسیه به کی‌یف پایتخت اوکراین، در منطقه برووری در شمال شرق کی‌یف کشته شد.

همچنین در اکوایران ببینید : رفیق بی صدای مسکو

سرهنگ آندری زاخاروف فرمانده یک هنگ تانک روسی از سال 2016 به یکی از نظامیان شناخته‌شده روسیه تبدیل شد. او در این سال نشان شجاعت را از ولادیمیر پوتین دریافت کرد. توانایی‌های نظامی او باعث شد تا در عملیات اشغال نظامی اوکراین، وظیفه فرماندهی تانک‌های نظامی روسیه برای ورود به کی‌یف به او محول شود. سرلشکر «آندره سوخوتسکی» معاون فرمانده نیروهای مسلح ترکیبی چهل‌و‌یکم که احتمالا بر اثر ضربه گلوله یک تک‌تیرانداز کشته شد، یکی دیگر از نظامیان بلندپایه روسیه بود که قربانی حمله به اوکراین شد. مقام‌های غربی تأیید کرده‌اند که کشته‌شدن سوخوتسکی می‌تواند ناشی از اختلال سامانه‌های کنترل و فرماندهی ضعیف نظامی روسیه باشد. گفته می‌شود که افزایش تعداد تلفات روسیه در جنگ اوکراین می‌تواند به این دلیل باشد که احتمال دارد افسران ارشد از موقعیت‌های خود در پشت جبهه به سمت موقعیت‌های غیرعادی رها‌شده در خط مقدم حرکت کرده باشند تا اقتدار شخصی‌شان را در پیشرفت رو به ضعف گذاشته‌‌ تحمیل کنند؛ اما درگیر مشکلات لجستیکی و تدارکاتی و مقاومت شدید نیروهای اوکراینی شدند.

قربانیان مشکلات لجستیکی

کاروان بزرگ خودروهای زرهی در شمال کی‌یف در عمل مشکل ترافیکی عظیمی به وجود آورده و همچنان چندین روز است که با سرعتی بسیار کم پیش می‌روند و در برابر حمله نیروهای اوکراینی به‌شدت آسیب‌پذیر است. وسعت زیاد این کاروان و وجود وسایل نقلیه رها‌شده و از‌بین‌رفته در میان آنها جابه‌جایی تدارکات حیاتی و واحدهای مهندسی را مشکل کرده است.

در چنین شرایطی افسران بلندپایه تصمیم گرفتند به‌ اجبار به جلو حرکت کنند و در نهایت با واکنش ارتش اوکراین روبه‌رو شدند و منجر به افزایش تلفات میان نظامیان روسی شد. یکی از مقام‌های نظامی غربی می‌گوید: «برآورد من این است که نظامیان روسی به این دلیل کشته شدند که به‌ جای ماندن و کشته‌شدن در پشت جبهه عملیات، باید جلو می‌رفتند و به خط مقدم نزدیک‌تر می‌شدند. دلیل اینکه چنین اتفاقی افتاد، این است که فرماندهان احساس می‌کنند باید جلو بروند تا انگیزه بیشتری بدهند و بر عملیات کنترل داشته باشند. من فکر می‌کنم این نشان‌دهنده نوعی درماندگی و تا حدی حاصل‌نشدن پیشرفت است. آنها سعی می‌کنند شخصیت خود را بر میدان نبرد تحمیل کنند و خود را در معرض خطر فردی قرار می‌دهند. اوکراینی‌ها از ضعف آمادگی نظامی روسیه آگاهی داشتند؛ اما از اجرای ناقص طرح تهاجم شوکه شده‌اند. آنچه واضح است این است که آنها قادر نیستند با همان سرعتی که برنامه‌ریزی کرده بودند، طرحی را که روسیه روی آن کار می‌کرد، حفظ کنند. آنها به‌ویژه مقاومت اوکراین را دست‌کم  گرفته بودند.

آنها در اجرای این نقشه با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده‌اند که ما آن را ضعف سیستم نظامی روسیه می‌دانیم؛ اما آنها به‌نوعی موفق شدند با بازی هم‌زمان از پس همه آن ضعف‌ها برآیند که نتیجه‌اش نبود پیشرفت است که با مقاومت شدید اوکراینی‌ها ادغام شده است».

این مقام گفته است که بسیار زود است که بگوییم آیا مسکو می‌تواند سرانجام اوکراین یا قسمت‌هایی از آن را بگیرد و بر آن غلبه کند یا نه. بیشتر به این بستگی دارد که آیا اوکراینی‌ها قادرند عملیات درخور‌توجه روزهای آغازین نبرد را حفظ کنند یا نه.

روزهای سخت در خارکیف

علاوه بر ناکامی روسیه در اشغال کی‌یف، نظامیان این کشور هنوز نتوانسته‌اند شهر خارکیف در نزدکی مرز با روسیه را هم به طور کامل تحت کنترل بگیرند و در نبرد برای اشغال این شهر هم نظامیان زیادی کشته شدند که یکی از شاخص‌ترین آنها «ویتالی گراسیموف» رئیس ستاد ارتش چهل‌و‌یکم روسیه است.

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده که گراسیموف در جریان نبرد در حاشیه شهر خارکیف کشته شده است. روسیه در روزهای ابتدایی درمورد کشته‌شدن این نظامی ارشد اظهار‌نظری نکرده بود؛ اما در نهایت رسانه‌های روسیه کشته‌شدن او را تأیید کردند. در بیانیه وزارت دفاع اوکراین آمده است که ژنرال گراسیموف در جنگ دوم چچن در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ و عملیات نظامی روسیه در سوریه و همچنین عملیات تجزیه کریمه و الحاق آن به روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز  حضور داشت.

نکته جالب اینکه مقام‌های اوکراینی هویت این نظامی ارشد روسی را در پی شنود مکالمه‌های نظامیان روسی دریافتند. در این مکالمه‌ها مأموران از نبود خط ارتباط امن شکایت کرده و گفته‌اند که شرایط «بسیار دشوار» است. در مکالمه دوم، یکی دیگر از مأموران به کشته‌شدن سرلشکر گراسیموف اشاره می‌کند و از چند زخمی دیگر عملیات نام می‌برد. نوار این مکالمه همراه با بیانیه وزارت دفاع اوکراین در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شده بود؛ اما بعدا از این وب‌سایت حذف شد.

آندری ریژنکو، دستیار سابق وزارت دفاع اوکراین، گفته است که حضور افسران بلندپایه روسی در پست‌های فرماندهی عملیاتی معمول نیست و کشته‌شدن افسری با این درجه حاکی از سنگینی نبرد است. کشته‌شدن سرلشکر گراسیموف یک هفته پس از انتشار خبر کشته‌شدن سرلشکر آندری سوخوتسکی، یکی از معاونان فرمانده ارتش چهل‌و‌یکم گزارش می‌شود که مورد تأیید رسانه‌های روسی قرار گرفت.

کارشناسان نظامی هشدار می‌دهند که طولانی‌شدن جنگ روسیه در اوکراین می‌تواند چالش بزرگی برای نظامیان روس ایجاد کند و باعث شکست روسیه به دلیل مدیریت ضعیف و مشکلات لجستیکی ارتش روسیه در اوکراین شود و شاید پوتین در ادامه مقام‌های ارشد نظامی روسیه را قربانی شکست احتمالی در اوکراین کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید