دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتای روسیه‌ای خود

کدخبر: ۴۴۲۴۵۷
نشست امروز ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه در زمانی مهم پس از خروج نظامی آمریکا از افغانستان انجام می‌شود.
دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتای روسیه‌ای خود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا امروز چهارشنبه در ضمن پیش زمینه تلاش‌های کشورش برای کسب حق استقرار پایگاه نظامی و دیگر تدابیر پشتیبانی مبارزه با تروریسم در کشورهای هم مرز با افغانستان به دیدار همتای روسیه‌ای خود رفت.

این در حالی است که مسکو با این درخواست آمریکا مخالفت کرده است.

نشست امروز ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه در زمانی مهم پس از خروج نظامی آمریکا از افغانستان انجام می‌شود.

آمریکا حالا بدون داشتن نیرو در عرصه میدانی، برای رصد شبه نظامی القاعده و داعش در افغانستان و تضمین عدم تجمیع قوای آنها و بروز تهدیدشان علیه آمریکا و هم‌پیمانانش نیاز به انعقاد توافقات بیشتری برای ایجاد پایگاه، اشتراک اطلاعات و توافقات دیگر دارد.

پیشتر در ماه ژوئیه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، مسکو به آمریکا نسبت به هرگونه استقرار سربازانش در کشورهای هم مرز با افغانستان هشدار می‌دهد و آن را "غیرقابل قبول" می‌داند.

میلی از ارائه جزئیات دیدارش به خبرنگارانی که در سفر به هلسینکی او را همراهی می‌کردند، خودداری کرد. سرهنگ دیو باتلر، سخنگوی میلی در بیانیه‌ای امروز چهارشنبه گفت که این نشست "تداوم مذاکراتی با هدف ارتقای ارتباطات بین رهبری نظامی میان دو کشور در قبال هدف‌های کاهش ریسک و تعارض زدایی عملیاتی" است.

باتلر بیان کرد، هر دو طرف بر سر عدم افشای جزئیات مذاکرات که عرف نشست‌ها و گفت‌وگوهای قبلی نیز بوده توافق کردند.

میلی چند روز پیش تصریح کرد که  مساله تاسیس پایگاه یکی از مسائل مهم مدنظر او در سفر به اروپا است و گفت که در جریان نشست چند روز پیشش با همتایانش از اعضای ناتو در شهر آتن در این مورد با آنها بحث کرده است.

رهبران ارتش آمریکا گفته‌اند که می‌توانند در صورت لزوم عملیات تجسسی مبارزه با تروریسم و حملات را با به کارگیر دارایی‌های مستقر در کشورهای دیگر  در افغانستان اجرا کنند. با این حال آنها اذعان کرده‌اند که اجرای پروازهای تجسسی از سمت پایگاه‌های حوزه خلیج فارس در قبال افغانستان نیاز به مدت زمان بیشتری و طی مسافت طولانی‌تری دارد بنا براین آمریکا و هم‌پیمانانش خواستار توافقات تشکیل پایگاه و دستیابی به حقوق پروازی و افزایش اشتراک اطلاعات با کشورهای نزدیک به افغانستان نظیر ازبکستان، قرقیزستان یا تاجیکستان هستند.

تاکنون آنها در قبال این درخواستشان پیشرفتی به دست نیاورده‌اند. مسکو تسلط سفت و سختی بر کشورهای حوزه آسیای مرکزی داشته و با حضور غرب در آنجا مخالف است.

مشخص نیست آیا پتانسیل تشویق روس‌ها به کاستن از مخالفت‌شان با حضور آمریکا یا هم‌پیمانانش در منطقه در مذاکرات با مسکو وجود دارد یا خیر. با این حال مقام‌های روسیه اظهار نگرانی کرده‌اند که تصرف افغانستان توسط طالبان می‌تواند آسیای مرکزی را بی‌ثبات کند و همچنین نگران افزایش تهدید داعش نیز هستند.

میلی در روزهای اخیر با لحنی خوش بینانه درباره کمک گرفتن از هم‌پیمانان برای اجرای ماموریت‌های پروازی در افغانستان صحبت کرده است. او هرگز مستقیما نام روسیه یا کشورهای حوزه جنوب آسیا را نبرد اما گفت که کشورهای هم‌پیمان در ناتو درحال بحث بر سر مشارکت‌های بالقوه هستند.

میلی به خبرنگاران گفت: فرصت‌هایی برای اینکه اعضای ائتلاف تصمیم به همکاری نزدیک با ما در قبال این قابلیت‌ها بگیرند وجود دارند. این در حالی است که حمله هوایی مرگبار چند وقت پیش آمریکا در روزهای پایانی عملیات خارج سازی از افغانستان که طبق اعتراف خود آمریکا یک اشتباه بوده و به مرگ ۱۰ غیرنظامی انجامید، پرسش‌هایی را درباره آینده استفاده از حملات پهپادی برای هدف گرفتن تروریست‌ها در افغانستان به وجود آورده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید