جانسون وحشت‌زده دست به دامن عربستان شد

کدخبر: ۴۸۳۲۲۱
اقتصادنیوز: جنگ اوکراین، بهای سوخت در انگلیس را افزایش داد و این مساله نخست وزیر انگلیس را به وحشت انداخته تا برای خرید نفت ارزان دست به دامن عربستان شود.
جانسون وحشت‌زده دست به دامن عربستان شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بهای سوخت در انگلیس براثر جنگ اوکراین حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و کارشناسان هشدار داده‌اند که با ادامه تحریم نفت روسیه احتمال افزایش دو برابری قیمت سوخت در این کشور دور از انتظار نیست. این مساله نخست وزیر انگلیس را به وحشت انداخته تا برای خرید نفت ارزان دست به دامن عربستان شود.

به گزارش سه‌شنبه شب ایرنا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تا ساعاتی دیگر راهی خاورمیانه خواهد شد تا با رهبران عربستان سعودی و امارات متحده عربی در خصوص جبران نفت روسیه که پس از آغاز جنگ اوکراین از سوی کشورهای غربی تحریم شده گفت‌ وگو کند. او در این سفر یک روزه قرار است با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی دیدار کند. جانسون به رابطه نزدیک خود با محمد بن سلمان دل خوش کرده و امیدوار است بتواند نظر او را برای افزایش تولید نفت این کشور به نفع انگلیس جلب کند.

وی ظهر امروز در گفت‌ وگو با شبکه اسکای نیوز گفت: اگر بخواهیم مقابل پوتین بایستیم و نگذاریم ما را مرعوب کند باید درباره نحوه کاهش وابستگی انرژی به روسیه با سایر تولید کنندگان نفت در جهان گفت‌ وگو کنیم. پوتین در سال‌های اخیر تلاش کرده تا کشورهای غربی را به نفت و گاز خود وابسته کند و ما باید از این اعتیاد فاصله بگیریم.

نخست وزیر انگلیس افزود: ما می‌خواهیم گسترده‌ترین ائتلاف ممکن را ایجاد کنیم تا تاثیر جنگ اوکراین بر بهای سوخت به حداقل برسد. نخست وزیر انگلیس با اذعان به این نکته که افزایش قیمت انرژی در انگلیس از سوی مردم کشورش حس می‌شود افزود ما باید برای تامین انرژی راهبرد طولانی مدت و پایدار ترسیم کنیم تا کمتر به نفت روسیه وابسته باشیم.

بر اساس گزارش دفتر آمار ملی انگلیس، این کشور سال گذشته میلادی ۴ میلیارد پوند نفت از روسیه خریداری کرده که ۳ میلیارد پوند آن را فرآورده‌های نفتی و یک میلیارد پوند دیگر را نفت خام تشکیل می‌دهد. این میزان معادل ۱۸ درصد نفت مورد نیاز انگلیس است که پس از تحریم‌های اعمال شده در هفته‌های اخیر منجر به اخلال در ذخایر نفتی انگلیس و افزایش ۳۰ درصدی بهای سوخت در این کشور شده است. هرچند دولت انگلیس اصرار دارد که وابستگی چندانی به نفت روسیه ندارد اما بیم آن می‌رود که با ادامه جنگ اوکراین قیمت‌ها در این کشور دو برابر شود.

کارشناسان برجسته مسائل اقتصادی دیروز به نمایندگان مجلس گفتند که قیمت بنزین ممکن است به ۲۵۰ پنس و گازوئیل به ۳۰۰ پنس در هر لیتر برسد. در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین ۱۶۵.۹ پنس و گازوئیل ۱۷۲.۹ پنس معامله می‌شود.

این درحالیست که قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بر اثر فشار ناشی از جنگ اوکراین به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ رسیده و گاز نیز از بالاترین رکوردی که در سال گذشته در اروپا و بریتانیا به ثبت رسیده بود فراتر رفته است. کارشناسان می‌گویند که اگر قیمت گاز در این سطح بماند، هزینه اضافی برای خانوارهای انگلیسی می تواند تا ۶۰ میلیارد پوند در سال باشد.

بر اساس تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته مردم انگلیس بشدت نگران افزایش قیمت سوخت در این کشور هستند. طبق یافته‌های موسسه افکار سنجی یوگوو تقریباً از هر ۱۰ انگلیسی ۹ نفر (۸۸ درصد) معتقدند چنین افزایشی محتمل است و از این میزان ۵۶ درصد آن را "بسیار محتمل" می دانند.

جانسون در شرایط کنونی گدایی از عربستان با سابقه سیاه حقوق بشری را بهتر از سکوت در برابر پوتین می‌داند. از نظر او  ذخایر نفتی عربستان بهترین راه حل مقاومت در برابر اعتیاد به نفت روسیه است. او پیش از سفر به خبرنگاران گفت: بریتانیا در حال ایجاد یک ائتلاف بین المللی برای مقابله با واقعیت جدیدی است که با آن روبرو هستیم. جهان باید خود را از هیدروکربن‌های روسیه دور کند و اعتیاد پوتین به نفت و گاز را گرسنه نگه دارد.

وی افزود: عربستان سعودی و امارات متحده عربی شرکای بین المللی کلیدی در این تلاش هستند. ما با همکاری آنها تلاش خواهیم کرد تا امنیت منطقه را تضمین، از تلاش های کمک های بشردوستانه حمایت و بازارهای جهانی انرژی را برای بلندمدت تثبیت کنیم.

البته سفر جانسون به عربستان که به فاصله کوتاهی از اعدام‌های اخیر در این کشور صورت می‌گیرد، او را با موجی از انتقاد افکار عمومی نسبت به سابقه حقوق بشری رژیم ال سعود مواجه کرده است. وی با این حال سفر خود را اینگونه توجیه کرد: اگر قرار است مقابل پوتین بایستیم و مرعوب او نشویم باید این گام‌ها را برداریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید