روایت سخنگوی دولت از انتساب اصطلاح دیوارکشی در خیابان‌ها به رئیسی

کدخبر: ۴۸۳۲۸۵
سخنگوی دولت در واکنش به درخواست نمایندگان برای استیضاح وزرای دولت گفت: انصافا دولت دارد توان مضاعف برای پیگیری امور، نیازها و مسائل روز مردم می‌گذارد. ممکن است نماینده‌ای احساس کند کوتاهی شده است. این حق نماینده است که تذکر، سؤال یا استیضاح کند.
روایت سخنگوی دولت از انتساب اصطلاح دیوارکشی در خیابان‌ها به رئیسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  روزنامه همشهری، دولت سیزدهم فرمان پاسخگویی و ارتباطات خود با مردم را با تمرکز بیشتری در نهاد ریاست‌جمهوری، شورای اطلاع‌رسانی دولت و دبیرخانه هیأت دولت هدایت می‌کند. علی بهادری‌جهرمی، جوان‌ترین عضو هیات دولت همزمان مسئولیت ارکان رسانه‌ای دولت، هماهنگی جلسات و تدوین پیش‌نویس لوایح و مصوبات هیأت وزیران را برعهده دارد. این تمرکز بر وظایف اطلاع‌رسانی و دبیرخانه‌ای دولت به‌صورت محدود در برخی دولت‌های پیشین تجربه شده و رسمیت بخشیدن به شئون سخنگویی در جمع اعضای کابینه را تقویت کرده است. اطلاع بیشتر سخنگویان دولت از عملکرد وزرا، پاسخگویی مؤثرتر و دقیق‌تر آنها در قبال سؤالات افکار عمومی را نیز رقم زده است.

در ادامه گفت و گوی علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت را بخوانید،

دولت سیزدهم پس از یک دوره ایجاد نگرانی‌های مخالفان نسبت به تشکیل دولت آقای رئیسی و تبعات آن برای جامعه و حاکمیت تشکیل شد؛ دغدغه‌ای برای دفع این تبلیغات و ارائه برنامه‌ها و پاسخ مناسب داشتید؟

سیاه‌نمایی خیلی زیاد انجام شد و این فقط مربوط به ایام انتخابات نبود؛ سال‌هاست که خواسته‌اند یک نوع نگاه و تفکر از مدیریت جامعه کنار گذاشته شود یا کمرنگ شود. برای این هدف فضاسازی‌های زیادی نیز صورت گرفت. این اصطلاح دیوارکشی در خیابان‌ها که منتسب به آقای رئیسی می‌شد یا داستان‌سرایی‌های مختلفی که در حوزه‌های حقوقی و قضایی صورت می‌گرفت، گویای تخریب‌ها بود. این تنها مشکل آغاز دولت جدید نبود. پا به پای این داستان‌سرایی‌ها و فضاسازی‌ها، هجمه‌ای به وضعیت اقتصادی مردم نیز به‌واسطه کوتاهی‌های مفرط صورت گرفته بود.

مقام معظم رهبری هم فرمودند که آمارها و شاخص‌های عملکرد اقتصادی دهه اخیر قابل‌قبول نبود. نتیجه اینها فضای منفی‌ای می‌شود که در افکار عمومی و بر روحیه و امید مردم سیطره پیدا کرده بود و برخلاف شعارهایی که پیش از این داده شده بود، مردم در ناامیدانه‌ترین شرایط موجود در حوزه‌های مختلف قرار داشتند، یعنی شرایط در ابتدای دولت بسیار سخت و ناراحت‌کننده‌ بود. اما نتیجه همه این شرایط حضور پرشور مردم ‌ پای صندوق‌های رأی بود. بالاخره ۱۸میلیون نفر یعنی حدود ۷۰درصد شرکت‌کننده‌ها به همان فردی که اینگونه علیه‌ او اتهام‌افکنی می‌شد رأی می‌دهند و از او دفاع می‌کنند.

مردم با رأی خودشان با مسببان این شرایط حرف زدند و نگاه‌شان را روشن کردند. به‌نظرم این حرف مردم حاصل دیدن خدمات گذشته آقای رئیسی در آستان قدس و قوه قضاییه بود. مردم دیدند که رئیس‌جمهور جدید نگاهش خدمت به مردم و کار و تلاش شبانه‌روزی برای مردم است. همین نگاه هم برای رفع دغدغه‌ها کارآمد است و مسیر و خط‌مشی دولت نیز همین است. دولت اعتقاد دارد برای حل این مشکلات و برای اصلاح این فضاسازی‌ها باید صادقانه به مردم خدمت کرد. مردم خادمین خودشان را خوب می‌شناسند و با آنها انس می‌گیرند. باید هم صادقانه خدمت کرد و هم صادقانه صحبت کرد و شرایط، برنامه‌ها و اقدامات را توضیح داد. مقام معظم رهبری فرمودند که اگر نمی‌شود به هدفی دست پیدا کرد صادقانه با مردم در میان بگذارید که چرا نمی‌شود و مشکلات و موانع چه بوده است. با مسیری که دولت در پیش گرفته همچنان که در ۶ماه گذشته از دولت بیشتر شناخت پیدا کرده‌اند، فضا روشن‌تر و امید بیشتر خواهد شد.

با وجود اینکه دولت و مجلس از نظر نگاه سیاسی همسو هستند ولی انتقادها از سوی نمایندگان نسبت به دولت کم نبوده است. تعبیر دولت از این افزایش انتقادات چیست

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اخیرا در جلسه هیأت دولت گزارشی از میزان تذکرها و سؤالاتی داد که نمایندگان مجلس نسبت به اعضای کابینه داشته‌اند و آن را با ابتدای دولت قبل قیاس کرده بودند. بله، وقتی مقایسه صورت می‌گیرد حجم به‌نسبت بالا بوده است. من اینگونه تفسیر می‌کنم که بخشی از حجم مطالبات به‌خاطر شرایط روز است. وقتی شرایط باثبات و عادی است، نماینده هم به دولت وقت می‌دهد که سر صبر تصمیم‌گیری کند. یک وقت شرایط عادی نیست و انتظارات مردم و نماینده‌ها متفاوت می‌شود. یک بخش هم این است که از چه دولتی چه انتظاری می‌رود. زمانی از فردی انتظار می‌رود کاری را با فلان سرعت و قدرت انجام دهد و از فرد دیگری انتظار متفاوتی می‌رود. انتظارات از این دولت انتظارات بالایی است. با تجربه‌ای که از عملکرد آقای رئیسی و اطرافیانش دیده شده، انتظار دارند که امور با سرعت، کیفیت و سلامت بیشتری پیگیری شود. بخش سوم هم ناشی از اختلاف سلیقه نمایندگان با دولت است. بالاخره صددرصد نمایندگان به همه اعضای کابینه رأی نداده‌اند و ممکن است برخی از آنها نظر متفاوتی داشته باشند. ما از طرف مجلس چنین می‌پسندیم که بحث‌ها کارشناسی شده‌تر و در قالب مصوبات جمع‌بندی شود تا امور با تفکیک وظایف تقنینی و اجرایی با سرعت و ثبات بیشتری پیگیری شود.

برخی نمایندگان نیز خیلی زود به استقبال استیضاح برخی وزرای کابینه رفته‌اند. طیف زیادی از نمایندگان در نطق‌های میان‌دستور و تذکرات نسبت به مشکلات معیشتی مردم انتقاد می‌کنند. موضع دولت چیست؟ 

همین نمایندگان نیز چنین ادعایی ندارند که وضعیت معیشتی مردم در ۶ماه اخیر بدتر از ۶ماه پایانی دولت سابق بوده باشد. مسئله آن است که انتظار مضاعفی از این دولت می‌رود. انصافا دولت دارد توان مضاعف برای پیگیری امور، نیازها و مسائل روز مردم می‌گذارد. ممکن است نماینده‌ای احساس کند کوتاهی شده است. این حق نماینده است که تذکر، سؤال یا استیضاح کند.

یعنی استیضاح را در همین ماه‌های نخست طبیعی می‌دانید؟

حق قانونی نماینده است ولی اینکه شما از من به‌عنوان سخنگوی دولت بپرسید که آیا اقدام درستی است، طبیعتا نه؛ چون این دولت هنوز در ابتدای راه است و کامل آثار عملکردش نمایان نشده است. هنوز بسیاری از برنامه‌های دولت نتوانسته در مسیر اجرا قرار گیرد. فراهم کردن زیرساخت‌ها در ماه‌های ابتدایی برای اجرایی کردن برنامه‌ها زمان می‌برد. برخی جاها باید برنامه‌ریزی صورت گیرد و برنامه‌ریزی‌های قبلی با توجه به اشراف اجرایی و آمار و ارقامی که در اختیار مدیران قرار گرفته، واقع‌گرایانه‌تر شود. به‌نظر من زمان برای طرح این صحبت‌ها خیلی زود است. دولت مجلس را در کنار خودش می‌بیند.

آقای رئیسی رئیس‌جمهور کم‌گویی در مقایسه با روسای جمهور سابق است؛ جلسات سخنرانی به‌مراتب کمتری برگزار می‌کند و گزارش جلسات هیأت دولت نیز درنهایت محدود به ۲ یا ۳پاراگراف طرح مواضع ایشان درخصوص مسائل کشور می‌شود؛ از دوره تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به‌رغم برخی نامزدهای حتی همسو و البته غیرهمسو چندان تمایلی برای ورود به حاشیه‌ها نداشت. این ناشی از ویژگی شخصی آقای رئیسی است یا تصمیم ندارند درباره هر موضوعی که در کشور وجود دارد از تریبون رسمی درباره آن صحبت کنند؟

آقای رئیسی همانطور که در ایام انتخابات نیز نشان دادند اهل کنایه و متلک انداختن در مسائل روز کشور نبوده‌اند و اولویت را اخلاق می‌دانند. ایشان اولویت را ‌کار واقعی برای مردم و صداقت می‌دانند. مسئله دیگر هم این است که دولت باید ببیند مردم چه می‌خواهند تا به همان سمت‌وسو حرکت کند. مردم ما از متلک‌ انداختن، دعوا و نزاع زجر کشیده‌اند و آسیب دیده‌اند. ما در ادوار مختلف شاهد بوده‌ایم که دولت با مجلس، قوه قضاییه یا نهادهای نظامی یا شهرداری دعوا داشت. مردم دوست داشتند مقامات مختلف را در یک قاب ببینند که با هم برای حل مشکلات مردم برنامه‌ریزی می‌کنند. مردم پیش از این می‌دیدند که مقامات قبل از این پیوسته متعرض هم می‌شدند و علیه هم موضع‌گیری می‌کنند. در این فضای نزاع‌آمیز گوشت قربانی مردم هستند. نگاه دولت این است که منافع و اولویت‌های مردم مبنا باشد. دولت هرگز به سمت چیزی که مردم را خسته کند نخواهد رفت.

 یکی از مشکلات اساسی دولت‌های گذشته تعامل ضعیف قوا با یکدیگر بوده است و تأکید رهبرمعظم انقلاب بر تشکیل مرتب جلسات سران قوا برای رفع این خلأ و ضعف بوده است. در این دوره هرچند به‌نظر می‌رسد هماهنگی بین قوا از نمود بیشتری برخوردار است ولی هنوز ضعف‌هایی در این زمینه دیده می‌شود. ارزیابی شما از تعامل قوا در این نیم‌سال فعالیت دولت چگونه است و در کدام بخش‌ها ضعف‌ها بیشتر دیده می‌شود و برای رفع آن چه اقدامی می‌توان انجام داد؟

تعامل قوا را نباید به‌معنای انطباق نظرات کارشناسی قوای مختلف در یک موضوع دانست. اینکه اصلا اختلاف‌ دیدگاه وجود نداشته باشد، چنین نیست. اگر اختلاف وجود نداشته باشد که دیگر مفهوم چند قوه بودن زیر سؤال می‌رود. اساسا یکی از آثار تفکیک قوا این است که با نگاه‌های کارشناسی مختلف و با ظرفیت‌های نیروی انسانی متفاوت به مسائل نگاه شود و از دل برایند این نگاه‌ها مسیر حل مشکلات مردم روشن شود. اینکه هیچ اختلاف‌نظر و دیدگاهی وجود نداشته باشد اصلا مطلوب نیست. آنچه درنظر ما مذموم است تقابل دستگاه‌ها با یکدیگر است که فرضا روسای قوا یا سخنگوی قوا علیه هم تندی می‌کنند. این نشان می‌دهد مسئله روسای قوا مسئله مردم نیست  بلکه مسئله زدوخورد است و اثبات حقانیت خود است. 

 پس اینکه از جلسات سران قوا هیچ خبری بیرون نمی‌آید به‌معنای خنثی بودن این جلسات یا خوش و بش مقامات نیست؟

جلسه سران قوا جلسه تصمیم است. سران قوا در جلسات متعدد دیگری هم یکدیگر را می‌بینند و می‌توانند در آن جلسات خوش و بش کنند. جلسات قوا جلسات تصمیم‌گیری درخصوص مسائل کلان ملی و خیلی وقت‌ها جلسات مباحثه درباره اختلافات است. جای اختلاف داخل جلسه است. اصل بر آن است که اختلاف را باید داخل جلسه تبیین کرد مگر اینکه نیاز به کارشناسی بیشتری داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید