مانع اصلی احیای برجام از زبان حقیقت پور/ یک جریان بی‌ریشه به مذاکره‌کنندگان حمله می‌کند

کدخبر: ۴۸۳۳۴۷
حقیقت‌پور گفت: اظهارات «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در خصوص اخذ تضمین از آمریکا برای عدم تداخل تحریم‌های جنگ «اوکراین» با برجام، به نوعی خیال تمامی طرف‌های برجامی را راحت کرد.
مانع اصلی احیای برجام از زبان حقیقت پور/ یک جریان بی‌ریشه به مذاکره‌کنندگان حمله می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، کتاب‌های درسی و تاریخی پر از اسامی افرادی است که در طول تاریخ و در جریان مذاکرات برای صلح و یا توافق و حتی نگارش عهدنامه‌ها با یکدیگر به گفت‌وگو نشسته‌اند. اینکه سالها بعد نام علی باقری کنی و یا محمدجواد ظریف و حتی یک فرد دیگر در پای نوشته‌های تاریخی در خصوص توافق برجام مرقوم شود، سوالی است که احتمالا پاسخ آن در نتیجه مذاکرات فعلی در وین نهفته باشد.

کرنش طرف آمریکایی برجام در برابر خواسته‌های دقیقه نودی روس‌ها و همچنان تلاش دولت سیزدهم برای رسیدن به یک توافق پایدار با غرب همگی نوید احیای مجدد برجام، آن هم پس از چندسال توقف را می‌دهد.

یک چهره سیاسی اصولگرا که زمانی در کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس حضور داشت، در خصوص احتمال توافق ایران و غرب و حل و فصل مناقشه هسته‌ای می‌گوید؛ مشکل اصلی برجام طرف آمریکایی است و اگر آنها دست از کارشکننی بکشند به زودی شاهد احیای موفقیت‌آمیز برجام خواهیم بود.

اصلی‌ترین مانع برجام آمریکا است

منصور حقیقت‌پور نماینده اسبق مجلس در رابطه با آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام، گفت: اظهارات «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در خصوص اخذ تضمین از آمریکا برای عدم تداخل تحریم‌های جنگ «اوکراین» با برجام، به نوعی خیال تمامی طرف‌های برجامی را راحت کرد.

وی بیان داشت: علی‌رغم اینکه در روزهای اخیر اینگونه اعلام شد که مانع اصلی بر سر راه برجام طرف‌ روس است، اما باید بپذیریم که اصلی‌ترین مانع بر سر احیای برجام، «آمریکا» است.

این نماینده پیشین پارلمان با تشریح اقدامات ضد برجامی آمریکا، یادآور شد: ابتدا این کشور آمریکا بود که ایران را تحریم کرد و پس از آن نیز به صورت یکطرفه از برجام خارج شدند. نکته تأمل برانگیز این است که آنها حتی در حین مذاکرات اخیر دو کشتی «نفت‌کش» ایرانی را نیز توقیف کردند.

توافق وین حوالی خط پایان |/ مخالفان برجام در یک فولکس واگن جا می‌شوند

آمریکا برای فرار از توافق روسیه را بهانه کرد

حقیقت‌پور تصریح کرد: به نظر می‌رسید که طرف آمریکایی در روزهای اخیر برای فرار از توافق، روسیه را بهانه کرده بود. 

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان تصریح کرد: با صحبت‌های اخیر مقامات روسیه در خصوص برجام، دیگر بهانه‌ای از سوی آمریکا برای کارشکنی وجود ندارد و به نوعی توپ در زمین آمریکا قرار دارد.

آمریکایی‌ها با عذرخواهی و تضمین به برجام بازگردند

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌های باید با یک عذرخواهی به برجام بازگردند و در پای توافق نیز در برابر خواسته‌های انقلابی تیم مذاکره‌کننده ایرانی نیز تمکین کنند.

حقیقت‌پور ادامه داد: آمریکایی‌ها باید تضمین دهند که دیگر از «برجام» خارج نمی‌شوند. 

برجام به خط پایان نزدیک شده است، اگر...

این نماینده اسبق مجلس در پاسخ به این سوال که آیا طرف‌های مذاکره‌کننده به ایستگاه پایانی (توافق) نزدیک شده‌اند، بیان داشت: شواهد امر نشان می‌دهد که توافق نهایی در دسترس است، هرچند که یکی از الزامات این توافق بدون شک رفتار معقول طرف آمریکایی و دوری از کارشکنی جدید است.

این چهره سیاسی اصولگرا در بخش دیگری  با انتقاد شدید از مخالفان داخلی برجام، اظهار داشت: برخی از به اصطلاح سیاسیون داخلی، «ادا» و «شکلک» کار سیاسی را در می‌آورند.

یک جریان بی‌ریشه به مذاکره‌کنندگان حمله می‌کند

وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم یک جریان بی ریشه همان رفتاری را که در قبال تیم مذاکره‌کننده آقای ظریف داشت، امروز در خصوص تیم آقای باقری کنی تکرار می‎کند.

این عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان تأکید کرد: آنچه امروز از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی دنبال می‌شود، همان خط مشی ابلاغ شده از سوی شورای‌عالی امنیت ملی است و نباید فراموش کنیم تمامی مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی نیز منطبق بر تمامی منویات مقام معظم رهبری است.

تعداد تندروهای مخالف برجام به اندازه یک فولکس واگن است

حقیقت‌پور در پایان ابراز داشت: یک جریان تندرو که تعداد آنها از سرنشینان یک «مینی‌بوس» نیز کمتر و حتی به اندازه یک «فولکس واگن» است به دلیل اینکه تریبون در اختیار دارند، هر نوع مخالفتی را با برجام بیان می‌کنند. این افراد حرف‌هایی را می‌زنند که بیم آن می‌رود حرف‌ها و مفاهیمی آنها از آن دم می‌زنند از سوی یک جریان خاص به آنها القا می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید