پیامدهای اقتصادی تهاجم روسیه به اوکراین

پوتین روسیه را ورشکست می‌کند؟

کدخبر: ۴۸۳۴۲۵
اقتصادنیوز: در شرایطی که دولت اوکراین خسارت ناشی از جنگ به این کشور را در حدود 500 میلیارد دلار تخمین زده، مسکو برای اولین بار پس از انقلاب بلشویکی درآستانه ورشکستگی بین‌المللی قرار گرفته است.
پوتین روسیه را ورشکست می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، در شرایطی که حمله تجاوزکارانه ارتش کرملین به خاک اوکراین با محکومیت عموم دولت‌ها روبرو شده، درگیری‌ها منجر به انزوای اقتصادی روسیه شده و پیامدهای مالی آن امروز (چهارشنبه) بیش از همیشه آشکار شده است. زیرا مسکو قرار بود 117 میلیون دلار سود دو اوراق قرضه دولتی را که در سال 2013 فروخته بود به دلار بپردازد، اما اکنون برای پرداخت با محدودیت هایی مواجه شده و صحبت‌های مبنی بر پرداخت سود به روبل به میان آمده که در هر صورت باعث زیان بالا می‌شود و نگرانی‌های گسترده‌ای را به وجود آورده است. به همین سبب از نظر آژانس رتبه بندی فیچ (Fitch) ورشکستگی مالی روسیه ممکن است قریب الوقوع باشد. 

UTFDWCPEDZMC7EM7LC2YSIP7XI

اکوایران در این باره نوشت: برخی این مسئله را به عنوان بزرگ‌ترین بحران پرداخت بدهی دولت از زمان ورشکستگی دولت یونان در اوج بحران منطقه یورو توصیف کرد. برخی دیگر گفتند که یک دوره تمدید مهلت اضطراری که به روسیه اجازه می‌دهد پرداخت‌ها را 30 روز به تعویق بیاندازد، می‌تواند بحران را کنترل کند.

پیامدهای اقتصادی تجاوزگری

ورشکستگی مالی دولت روسیه، تا سه هفته پیش از این (در اواخر فوریه) زمانی که پوتین فرمان حمله نظامی در خاک اوکراین را صادر کرد، امری غیرقابل تصور بود. این کشور نزدیک به 650 میلیارد دلار ذخایر ارزی داشت، رتبه‌های اعتباری آن نزد موسسات اعتبارسنجی سرمایه‌گذاری بین المللی (مانند S&P Global، Moody's و Fitch) بسیار بالا بود و به واسطه فروش قابل توجه نفت و گاز با قیمت های سرسام‌آور روزانه درآمد صدها میلیون دلاری داشت.

1

با این حال، با حرکت تانک‌ها به فراسوی مرزهای روسیه با اوکراین، ایالات متحده، اروپا و متحدان‌شان با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه‌ای به این رفتار تجاوزگرانه واکنش نشان دادند -تحریم‌هایی که دو سوم از ذخایر روسیه را که معلوم شد در خارج از کشور نگهداری می‌شد مسدود کرده است.

تازه اول راه است

مشکل کنونی دولت روسیه در بازپرداخت کنونی، بیش از هر چیز به واسطه تصورات سرمایه‌گذاران باز می‌گردد. به گفته جف گریلز، مدیر بخش بازارهای نوظهور در موسسه Aegon Asset Management: « من فکر می‌کنم اکنون بازار انتظار دارد روسیه توان این پرداخت‌ها را نداشته باشد. این جنگ، یکی از معدود رویدادها در بازارهای نوظهور بود که می‌توانست بازارهای جهانی را واقعاً متلاطم کند».

در حال حاضر اوراق قرضه دولتی روسیه که ارزش زیادی را از دست داده‌اند، تنها با 10 تا 20 درصد ارزش اسمی خود مبادله  می‌شوند. دو پرداختی که سررسید آن امروز (چهارشنبه) و به ارزش 615 میلیون دلار بود، اولین مورد پرداخت از میان چندین مورد تا پایان ماه مارس است که تا 4 آوریل ارزش آن‌ها به تنهایی به 2 میلیارد دلار می‌رسد.

سناریوهای پیش رو

سرمایه گذاران باتجربه سه سناریو بالقوه برای چگونگی انجام ضرب الاجل مهم چهارشنبه در نظر گرفته‌اند.

اولین مورد این است که مسکو قادر خواهد بود که بازپرداخت را به طور کامل و به دلار پرداخت کند که این به این معنی است که نگرانی‌های فعلی به طور موقت برطرف می‌شود.

شرکت‌های بزرگ روسیه –از جمله گازپروم و روس‌نفت- هر دو در 10 روز گذشته پرداخت‌هایی را برای اوراق قرضه بین‌المللی انجام داده‌اند، بنابراین اگر مسکو احساس کند که به نفعش است، احتمال انجام آن وجود دارد. احتمال دوم این است که مسکو در حال حاضر بازپرداخت نداشته و با تمدید مهلت 30 روزه به بدگمانی‌ها دامن می‌زند.

بر اساس گزینه سوم روسیه اعلام پرداخت می‌کند اما به روبل، اگرچه این به معنی ضرر و زیان بسیار بالاست.

روسیه در آستانه ورشکستگی اقتصادی تاریخی/ خسارت 500میلیارد دلاری اوکراین

 

خسارت 500میلیارد دلاری اوکراین

در این شرایط، دنیس شمیهال نخست وزیر اوکراین، در جریان دیدار با رهبران کشورهای همسایه - جمهوری چک، لهستان و اسلوونی - که به کی‌یف سفر کرده‌اند، گفته  کشورش از زمان حمله روسیه متحمل بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار خسارت شده است.

شمیهال گفته که روسیه باید هزینه بازسازی اوکراین بعد از جنگ را بپردازد. با این حال او  توضیح نداد که اوکراین - حتی در صورت پیروزی در جنگ - چطور می خواهد از روسیه غرامت دریافت کند، اما به ضبط دارایی های روسیه در خارج اشاره کرد. او افزود که اوکراین از متحدانش خواستار کمک مالی خواهد شد.

VIM6W76XH5I3PI4NLOE3HUQFPM

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید