نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 25 تیر

سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در کشورهای منطقه

کدخبر: ۴۲۶۳۳۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات25 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در کشورهای منطقه

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

25 تیر 1351؛ خسارت اتومبیل تا 500 تومان فورا پرداخت می‌شود

تا 500 تومان خسارت ناشی از بیمه شخص ثالث، از اول مردادماه ظرف مدتی کوتاه‌تر از نیم ساعت پرداخت می‌شود.

دکتر فرجادی، معاون مدیرعامل بیمه ایران و سرپرست بیمه شخص ثالث اعلام کرد: این طرح در پنج شعبه شرکت سهامی بیمه ایران که در خیابان سعدی، بازار، آلومینیوم بهجت‌آباد واقع می‌باشند و برای همین منظور تجهیز شده‌اند، پیاده خواهد شد.

فرجادی افزود: بیمه ایران طی نامه‌ای که به اداره راهنمایی نوشته شده از این اداره خواسته است که از اتومبیل‌های جدیدی که برای نمره کردن و همچنین اتومبیل‌هایی که برای دریافت برگ معاینه مراجعه می‌کنند، بیمه‌نامه شخص ثالث مطالبه کند و برای اینکه در صدور بیمه‌نامه شخص ثالث برای این گروه بلافاصله و در مدت کوتاهی در محل صادر شود، از این روز یک شعبه مجهز در مرکز شماره‌گذاری اداره راهنمایی تاسیس کرده است.

وی آنگاه گفت: ظرف سه ماه اول سال جاری صاحبان 129 هزار دستگاه اتومبیل به بیمه مراجعه کرده و بیمه‌نامه شخص ثالث برای وسایط نقلیه خود را دریافت کرده‌اند و انتظار می‌رود که در سال‌جاری با توجه به آمار سه ماهه حدود 100 هزار دستگاه اتومبیل بیمه شخص ثالث شوند؛ درصورتی‌که سال گذشته جمعا 60 هزار دستگاه اتومبیل بیمه شخص ثالث شدند.

25 تیر 1371؛ قدردانی سازمان بهداشت جهانی از برنامه‌های کنترل جمعیت در ایران

ایران در بعضی از اهداف سازمان بهداشت جهانی، ازجمله کنترل جمعیت و تغذیه کودک با شیر مادر، گام موثری برداشته است.

هیروشی ناکاجیما، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در دیدار با دکتر نمکی، معاون امور بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام این مطلب از پیشرفت برنامه‌های بهداشتی در ایران ابراز رضایت کرد.

دکتر نمکی طی گزارشی، به عملکرد پنج ساله اول در زمینه مسائل بهداشتی به خصوص در زمینه بهداشت خانواده و مدارس، کنترل جمعیت و مبارزه با بیماری‌های واگیر اشاره کرد و در مورد برنامه‌های بهداشتی آینده نیز توضیحاتی ارائه کرد.

25 تیر 1381؛ خرید 500 میلیون یورو اوراق قرضه ایران در کوتاه‌ترین زمان

بیش از 80 موسسه پولی و مالی و بانکی و بیمه‌ای جهانی تمامی 500 میلیون «یورو» اوراق قرضه ارزی ایران را در کوتاه‌ترین زمان ممکن خریداری کردند.

دکتر محمدجعفر مجرد، معاون ارزی بانک مرکزی به تشریح نحوه فروش این اوراق مشارکت ارزی که برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب منتشر شده است، پرداخت و گفت: براساس قانون بودجه امسال، دولت می‌تواند نسبت به جذب 2 میلیارد دلار اعتبار خارجی اقدام کند که براساس مصوبه هیات‌وزیران مقرر شد مبلغ 500 میلیون یورو از آن با انتشار و فروش اوراق قرضه ارزی در بازارهای سرمایه بین‌المللی، توسط بانک مرکزی ایران تامین شود.

وی افزود: استقبال از این اوراق، با وجود جوسازی برخی رسانه‌های اروپایی بسیار خوب بود و در مقایسه با اوراق مشارکت منتشر شده از سوی دیگر کشورهای منطقه، از موفقیت بیشتری برخوردار شد.

دکتر مجرد با اشاره به اینکه سرعت فروش این اوراق استثنایی بود، گفت: کامرز بانک اوراق قرضه ارزی ایران را «اوراق سال» نامگذاری کرد. مدت این اوراق پنج ساله (بلندمدت) و نرخ سود آن 8.75 درصد در سال است.

وی افزود: در مجموع 42 درصد کل اوراق مزبور در اروپا، 5 درصد در آسیا و 53 درصد در کشورهای خاورمیانه به فروش رفت و ترکیب خریداران عمده نیز متشکل از 41 درصد با نک‌ها، 32 درصد موسسات مدیران دارایی، 10 درصد موسسات بیمه، 10 درصد خرده‌فروشان و 7 درصد توسط آژانس‌های مالی بود.

وی گفت: فروش موفقیت‌آمیز اوراق قرضه ارزی ایران ازسوی کارشناسان بازارهای سرمایه بین‌المللی یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی ارزیابی شد و به‌طور قطع در کاهش رتبه ریسک‌پذیری ایران از 4 به 3 که هم‌اکنون در سطح موسسات بین‌المللی تحت بررسی قرار دارد، بسیار موثر خواهد بود.

به ویژه آنکه ذخایر ارزی ایران بسیار خوب (حدود 17 میلیارد دلار) بوده، بدهی‌های خارجی فراوان کاهش یافته و اصلاح ساختار پولی و مالی کشور سرعت پیدا کرده است.

صادرات صابون ایران به بحرین

نخستن محموله صابون ساخت ایران به وزن پنج تن از خرمشهر به بحرین صادر شد.

با صدور انواع صابون‌های بهداشتی و‌آرایشی کارخانجات یاس خرمشهر به ارزش 28 هزار دلار به بندر منامه، بحرین نیز به صف مصرف‌کنندگان محصولات بهداشتی ایران درآمد.

مدیرعامل این شرکت گفت: این محموله صادراتی شامل صابون پارلمون در سه اندازه و صابون 777 در دو شکل، برابر با استانداردهای جهانی به این کشور صادر شد.

فرهاد محمدی استقبال از تولیدات این واحد صنعتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس ازجمله عربستان سعودی و کویت که در بازار آنها که کالاهایی با استاندارد بالا مصرف می‌شود را یک موفقیت بزرگ خواند.

مدیرعامل شرکت صنایع بهداشتی یاس خرمشهر خاطرنشان کرد: صابون 777 توسط لابراتوار معتبر «فرمینخ» سوئیس و صابون پارلمون توسط لابراتوار «ژیو ادن» فرانسه تایید شده است.

محمدی، در پایان با انتقاد از ورود قاچاق صابون‌های خارجی به کشور که اغلب فاقد استانداردهای بهداشتی است، خواستار توقف واردات این محصول به کشورمان شد.

25 تیر 1391؛ سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در کشورهای منطقه

رئیس هیات‌عامل صندوق توسعه ملی از برنامه این صندوق برای گسترش فعالیت‌های خود و سرمایه‌گذاری در کشورهای منطقه خبر داد و گفت: صندوق توسعه ملی ایران هنوز صندوق نوپایی است ولی ما اکنون در بین 59 صندوق ملی دنیا رتبه دوازدهم را داریم.

محمدرضا فرزین با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی از هرگونه طرحی که موجب توسعه در کشور شود و از سرمایه و کار ایرانی حمایت کند، پشتیبانی می‌کند، اظهار کرد: هدف ما فقط ایران نیست و به‌دنبال انجام کارهای اقتصادی در منطقه و کشورهای همسایه هستیم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستیم و این امر نتایج مثبتی حتی برای کل کشورهای منطقه خواهد داشت، افزود: یکی از اهداف این صندوق سرمایه‌گذاری خارجی است و قصد داریم بخشی از این صندوق شامل سهام، املاک، مستغلات و شرکت‌های خارجی و اوراق قرضه خارجی باشد؛ بنابراین این آمادگی را داریم که در آینده نزدیک در کشورهای دیگر به‌خصوص در حوزه‌های مالی و پولی سرمایه‌گذاری کنیم.

رئیس صندوق توسعه ملی ادامه داد: به‌دنبال فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و پولی کشورهای دیگر هستیم و این امر بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های آینده صندوق است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید