مهدی میرعمادی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اعلام کرد

روش‌های صادراتی نیازمند تحول

کدخبر: ۳۹۰۵۸۹
رئیس اتاق مشترک ایران و فرانسه اعلام کرد، به طور کلی برای توسعه بازارهای صادراتی کشور لازم است علاوه بر حل کردن محدودیت ها در حوزه بانکی، شیوه های صادراتی خود را متحول کنیم.
روش‌های صادراتی نیازمند تحول
به گزارش اقتصادنیوز؛ رئیس اتاق مشترک ایران و فرانسه تکیه بر روش های سنتی در صادرات و به روز نشدن فرآیندها را در این حوزه مورد توجه قرار داد و گفت: به طور کلی برای توسعه بازارهای صادراتی کشور لازم است علاوه بر حل کردن محدودیت ها در حوزه بانکی، شیوه های صادراتی خود را متحول کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و فرانسه ثبات قیمتی در کشور را یکی از لازمه های توسعه صادرات دانست و تاکید کرد: ثبات در شاخص های اقتصادی اهمیت بسیار بالایی دارد. برای مثال ثبات در قیمت ها برای حفظ بازار صادراتی مهم است. زمانی که مدام شاهد نوسان قیمتی باشیم، شرکای تجاری رغبت خود را برای ادامه همکاری با ما از دست می دهند.

مهدی میرعمادی، رئیس اتاق مشترک ایران و فرانسه در گفت و گو با پایگاه خبری اتاق ایران ضمن تاکید بر این نکته که صادرات در ایران به شیوه سنتی دنبال می شود، بر لزوم تحولات ساختاری در این حوزه تاکید کرد و گفت: روش های صادراتی در ایران باید متحول شوند. به ویژه در ارتباط با کشورهای اروپایی که ساختار متحولی نسبت به ایران دارند. در اروپا تورم حدود یک درصد است اما در ایران درصدها به 30 و یا 40 هم می رسد. مشخص است با این میزان نوسان قیمتی، حضور مداوم در بازارهای صادراتی به راحتی اتفاق نمی افتد.

این فعال اقتصادی با نگاهی به فعالیت های شرکت های بزرگ ایرانی که امروز در برخی نقاط دنیا، بازارهای پایدار و گسترده ای را به خود اختصاص داده اند، گفت: در همین شرایط فعلی شاهد حضور شرکت های بزرگ ایرانی در بازارهایی هستیم که رقابت در آنجا بسار سخت و پیچیده است. التبه تعداد این شرکت های ایرانی زیاد نیست؛ اما وجود آنها بیانگر آن است که می توانیم با ایجاد تحول در نظام کاری خودمان، بازارهای قابل توجهی را به دست آوریم.

او درباره اینکه امکان دارد در آینده نه چندان دور، شرایط تحریمی آمریکا علیه ایران تغییر کند، گفت: این تغییرات احتمالی است و باید دید چه می شود؛ اما نکته مهم برای اقتصاد ایران این است که خود را برای هرگونه اتفاقی آماده و سناریوهای لازم را تعریف کند. ایران از نظر بانکی با محدودیت های گسترده ای مواجه است. بنابراین برای توسعه معاملات اقتصادی راهی جز حل این مسئله ندارد.

میرعمادی اولین بحث در هر معامله را مسائل بانکی و نقل وانتقالات پولی دانست و تاکید کرد: اگر در دوران برجام هم نتوانستیم گامی رو به جلو برداریم به این دلیل بود که روابط بانکی در سطح بین المللی نداشتیم. در همان روزها، تنها بانک های کوچک اروپایی حاضر به همکاری با ایران بودند.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق مشترک ایران و فرانسه پیوستن به FATF تنها یکی از الزاماتی است که باید در سطح بین المللی مورد توجه قرار بیگرد. آماده سازی زیرساخت های بانکی کشور برای ارتباط با دنیا، زوایا و ابعاد متعددی دارد. متاسفانه همین الان نه تنها درباره اروپا حتی در ارتباط با کشورهای همسایه نیز با مشکلات انتقال پول مواجه هستیم و بابت آن باید هزینه های هنگفتی بپردازیم.

او تصریح کرد: در صورتی که مشکلات بانکی کشور حل شود، ایران می تواند در حوزه دارو، مواد اولیه دارو و صنایع غذایی راحت تر عمل کند اما در سایر بخش ها لازم است، تحریم های آمریکا علیه ایران لغو شود. برای مثال درباره خودرو که بیشترین سطح روابط بین ایران و فرانسه را شامل می شود، شرکت پژو اعلام کرده در صورتی که تحریم های آمریکا درباره قطعات برداشته نشود، امکان همکاری در این بخش نداریم.

میرعمادی ابراز امیدواری کرد تحریم های آمریکا نیز یک به یک لغو شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید