مروری بر روزنامه‌های 11 بهمن 1399

آقای قالیباف! این شما و این مرغداری

کدخبر: ۳۸۹۴۳۲
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز 11 بهمن 1399 را با مرور عناوین اصلی صفحه اول آنها آغاز می‌کنیم.
 آقای قالیباف! این شما و این مرغداری

 به گزارش اقتصادنیوز مرگ مهرداد میناوند فوتبالیست پیشین پرسپولیس بر اثر کرونا، تحولات سیاست خارجه ایالات متحده و بحث هسته‌ای مهم‌ترین سوژه‌های مشترک روزنامه‌های امروز بود.

آرمان ملی با اشاره به واکسن کرونای روسی این تیتر را برگزیده‌است: جان ارزان‌تر از این!

ابتکار جدال لفظی ایران وآمریکا را مورد توجه قرار داده و نوشته است: جنجال گام نخست ، ایران ارگان دولت هم در این زمینه نوشته است: مجادله بر سر بازگشت حمایت ارگان دستگاه قضایی نیز در تیتر اول خود آورده است:داستان دوباره راستی آزمایی،  دنیای اقتصاد نیز به نقل از دبیرکل سازمان ملل نوشته است: دعوت ایران وآمریکا به تعامل برجامی، کیهان هم تیتر زده است: آب پاکی روی دست خوش‌خیال‌ها با اعلام مواضع برجامی دولت بایدن، وطن‌امروز هم نوشت: فراموشخانه برجام

آفتاب یزد هم با بررسی سفر منطقه‌ای محمدجواد ظریف تاکید کرده است:تنظیمات جدید منطقه

اطلاعات به نقل از حسن روحانی رئیس‌جمهور تیتر زده است:  باید با همکاری از موج چهارم بیماری کرونا جلوگیری کنیم

جوان این تیتر را برگزیده است: نظارت میدانی قالیباف از غنی‌سازی 20 درصد

خراسان هم در عنوان گزارش اصلی صفحه اول خود آورده است: سال خشک و داغ

در ادامه گزیده برخی از مطالب مهم روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

خراسان، آژیر زرد کرونا در مشهد

خراسان در یکی از مطالب اصلی خود چالش کرونا را مورد بررسی قرار داده و می‌نویسد: با زرد شدن وضعیت کرونایی در مشهد، خطر پیک دوباره شیوع این بیماری در استان و شهر مشهد قوت گرفته، به نحوی که بر اساس آمارهای اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میانگین مبتلایان و بستری ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، این وضعیت در حالی رخ داد که مشهد و تعداد زیادی از شهرهای استان طی هفته های اخیر وضعیت آبی را تجربه کرده بودند. نکته نگران‌کننده در این زمینه بحث عادی‌انگاری از سوی برخی هموطنان است که به روند سرعت ابتلا به کرونا دامن زده است و به گفته دکتر رحیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی مشهد میزان رعایت پروتکل‌ها در مشهد کمتر از ۷۵ درصد است. مهدی قلیان اول، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفت و گو با خراسان رضوی اعلام کرد که به صورت میانگین در کل استان میزان بستری و مراجعه کنندگان کرونایی 10 تا 15 نفر افزایش یافته که 70 درصد موارد افزایش بستری های کرونایی مربوط به مشهد است. با تغییر رنگ وضعیت کرونایی طبق دستورالعمل های ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا برخی از مشاغل باید تعطیل شوند یا با ظرفیت کمتری فعالیت کنند. دکتر قلیان اول در خصوص آمار بستری ها می گوید: میزان بستری ها و مراجعه کنندگان کرونایی در مشهد و استان نسبت به دو هفته گذشته افزایش یافته است، به نحوی که میانگین بستری ها در استان 10تا 15 نفر افزایش را نشان می دهد. وی با بیان این که  70 درصد افزایش بستری ها مربوط به شهر مشهد است، می افزاید: میزان مراجعه سرپایی به مراکز درمانی استان و مشهد نیز به طور قابل توجهی با افزایش روبه رو بوده است. وی همچنین در خصوص فعالیت تالارهای پذیرایی، باشگاه های ورزشی و استخرها در وضعیت زرد مشهد می گوید: تالارهای پذیرایی که در وضعیت زرد باز بودند، بر اساس سامانه ای که در آن ثبت نام و پروتکل های بهداشتی را دریافت کردند فعالیت می کنند، همچنین باشگاه های ورزشی و استخرها در وضعیت زرد فعالیت می کردند به جز ورزش هایی که خطر شیوع کرونا با فعالیت شان بیشتر می شد که تعطیل بودند. نماز جمعه در شهرهای قرمز و نارنجی برگزار نمی شود همچنین حجت الاسلام و المسلمین ایزدی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان در خصوص برگزارشدن یا برگزار نشدن نماز جمعه در شهرستان های استان که وضعیت زرد پیدا کرده اند، به «خراسان رضوی» گفت: تنها شهرهایی که نماز جمعه در آن برگزار نمی شود شهرهای نارنجی و قرمز است، مصوبه جدیدی هم برای برگزار نشدن نماز جمعه نیامده و ان شاءا... نخواهد آمد، در مشهد هم با وضعیت زرد، نماز جمعه برگزار خواهد شد.

ایران؛ زنان قربانی اصلی کرونا

ایران در مطلبی به آثار اقتصادی چالش کرونا پرداخته و نوشته است: درحالی که تقریباً چهار فصل پس از شیوع ویروس کرونا درکشور، آمارها حاکی از کاهش تعداد بیکاران است، اما نگاهی به سایرشاخص‌های بازار مانند نرخ مشارکت اقتصادی، نسبت اشتغال و... نشان دهنده تداوم آسیب‌های پاندمی بر بازارکار ایران است. درواقع این بیماری تأثیرمتفاوتی بر بازار کار کشورها داشته است، در برخی کشورها نرخ بیکاری، در برخی دیگر نرخ مشارکت و در برخی سهم خروج از بازار کار را متأثر کرده است که این بستگی به ساختار اشتغال و اقتصاد کشورها دارد. طبق اعلام مرکزآمار ایران در فصل پاییز امسال نرخ مشارکت 41.4 درصد، نسبت اشتغال 37.5 درصد و نرخ بیکاری 9.4 درصد بوده است.

براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، وضعیت نامطلوب بازار کار و تعطیلی برخی کسب و کارها به‌دلیل شیوع بیماری کرونا از ابتدای سال‌جاری، بیشترین تأثیر را در تحولات جمعیت فعال داشته است. با بروز کسادی در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران، تقاضا برای نیروی کار کاهش و به تبع آن جمعیت فعال کاهش یافته است. بررسی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار نشان می‌دهد که در فصل پاییز سال‌جاری 25 میلیون و800 هزار نفر از جمعیت 15 ساله و بیشتر از قابلیت مشارکت برخوردار بوده‌اند یعنی شاغل یا بیکار هستند. نتایج گویای آن است که در فصل پاییز سال‌جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از بازار کار خارج شده‌اند که بیش از یک میلیون و 12 هزار نفر آنان را زنان و 477 هزار نفر آنان را مردان تشکیل می‌دهند. این تغییرات جمعیتی به نوبه خود موجب کاهش نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به فصل مشابه سال قبل شده است.

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار گویای آن است که جمعیت شاغل در بخش‌های عمده اقتصادی کشوردر فاصله پاییز 1398 تا پاییز 1399 به نحو چشمگیری کاهش یافته است. کاهش بیش از یک میلیون و 30 هزار نفر جمعیت شاغل طی دوره مورد بررسی، به‌دلیل تداوم بحران بیماری کووید 19 بوده است. هرچند براساس گزارش‌ها شرایط بازار کار کشور بهبود یافته و بسیاری از کسب و کارها تا حدی از رکود خارج شده و شروع به فعالیت کرده‌اند، اما همچنان اثرات این بحران جهانی بر بازار کار مشهود است. بررسی جمعیت شاغل برحسب گروه‌های عمده فعالیت اقتصادی گویای آن است که بخش خدمات با 49 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش‌های صنعت با 34.3 درصد و کشاورزی با 16.7 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. با نگاهی به جمعیت شاغل به تفکیک زیربخش‌های فعالیت مشاهده می‌شود، در فصل پاییز سال‌جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته جمعیت شاغل بخش کشاورزی بیش از 285 هزار نفرکاهش یافته که معادل 6.8 درصد رشد منفی است. همچنین بررسی جمعیت بخش‌های صنعت و خدمات نیز نشان می‌دهد جمعیت بخش‌های مذکور در پاییز 1399 نسبت به پاییز 1398 به ترتیب به میزان 8 هزار نفر و 741 هزار نفر کاهش یافته‌اند، به عبارت دیگر جمعیت بخش‌های صنعت و خدمات در این فصل نسبت به فصل مشابه سال گذشته به ترتیب معادل یک دهم درصد و 6.1 درصد رشد منفی داشته‌اند.

با نگاهی به جمعیت شاغل پاییز به تفکیک گروه‌های عمده رشته فعالیت اقتصادی 22گانه ملاحظه می‌شود که از بین 22 گروه عمده رشته فعالیت اقتصادی 8 گروه عمده فعالیت شامل ساختمان؛ فعالیت‌های اداری وخدمات پشتیبانی؛ آب رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه؛ اطلاعات و ارتباطات؛ «فعالیت‌های تفکیک‌ناپذیر تولید کالاها و خدمات توسط خانوارهای معمولی برای خود مصرفی؛ فعالیت‌های خانوارها به‌عنوان کارفرما؛ مالی وبیمه؛ تأمین برق، گاز، بخار و تهویه هوا و استخراج معدن؛ نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش جمعیت شاغل مواجه شده‌اند و سایر گروه‌های فعالیتی کاهش جمعیت شاغل را تجربه کرده‌اند و بیشترین کاهش مربوط به پنج گروه، تولید صنعتی- ساخت، کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری، عمده فروشی و خرده فروشی؛ تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت وفعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا و حمل‌ونقل و انبارداری است. از جمعیت یک میلیون و 30 هزار نفر شاغل از دست رفته حدود 75درصد مربوط به زنان است. همچنین نتایج این بررسی نشان می‌دهد که 207هزار نفر از مجموع 777 هزار زنی که از بازار اشتغال خارج شده‌اند در بخش کشاورزی کار می‌کرده‌اند که 22.5 درصد از آنها از کارکنان فامیلی بدون مزد بوده‌اند. از سوی دیگر 463 هزار نفر خروجی بخش خدمات، مردانی هستند که در بخش مذکورمشغول به فعالیت بوده‌اند. درست است که به‌طور کلی255 هزار نفر از مردان در دوره مذکور از بازار اشتغال خارج شده‌اند اما نکته قابل توجه مربوط به بخش صنعت است که نه تنها در دوره مورد بررسی خروجی نداشته، بلکه بیش از280 هزار نفر نیز به مردان شاغل در بخش صنعت افزوده شده است.

براساس نتایج فصلی طرح آمارگیری نیروی کار، در فاصله پاییز 1398 تا پاییز 1399 تعداد بیکاران از 2 میلیون و 890 هزار نفر به 2 میلیون و 430 هزار نفر کاهش پیدا کرده است. بیشترین خروج جمعیت بیکار مربوط به زنان است، به نحوی که در سال‌جاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته جمعیت بیکار زنان از 936 هزار نفر به 700 هزار نفررسیده و بیش از 235 هزار نفر کاهش یافته است این در حالی است که در دوره مورد بررسی جمعیت مردان بیکار از یک میلیون و 957 هزارنفر به یک میلیون و 736 هزار رسیده و معادل 221 هزار نفر کاهش یافته است.

براساس این گزارش، در پاییز 1399 نسبت به پاییز 1398جمعیت غیرفعال افزایش 2 میلیون و 181 هزار نفری را تجربه کرده است و از 34 میلیون و 410 هزار نفر در پاییز 1398 به 36 میلیون و 591 هزار نفردر پاییز 1399 رسیده است. از این افزایش حدود 807 هزار نفر مرد و بیش یک میلیون و 370 هزار نفر زن هستند. وضعیت نامطلوب بازار کار موجب شده است جمعیت غیرفعال، بویژه در میان جوانان و زنان، افزایش یابد. رصد حوادث اقتصادی-اجتماعی در سطح جهان گویای آن است که وقتی جوامع با بحران و کسادی بازار کار روبه‌رو می‌شوند، زنان زودتر از مردان از این شرایط متأثر شده و به دلایل مختلف از جمله باورهای فرهنگی نسبت به اینگونه حوادث آسیب پذیرتر بوده پس زودتر از بازار کار خارج می‌شوند.

ابتکار؛ آینده مبهم دلار در سال 1400

«ابتکار» تاثیر اخبار و تحولات سیاسی بر نوسانات بازار ارز را بررسی کرده است. این روزنامه می‌نویسد: طی دو هفته پایانی دی‌ماه قیمت دلار از ۲۶ هزار تومان به نزدیکی ۲۱ هزار تومان رسید، این کاهش قیمت موجی از نظرات خوش‌بینانه را روانه بازار کرد و بر اساس پیش‌بینی‌ها احتمال کاهش قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان و حتی کمتر از آن نیز بالا گرفت. اما تمام دلخوشی‌ها برای کاهش نرخ دلار با آغاز بهمن و شروع مجدد افزایش قیمت‌ها ناکام ماند. البته پیش از این برخی از تحلیلگران و کارشناسان از غیرممکن بودن سقوط قیمت دلار می‌گفتند، آنها معتقد بودند که امکان ریزش قیمت‌ها به زیر 20 هزار تومان وجود ندارد و بازار تابع دستورات نیست. از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این باور بودند که حتی در صورت آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران و تزریق آن به بازار ارز، ریزش قیمت‌ها مقطعی خواهد بود و بازار پس از مدتی کوتاه شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها می‌شود. میثم هاشم‌خانی تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه دلار تا چه حدی می‌تواند با کاهش قیمت مواجه شود؟ گفت: «پاسخ من به این سوال که آیا دلار می‌تواند به زیر ۱۲ هزار تومان برسد، بله است و این تنها با تزریق تمام منابع ارزی به بازار ارز عملیاتی می‌شود؛ اما در این زمینه مسئله این است که کاهش قیمت پایدار نمی‌ماند. اگر دلار به هر صورتی به کمتر از ۱۵ هزار تومان برسد، در خوش بینانه‌ترین حالت این قیمت حداکثر دو تا سه ماه می‌تواند حفظ شود بعد از آن به سمت قیمت تعادلی که در بالا ذکر شد، جهش پیدا می‌کند.»سرنوشت دلار در سال 1400

با وجود نوسانات اخیر بازار ارز و تحلیل‌های متفاوت در این خصوص حال باید پرسید که نرخ دلار در ماه‌های آتی چه مسیری را برای ادامه حرکت خود انتخاب می‌کند؟علی‌اصغر سمیعی‌زفرقندی، رئیس هیئت موسس کانون صرافان و تحلیلگر اقتصادی بازار ارز در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: سال گذشته من در گفت‌وگویی اشاره کرده بودم که در ابتدای سال 1399 نرخ دلار حدود 17 هزار تومان خواهد بود و در انتهای سال 99 قیمت دلار در محدوده 25 هزار تومان می‌ایستد. برای چگونگی نرخ ارز برای سال آتی نیز معتقدم در ابتدای سال 1400 دلار را باید در محدوده 25 هزار تومان درنظر بگیریم.این تحلیلگر اقتصادی بازار با اشاره به فرمول تعیین قیمت ارز ادامه داد: برای محاسبه و به دست آوردن نرخ ارز ما با فرمولی ساده روبه‌رو هستیم، برای تعیین قیمت ارز باید تفاضل نرخ تورم در کشور ما و کشورهای حوزه دلار را بر قیمت پایه اضافه کنیم و با این فرمول به سادگی قیمت ارز محاسبه خواهد شد.سمیعی همچنین اظهار کرد: هنگامی که قیمت بالاتر از نرخ واقعی با‌یستد دچار حباب شده و هنگامی که به‌طور مصنوعی پایین‌تر از نرخ واقعی قرار بگیرد در اثر تزریق بیش از تقاضا بوده و این روند نیز باید کنترل شود.

این تحلیلگر اقتصادی با بیان این مسئله که وظیفه بانک مرکزی جلوگیری از نوسانات است ادامه داد: وظیفه اصلی بانک مرکزی این است که از چنین نوساناتی جلوگیری کند نه اینکه قیمت را الزاما پایین یا بالا ببرد. بانک مرکزی باید اجازه دهد قیمت‌ها واقعی باشد و از تلاطم جلوگیری کند.سمیعی در پاسخ به این پرسش که آیا اخبار و تحولات سیاسی می‌تواند عاملی مهم در نوسانات نرخ ارز باشد یا خیر، گفت: بدون شک تمامی این عوامل می‌تواند تاثیراتی را برای بازار ارز به همراه داشته باشد.وی با تاکید بر این مسئله که هرگونه خبر و تحولی می‌تواند بهانه‌ای برای سوءاستفاده سودجویان باشد، افزود: به عنوان نمونه یک تنش سیاسی، اخبار و سخنرانی می‌تواند بهانه‌ای برای بازار ارز باشد، بهانه به دست افرادی می‌افتد که می‌خواهند از ایجاد تلاطم در بازار سودی را به دست بیاورند.

این تحلیلگر اقتصادی اظهار کرد: البته باید توجه کرد که با تغییر یک رئیس جمهور، اتخاذ یک تصمیم سیاسی و یا یک حرف خودبه‌خود و به‌طور مستقیم بازار تحت تاثیر قرار نمی‌‌گیرد بلکه افراد سودجو این تغییرات را بهانه قرار داده و ریتم اصلی بازار را حتی برای مدت کوتاهی تغییر می‌دهند.

آرمان‌ملی؛ جان ، ارزان‌تر از این؟

آرمان ملی به چالش کرونا اشاره دارد. این روزنامه می‌نویسد: درگذشت مهرداد میناوند و حال نامساعد علی انصاریان و بستری شدن گوهر‌ خیر‌اندیش به‌‌عنوان سلبریتی‌های ایران، تلنگری دیگر بر این نکته است که کرونا خیلی بیش از آمارهایی که این روزها مسئولان بیان می‌کنند به همه ما نزدیک است و البته چه جان‌هایی که به واسطه این امر در خطرند، جان‌هایی که حتی جوان و ورزشکار هم هستند. اتفاق این روزها باز هم نیاز به واکسیناسیون سراسری از طریق واکسن‌های مطمئن و مورد تایید سازمان جهانی بهداشت را گوشزد می‌کند؛ مساله‌ای که از قرار معلوم فعلا به یک معضل تبدیل شده است. دولت می‌داند باید این کار را خیلی زودتر از آنکه واکسن‌های ایرانی بخواهند مورد استفاده سراسری قرار بگیرند آغاز کرده و می‌بایست اقدام به خرید واکسن کند. اما با توجه به شرایط پیچیده‌ای که برای ایران در این مساله پیش آمده است، وعده خرید واکسن‌های چینی و روسی و کوبایی را می‌شنویم؛ کشورهایی که خواهی‌نخواهی نگاه به آنها تم سیاسی، در قبال خرید واکسن را به نمایش می‌گذارد؛ البته از سوی دیگر لزوم استفاده از واکسن‌های روسی یا چینی صرفا به همین علت، یعنی اینکه از شرق آمد‌ه‌اند و نه غرب، نیز نوعی نگاهی خاص به ماجراست. باتوجه به اینکه مثلا گفته می‌شود واکسن‌های سینوفارم چینی از مطلوبیت خوبی هم برخوردارند و در مسیر تاییدهای بایسته نیز قرار گرفته‌اند. البته ناگفته نماند اطلاعات چینی‌ها آنقدر در زمینه اصل کرونا مبهم است که در رده‌بندی کشورهای جهانی درباره وضعیت مهار کرونا جای نمی‌گیرند.اما مشکل ایران، هشتم بهمن‌ماه بود که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور خبر از خرید واکسن‌های روسی و ورودشان به ایران تا قبل از 22 بهمن داد. وی گفت که 2میلیون دوز واکسن خریداری‌شده از روسیه، در سه مرحله وارد کشور می‌شود. واعظی اضافه کرد که تاییدیه ایران در مورد واکسن روسی چند روز پیش صادر شده است. وی اما توضیح نداد ایران کدام واکسن روسیه را خریداری کرده است و اساسا تایید ایران چه ارتباطی با تاییدیه سازمان‌های بین‌المللی دارد و برچه اساس کشورمان بدون اینکه این سازمان‌ها واکسن روسی را تایید کنند آنها را تایید کرده است؟ تهیه واکسن‌های روسی از همان ابتدا نیز با اما و اگرهای بسیاری همراه بود. سازمان جهانی بهداشت بارها اعلام کرد که چون روسیه این واکسن‌ها و اطلاعات راجع به آن را مخفی نگه داشته و البته اجازه نظارت یا نظر سازمان جهانی بهداشت را نیز در این‌باره فراهم نکرده است، نمی‌تواند آن را تایید کند. با این حال خرید واکسن روسی در چنین شرایطی از سوی تهران آنقدر جدی شده که مینو محرز عضو ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد که به این واکسن‌ها اعتماد ندارد و به‌عنوان کادری از درمان آن را تزریق نمی‌کند. وی اظهار داشت: «تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است. در حال حاضر به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم. من به‌عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کنم زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است. واکسن کرونا باید دارای استاندارد‌های جهانی باشد.» همه اینها در حالی است که محرز پیشتر نیز در گفت‌وگویی بیان داشته بود برای نجات مردم باید از واکسن تاییدشده سازمان جهانی بهداشت استفاده کرد.

موضوع خرید واکسن‌های روسی باعث این پرسش شده است که اگر مقامات ایران، واکسن‌های موردتایید سازمان‌های بین‌المللی و جهانی را که هم‌اکنون در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، خریداری نمی‌کنند، چگونه واکسنی را که مورد تایید همگان نیست قابل استفاده می‌دانند؟ به‌هرروی به نظر می‌آید نگاه ما، خرید و تهیه واکسن کرونا با اما و اگر روبه‌رو کرده است تا حدی که تهران گزینه‌های زیادی نیز دراین راستا ندارد. شاید در شرایط فعلی هند بهترین گزینه‌ است. وگرنه گزینه‌های غیر از روسی و چینی و هندی درنهایت به واکسن کوبایی ختم می‌شود؛ واکسنی که اطلاعات زیادی از آن منتشر نشده است ولی گفته می‌شد واکسنی مشترک با ایران است که فاز اول و دوم را پشت سر گذاشته و فاز سوم آن و آزمایشات انسانی‌اش قرار است در ایران انجام شود(!) این در حالی است که تاکنون واکسن‌هایی مانند فایزربیوان تک، مدرنا، آسترازنکا، نوواوکس از جمله واکسن‌های موردتایید‌ سازمان‌های بین‌المللی هستند که ظاهرا در لیست خریدهای ایران نیست.در پایان این گزارش آمده است: در شرایطی که مردم در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «خرید واکسن»، خواستار خرید واکسن هستند باید در مورد اینکه چه زمانی و چه واکسنی از روسیه یا کشورهای دیگر خریداری می‌شود شفاف‌سازی کنند و به این پرسش پاسخ دهند که ملاک این انتخاب‌ها چیست؟ آیا خطر این واکسن‌ها از واکسن‌هایی که هم‌اکنون در سرتاسر دنیا مورد استفاده هستند، کمتر است؟

آفتاب‌یزد؛ آقای قالیباف! این شما و این مرغداری

روزنامه افتاب یزد در گزارش عکس اول صفحه یک خود آورده است: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روز شنبه هفته گذشته در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس در انتقاد از لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: اگر به اعداد و ارقام نگاهی بیندازیم در لایحه بودجه 1400 (تا مهرماه سال ۱۴۰۰) به طور دقیق با همین شرایط سخت ارزی ۴.۲ میلیارد دلار به نهاده‌های دامی اختصاص یافته است؛ پس مرغ باید با احتساب سالن اجاره‌ای مرغداری، دارو، واکسن و همه این مسائل، کیلویی حدود ۱۰ هزار تومان یعنی باید یک و نیم دلار شود! همین اظهارات کافی بود تا خبرنگاران روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان «مرغ 10 هزار تومانی قالیباف صحت دارد؟» این موضع‌گیری رئیس مجلس مشتاق تجربه ریاست‌جمهوری را به چالش کشیده و به نقل از کمالی مشاور مدیرعامل اتحادیه سراسری پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور این پرسش را مطرح سازند که رئیس مجلس شورای اسلامی چگونه به این عدد دست یافته است، در حالی که نرخ تمام شده یک کیلو مرغ در ایران بسیار بیش از این عدد است!؟ در واقع به گمان این دسته از مرغداران، چهره‌های سیاسی به نحوی از انحاء می‌کوشند جهت ژست‌های تبلیغاتی و انتخاباتی زودهنگام ده‌ها هزار مرغدار و دامدار را دستاویز مانورهای سیاسی خود بدون احتساب نرخ تمام شده آن سازند!اما پس از آن گزارش روزنامه «آفتاب یزد» که رئیس مجلس شورای اسلامی نتوانسته تا امروز پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن بیاید و ارائه کند، عصر پنجشنبه 9 بهمن 99 «محمدحسین فرحی‌جهرمی» باغدار نمونه کشور در تولید انگور طی سال 81 و مرغدار موفق استان فارس با ابتکار عملی خلاقانه رئیس مجلس شورای اسلامی را به چالشی جالب و شاید بی‌نظیر کشید که در نوع خود جالب توجه است و نامه او روز گذشته در برخی شبکه‌های اجتماعی دست به دست گشت تا چه بسا قالیباف تا مهلت تعیین شده در مورخ 20 بهمن 99 به آن پاسخ واقع‌بینانه دهد!این مرغدار جهرمی در نامه‌اش خطاب به قالیباف، در قالب موضوع «طرح پیشنهادی و آزمایشی عرضه مرغ 9 هزار تومانی» با استناد به کلیپ مشاهده شده از سخنان وی در فضای رسانه‌ای، پیشنهاد کرده تا رئیس مجلس شورای اسلامی در فرصت 50 روزه باقیمانده به پایان سال 99، مدرن‌ترین واحد مرغداری در شهرستان جهرم استان فارس را به ظرفیت 39 هزار و 500 قطعه جهت عملیاتی کردن دیدگاهش بصورت عقد قرارداد در دفتر رسمی یک دوره تولیدی در سال جاری را تحویل بگیرد. کما اینکه این مرغدار در نامه خود آشکارا اعلام کرده است اجاره بهای سالن را نیز طی قرارداد و بنا به نظر کارشناس رسمی دادگستری به عنوان تشویق به مجریان اهداف رئیس مجلس شورای اسلامی «هبه» خواهد کرد و در قبال آن درخواست تولید و توزیع گوشت مرغ به نرخ 9 هزار تومان را بین مردم شهرش جهرم را در آستانه سال نو خورشیدی دارد!اگرچه باید دید با توجه به مهلت تعریف شده تا 20 بهمن 99، قالیباف به درخواست این مرغدار پاسخ آری داده و رخت مرغدارشدن را به تن خواهد کرد یا قبای ریاست مجلس با شعارهای پوپولیستی از جنس مرغ سیاسی را با رویکرد ارائه چهره‌ جذاب از خود برای ریاست جمهوری در سال 1400، فدای عملیاتی کردن خواسته این چالش کشاورز جهرمی نخواهد کرد!؟

دراین راستا خبرنگار روزنامه «آفتاب یزد» با این مرغدار تماس گرفت و با وی در خصوص دلایل طرح این چالش گفتگو کرد:

«محمدحسین فرحی‌جهرمی» با بیان اینکه از سال 89 خورشیدی و پس از بازنشستگی از وزارت بهداشت به دلیل علاقه‌اش به پرورش مرغ با استفاده از کارشناسان متخصص اقدام به سرمایه‌گذاری در این پیشه کشاورزی کرده است می‌گوید: البته در تمام این 10 سال با فراز و نشیب‌های مختلفی این تولید را با علاقه انجام داده است؛ اما وقتی در سخنان اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی شنیده که انتظارش از نهاده‌های تخصیصی به مرغداران تولید مرغ 9 یا 10 هزار تومانی است، متعجب شده است!

فرحی‌جهرمی می‌افزاید: به خاطر عملیاتی کردن طرح و ایده قالیباف و استفاده از تمام قدرت و اختیارات ریاست قوه‌مقننه جهت تامین سفارش نهاده‌ها تصمیم گرفتم در این دوره سالن مجهز و مدرن خود را که از سالن‌های نمونه استان فارس است، در اختیار وی قرار دهم.وی می‌افزاید: «در واقع شاید حق با ایشان است و ما مرغداران کارآمد تولید نمی‌کنیم و آنها با ساختار قدرت خود بتوانند با استفاده از واکسن، دارو و نهاده با قیمت تمام شده وارداتی مرغ 9 هزار تومانی تولید کنند!»

دنیای اقتصاد؛ گارانتی اقتصادی«صلح هرمز»

دنیای اقتصاد در تیتر اصلی صفحه او خود به پروژه صلح هرمز پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد: تلاش‌ها برای احیای برجام آغاز شده است. اما تجربه دوره اول برجام نشان داد مدیریت متغیرهای تهدیدکننده برجام، یک ضرورت محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین این متغیرها چگونگی تعامل با کشورهای منطقه خلیج‌فارس است. ایران در سال‌های گذشته، طرح «صلح هرمز» را به‌عنوان یک مدل تعامل با همسایگان ارائه کرده است؛ اما موضوعی که می‌تواند این تعامل را تضمین کند، همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای است. در جغرافیایی که توسعه اقتصادی منطقه‌ای یک هدف مشترک به شمار می‌آید، به مرور تنش‌های سیاسی کنترل می‌شود. با توجه به ضرورت گذر از اقتصاد نفتی، کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز از گفت‌وگوهای اقتصادی استقبال خواهند کرد. در حال حاضر، تمام کشورهای در حال توسعه، اولویت اصلی خود را تجارت‌های درون‌منطقه‌ای قرار داده‌اند؛ به‌نحوی‌که بیش از ۵۹درصد کل تجارت در آسیا و ۶۹درصد تجارت در اروپا با کشورهای هم‌قاره‌ای انجام می‌شود. «دنیای‌اقتصاد» ضمن بررسی مدل‌های همکاری منطقه‌ای، شرط توفیق طرح «صلح هرمز» را تشریح کرده است.این روزنامه در انتها نوشته است: اقتصاددانان، کارشناسان و تجار سرشناس تاکید می‌کنند که همکاری تجاری یک ضرورت است. در این خصوص موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان تاکید می‌کند: «مطمئن‌ترین تضمین برای ایجاد و استمرار روابط سیاسی صلح‌آمیز و دوستانه توسعه روابط تجاری و اقتصادی است که موجب گره خوردن منافع ملی متقابل کشورها می‌شود و سرنوشت مشترکی را برای آنها رقم می‌زند.» یحیی آل‌اسحاق، وزیر پیشین بازرگانی معتقد است: «موضوع تجارت در متن نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی ما نیامده و این باعث شده ما استراتژی تجاری نداشته باشیم، این درحالی است که نخ تسبیح توسعه کشورها، امنیت و روابط کشورها و آینده کشورها، تجارت بین‌المللی است.» محسن جلال‌پور، تاجر بخش خصوصی می‌گوید: «در صورتی که سیاستمداران در کشور ما تجارت آزاد را محترم بشمارند و تلاش کنند قواعد دیپلماسی اقتصادی را جایگزین دیگر قواعد کنند، به‌طور قطع امنیت کشور هم ارتقا پیدا می‌کند و این‌قدر سریع در معرض انواع تهدیدهای سیاسی و نظامی قرار نمی‌گیریم.» «دنیای‌اقتصاد» در روزهای آینده متن صحبت‌های تفصیلی کارشناسان را منتشر خواهد کرد.

خراسان؛ جنجال ادامه دار ماجرای غسال مرحوم مصباح

روزنامه خراسان در گزارشی به واکنش‌ها به افشای غسال مرحوم مصباح توسط احمد توکلی پرداخته و می‌نویسد: تقریبا یک ماه از فوت آیت‌ا... مصباح‌یزدی گذشته اما ماجرای غسل او هنوز حاشیه‌ساز و البته چالش‌ساز است. این حاشیه‌ها با روایت حجت الاسلام و المسلمین صدیقی از غسال  شروع و بعد با واکنش‌های بسیاری  همراه شد. بعد از عذرخواهی و ابراز شرمندگی وی از بیان این مطلب، گمان می‌رفت پرونده بسته خواهد شد اما اظهارات احمد توکلی مانع شد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسین رجایی معاون سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در یادداشت مشترکی با هشدار درباره آن چه نفوذ زرپرستان در میان علمای سرشناس دین خواندند نوشتند که این غسال جنازه‌های روحانیون سرشناس را به خانه خود می‌برد و غسل می‌دهد!همین  کافی بود تا حاشیه‌ها شروع شود. حالا حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در سرمقاله ای از توکلی خواسته به خاطر اشتباه خود و اطلاعات غلطی که ارائه کرده است، عذر‌خواهی‌کند. شریعتمداری در بخشی از یادداشتش با اشاره به زهد و ساده زیستی مرحوم مصباح آورده است : «برای نگارنده با شناختی که از برادر عزیزم آقای دکتر توکلی دارم و سوابق درخشانی از تواضع آمیخته به شجاعت ایشان را بارها شاهد بوده‌ام، خودداری آن جناب از عذرخواهی قابل فهم نبود! و با عرض پوزش، هنوز هم نیست! چرا که، ماجرا کمترین نقطه ابهامی ندارد. ایشان مدعی شده‌اند که فلان اَبَر بدهکار بانکی حضرت آیت‌ا... را غسل داده و فرزند آیت‌ا... مصباح ادعای ایشان را نفی کرده است. چرا جناب توکلی به خاطر اشتباه خود و اطلاعات غلطی که ارائه کرده است، پوزش نمی‌خواهد و عذرخواهی نمی‌کند؟!» همزمان، پرویز امینی  تحلیل گر سیاسی  نیز  در کانال تلگرام خود به انتقاد از این گفته  احمد توکلی و شیوه سیاست ورزی وی پرداخت. در مقابل،سایت الف در یادداشتی به قلم بیژن مقدم مدیرمسئول این سایت در پاسخ به سرمقاله شریعتمداری نوشت: احمد توکلی چه گفت که مستوجب این همه هجمه و نامرادی باشد؟ متن موجود است، متن را بخوانید. آیا در این متن اهانتی به آیت ا... مصباح شده است؟چرا  برخی به نام ایشان (که خداوند بر درجاتش بیفزاید)  چنین خون و خون ریزی راه انداختند؟ توکلی از علما خواسته است اگر با پول های نجومی اهدایی از طرف آنان مواجه شدند از آنان بپرسند برای چیست و از کجاست؟ آیا درک این موضوع آن قدر سخت است که باید مورد هجمه برخی از نویسندگان و اهل سیاست قرار بگیرند؟ شنیدم برخی، مخاطبان یادداشت آقای توکلی را تشویق به شکایت کرده‌اند که چرا توکلی به فلانی گفته «ابر بدهکار بانکی»؟ در حالی که او بدهی بانکی ندارد! خوب است آقایان بدانند این عبارت به هیچ وجه در مقاله آقای توکلی وجود ندارد(عبارت ابر سرمایه دار آمده است) بلکه ساخته و پرداخته رسانه‌های دیگری است که آگاهانه یا ناآگاهانه با جعل این عنوان آن را به نویسنده یادداشت منتسب کردند. متاسفانه برادر عزیزم جناب آقای شریعتمداری در سرمقاله  کیهان نیز دچار همین اشتباه شده و این جملات را به آقای توکلی نسبت داده اند که امیدوارم اصلاح کنند. 

شرق؛ ماجرای بازپس‌گیری املاک بنیاد از متصرفان

شرق در گزارشی ماجرای بازپسگیری املاک بنیاد را مورد بررسی قرار داده است. این روزنامه می‌نویسد: رئیس بنیاد مستضعفان گفته است املاک مربوط به این بنیاد که در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی است، از‌طریق قوه قضائیه پیگیری می‌شود. فتاح افزوده است: هماهنگی این بنیاد با دولت و مجموعه سران قوه، سپاه، بسیج و... خوب است. هجدهم مرداد سال جاری بود که پرویز فتاح با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره مستغلات تحت تملک افراد خاص و ارگان‌ها افشاگری بی‌سابقه‌ای کرد و از تصرفات غیرقانونی برخی مقامات، سپاه و ارتش تا ساخت جکوزی و سونا در کاخ مرمر سخن گفت؛ افشاگری‌هایی که برای خود او هزینه بسیار داشت و مجبور به عذرخواهی شد. در آن برنامه تلویزیونی فتاح درخصوص بازپس‌گیری کاخ مرمر بیان کرده بود: این بنا سال‌ها در تملک هاشمی‌رفسنجانی و سپس در دست تشخیص مصلحت بود و زمانی که دولت قصد بهره‌برداری دیگری از این ملک را داشت، با همکاری روحانی کاخ مرمر باز‌پس‌ گرفته و با همکاری سازمان میراث فرهنگی قرار شد این بنا تبدیل به موزه شود. رئیس بنیاد مستضعفان به بازپس‌گیری مدرسه حداد‌عادل هم اشاره‌ای کرده و توضیح داده بود: ایشان برای احداث مدرسه فرهنگ در خیابان فرشته بنایی را اجاره کردند و این اجاره چندین نوبت تمدید شد؛ البته این اجاره‌بها با ملاحظات بوده و مشمول نرخ روز نمی‌شد. در‌حال‌حاضر موعد اجاره به سر رسیده است و باید تخلیه شود یا اجاره‌بها به نرخ روز تنظیم شود که البته با توجه به گرانی آن منطقه، احتمالا تمدید اجاره با نرخ روز برای ایشان به‌صرفه نخواهد بود. او با بیان اینکه ارزش ریالی ملک مدرسه فرهنگ در‌حال‌حاضر 200 میلیارد تومان برآورده می‌شود، افزود: قطعا پس از بازپس‌گیری این ملک به فروش می‌رسد و پول حاصل‌شده، صرف محرومیت‌زدایی خواهد شد. او درباره ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات نیز گفته بود: این ساختمان سال‌ها با مجوز در اختیار عده‌ای از بانوان از‌جمله خانم ابتکار، مولاوردی و بقیه بود که پیش از تصدی مسئولیت بنده در بنیاد، آن را تخلیه کردند و مدعی بودند که همچنان باید این ساختمان در اختیار آنها باشد؛ اما از نظر حقوقی، بنیاد مستضعفان توانست آنها را قانع و ساختمان را تخلیه کند. فتاح به ساختمان ولنجک که در اختیار احمدی‌نژاد است نیز اشاره کرده و گفته بود: در کشور ما ضابطه‌ای وجود ندارد که رئیس‌جمهورها پس از پایان کار خود کجا مستقر شوند و باید چاره‌ای برای این منظور اندیشیده شود؛ زیرا اکنون همین مسئله را با احمدی‌‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق، داریم و با مجوز در ملک مربوط به بنیاد مستضعفان با مساحت حدود هزارو 800 مترمربع در منطقه ولنجک برای چند سال مستقر است. از روحیه مردمی احمدی‌‌نژاد انتظار داریم تا این مال بیت‌المال را به بنیاد برگرداند و آن را بفروشیم که بیش از 200 میلیارد تومان ارزش دارد. در همان برنامه از املاکی که در اختیار ارتش، سپاه، ولی امر، مرکز پژوهش‌های مجلس و‌... بود هم سخنانی گفته شد و نتیجه این افشاگری‌ها به واکنش‌هایی جنجالی ختم شد؛ تا جایی که فتاح حدود 10 روز بعد از انتشار سخنانش، در حاشیه بازدید از ساختمان پلاسکو از همه کسانی که در برنامه نگاه یک از آنها نام برده بود و به‌ویژه حداد‌عادل عذرخواهی کرد. نام‌‌بردن از حداد‌عادل در عذرخواهی فتاح به‌دلیل پاسخی ویدئویی بود که حداد‌عادل منتشر کرد و در آن ویدئو گفته بود: «‌بنده از شما می‌پرسم آیا نمی‌دانستید که مدرسه فرهنگ بعد از اطلاع مقام معظم رهبری از وضع نابهنجار رشته علوم انسانی در آموزش‌وپرورش با توصیه مؤکد ایشان برای احیای این رشته ایجاد شده و ایشان با تصدیق ضرورت امر به مسئولان وقت بنیاد دستور داده‌اند برای تأسیس و اداره این مدرسه کمک کنند و کمک بنیاد در سال ۱۳۷۲ این بود که خانه‌ای در اختیار مدرسه قرار دادند که همان خانه‌ای است که شما در برنامه تلویزیونی به آن اشاره کرده‌اید». بعد از عذرخواهی فتاح، پرونده این افشاگری بسته شد و اکنون فتاح از پیگیری باز‌پس‌گیری املاکی که در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی است، از سوی قوه قضائیه سخن گفته است که می‌تواند نویدبخش رفع تصرف این املاک از مسیر قانونی باشد. طبق سخنان قبلی فتاح، متصرفان علاقه‌ای به خروج از این املاک میلیاردی ندارند و با صحبت و توافق تاکنون مشکلی حل نشده است؛ بنابراین راه قانونی و ورود قوه قضائیه می‌تواند سرنوشت این املاک را مشخص کند.

  • AbrarNews
  • AbrarSport
  • Afkar
  • AftabYazd
  • ArmanMeli
  • AsreIranian
  • Bahar
  • DonyayeEghtesad
  • Ebtekaar
  • Ettelaat
  • Footballs
  • Ghods
  • Hamdeli
  • Hemayat
  • Iran
  • IranSport
  • Javan
  • JomhouriEslami
  • Jomleh
  • KarvaKargar
  • KayhanNews
  • khorasannews
  • MahdTamadon
  • Mostaghel
  • Resalat
  • RooyesheMellat
  • SepidOnline
  • SetarehSobh
  • Shahrvand
  • SiasatRuz
  • SobheEmrooz
  • VatanEmruz
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید