هشدار مهم رییس کنفدراسیون صادرات ایران

کدخبر: ۴۲۰۰۸۸
اقتصادنیوز : رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید هرچند افزایش جدی همکاری‌ها با کشورهای منطقه می‌تواند به عنوان یک اولویت دنبال شود اما در عین حال نباید حضور در سایر بازارها را فراموش کرد.
هشدار مهم رییس کنفدراسیون صادرات ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،محمد لاهوتی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از کل حجم تجارت ایران تنها به پنج کشور همسایه یا حاضر در منطقه محدود شده است. از سوی دیگر در برنامه‌ها نیز عنوان می‌شود که ما قصد داریم بخش مهمی از تمرکز تجاری خود را بر ۱۵ کشور همسایه بنا کنیم. این دیدگاه در ذات خود هیچ مشکلی ندارد اما در صورت نگاه یک جانبه به تجارت، می‌تواند به اقتصاد ایران آسیب برساند.

وی با بیان اینکه در دوره تحریم‌ها، عملا چاره چندانی جز تلاش برای همکاری با کشورهای همسایه وجود نداشت، توضیح داد: ما در طول این سال‌ها با مشکلات نقل و انتقال ارز و جابه‌جایی پول مواجه بودیم و در این شرایط، مشکلات موجود در کشورهای همسایه، کمتر از کشورهای دورتر بود و در واقع با همین سیستم امکان حفط تجارت در این سال‌های سخت فراهم شد.

رییس کنفدارسیون صادرات ایران با بیان اینکه در صورت نبود محدودیت‌ها منطقی نیست که بازار کشور به چند کشور محدود شود، گفت: همانطور که به عنوان یک تولیدکننده، منطقی نیست که تمام محصول را به یک فروشنده یا فروشگاه بفروشیم، در حوزه صادرات نیز نباید تمام تمرکز بر چند کشور استوار شود. ما در صورتی که تولید کالا را با کیفیت بالاتر و قیمت رقابتی‌تر نهایی کنیم، قطعا شانس حضور در بازارهای بین المللی را نیز خواهیم داشت.

لاهوتی با تاکید بر اینکه باید برنامه اقتصادی کشور رینگ بندی شود، توضیح داد: برای مثال رینگ نخست به کشورهای منطقه یا همان ۱۵ کشور اختصاص یابد، رینگ دوم به کشورهای اروپایی یا شرق آسیا اختصاص یابد و رینگ سوم به سایر قاره‌ها و صادرات به نقاط دورتر جهان مربوط شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی می‌توان برای هر یک از این سه ناحیه برنامه‌ریزی کرد؛ کالاهایی که ایران در آنها شانس رقابت دارد را شناسایی کرد و برای گسترش بازارهای صادراتی، اقدامات لازم را در دستور کار قرار داد. در غیر این صورت، اصرار به حضور تنها در چند بازار خاص در میان کشورهای همسایه، برای اقتصاد ایران جنبه مثبت نخواهد داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید