نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از24 دی‌ماه آغاز هر دهه

استقراض از سیستم بانکی کاهش می‌یابد / تغییرات جدید در نحوه فعالیت بانک‌های ایران در لندن /واردات فولاد کنترل شود

کدخبر: ۳۸۵۶۷۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات۲4دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: ایران به زودی رسما به سازمان جهانی مالکیت معنوی می‌پیوندد /
استقراض از سیستم بانکی کاهش می‌یابد / تغییرات جدید در نحوه فعالیت بانک‌های ایران در لندن /واردات فولاد کنترل شود

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

24 دی 1360؛ اختصاص 40 میلیارد تومان بودجه برای جنگ

احمد توکلی، سخنگوی دولت درباره زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس گفت: امیدواریم [لایحه] بودجه تا پنجم بهمن تقدیم مجلس شود.

وی با بیان اینکه تقدیم به موقع لایحه بودجه به مجلس باعث ایجاد نظم می‌شود، گفت: ما توانسته‌ایم ثبات سیاسی و اقتصادی خودمان را به دنیا ثابت کنیم. یعنی اینکه ما مقدار 400 میلیارد ریال بودجه سال جاری که به جنگ اختصاص می‌دهیم معنی آن این است که ما به دنیا اعلام می‌کنیم که ما آماده هستیم تا سال آینده را به جنگ ادامه دهیم و ما امیدواریم که انشاء‌الله این بودجه تا پنجم بهمن تقدیم مجلس شود.

ما در این بودجه سعی کرده‌ایم که نسبت بودجه جاری و عمرانی را تغییر دهیم. اگر شما به بودجه سال‌های گذشته توجه کنید، مثلا بودجه جاری مصوب سال 56 (2532 میلیارد ریال) بود که تمام این مقدار را رژیم گذشته خرج می‌کرد و هیچ‌گونه بازدهی نداشت و بودجه عمرانی آن (997 میلیارد ریال) بود که از این مقدار هم نسبت بیشتر آن به بودجه جاری تبدیل می‌شد. اما اگر به بودجه جاری و عمرانی بعد از انقلاب توجه بکنید ما در سال گذشته مقدار 1950 میلیارد ریال را به بودجه جاری اختصاص داده بودیم که خیلی کمتر از سال 56 است و در سال جاری با صرفه‌جویی‌هایی که ما در نظر گرفته‌ایم 1800 میلیارد ریال به بودجه جاری اختصاص داده‌ایم باتوجه به اینکه ما چندین نهاد و سازمان اضافه کرده‌ایم از قبیل سپاه پاسداران، جهاد سازندگی، بنیاد شهید، بنیاد مسکن و ...

بودجه عمرانی را هم خیلی واقع‌بینانه تصویب کردیم. یعنی ما مقدار (780 میلیارد ریال) را می‌توانیم در برنامه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کنیم.

آثار طاغوت را اطلاع دهید

روابط عمومی شهرداری تهران اعلام کرد: با توجه به اینکه با گذشت 3 سال از پیروزی خونبار انقلاب اسلامی ایران هنوز هم در بعضی از خیابان‌ها و میادین شهر، مجسمه یا علامات و نشانه‌هایی از رژیم طاغوت به چشم می‌خورد، از شهروندان مسلمان و انقلابی تهران درخواست می‌شود به محض مشاهده این موارد مراتب را با شماره تلفن‌های 651883، 656709، 6132031 و 61317011 به واحد ارتباط شهردار با مردم اطلاع دهند تا نسبت به محو و پاکسازی آنها اقدام لازم به عمل آید.

24 دی 1370؛ استقراض از سیستم بانکی کاهش می‌یابد

کلیات لایحه بودجه سال  1371 کل کشور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار گرفت و نخست گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص تغییرات پدید آمده در این لایحه مطرح شد.

آقای عبدالعلی‌زاده، مخبر کمیسیون و برنامه و بودجه اعلام کرد: به منظور اجرای نظام هماهنگ پرداخت و ضرورت کمک به کارمندان دولت، مبلغ پیشنهادی لایحه دولت، 850 میلیارد ریال در کمیسیون برنامه و بودجه به یک هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

استقراض از سیستم بانکی که مشکل عمده بودجه و کشور است، طبق آن چیزی که در برنامه اول پیش‌بینی شده بود، در سال 71 میزان استقراض از سیستم بانکی نسبت به کل بودجه، 8/9 درصد بوده که دولت آن را به 1/6 درصد و کمیسیون آن را به 6/5 درصد رساند و ما امیدواریم با توجه به این درصد بسیار کمی که توانستیم در بودجه برای استقراض پیش‌بینی کنیم در سال آینده طبق پیش‌بینی‌هایی که در برنامه پنج ساله شده است. شاهد به صفر رسیدن استقراض از سیستم بانکی باشیم.

24 دی 1380؛ ایران به زودی رسما به سازمان جهانی مالکیت معنوی می‌پیوندد

جمهوری اسلامی ایران ظرف 2 ماه آینده به طور رسمی به عضویت سازمان جهانی حمایت از مالکیت معنوی درمی‌آید.

معاون وزیر بازرگانی و نماینده تام‌الاختیار تجاری ایران گفت: قانون الحاق ایران به سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) اخیرا در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به تصویب رسید و سند رسمی الحاق که به تایید ریاست جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه رسیده است. روز 14 دسامبر 2001 میلادی (23 آذر ماه امسال) توسط سفیر ایران در سازمان ملل متحد تقدیم سازمان جهانی مالکیت معنوی شد.

به گفته وی از زمان تقدیم سند الحاق حدود 3 ماه برای پیوستن رسمی ایران به طول خواهد انجامید. الحاق ایران به این سازمان زمینه حمایت از حقوق پدیدآورندگان آثار فکری، مصنوعات، اختراعات، ابتکارات و دانش سنتی را فراهم می‌سازد.

وی ادامه داد: سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) دارای دو زیربخش کپی‌رایت و مالکیت صنعتی است. در بخش مالکیت صنعتی بیش از 12 کنوانسیون و معاهده وجود دارد که برای پیوستن به هر یک از آنها باید قوانینی تخصصی را در مجلس شورای اسلامی تصویب کنیم.

بهره‌برداری از طرح‌های تولید ورق قلع اندود در فولاد مبارکه

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اعلام کرد: 6/3 میلیون تن فولاد در 9 ماه نخست سال جاری وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 32 درصد افزایش داشت.

مهندس محمود اسلامیان با انتقاد از واردات بی‌رویه فولاد به کشور گفت: چنانچه روند کنونی ادامه یابد میزان کل واردات فولاد کشور در سال جاری تا سطح 8/4 میلیون تن پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه واردات فولاد مانع اجرای طرح‌های توسعه در این صنعت می‌شود، خواستار کنترل واردات از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط شد و افزود: ما مخالف واردات نیستیم اما این مساله همواره در کشور با افراط و تفریط مواجه است.

اسلامیان افزود: مجتمع فولاد مبارکه در سال‌های گذشته میزان ارزبری در تولید فولاد را کاهش داده و از 100 دلار در سال 1372 به 36 دلار در حال حاضر رسانده است.

وی گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای تامین نیاز کشور تولید ورق‌های قلع اندود، گالوانیزه و رنگی را در برنامه‌های توسعه خود دارد.

تغییرات جدید در نحوه فعالیت بانک‌های ایران در لندن

6 بانک ایرانی در لندن در قالب چهار بانک جدید تحت نظارت بانک مستقل مرکزی انگلیس به فعالیت خود در لندن ادامه می‌دهند.

بر پایه این تغییرات، شعبه‌های بانک تجارت و ملت با ادغام در یکدیگر به نام «پرشیا اینترنشنال بانک» در انگلیس به ثبت رسیده است.

در همین  رابطه، شعبه‌های بانک صادرات و بانک ماورابحار به نام بانک صادرات در پایتخت انگلیس فعال خواهد شد.

تغییرات یاد شده در مورد این بانک‌ها حداکثر طی سه ماه آینده به صورت کامل به مرحله اجرا درخواهد آمد. شعبه‌های بانک‌های ملی ایران و سپه نیز با تغییر نام به «ملی بانک پی‌ال‌سی» و «سپه اینترنشنال» دور جدید فعالیت‌های خود را از ابتدای سال 2002 میلادی در انگلس آغاز کرده‌اند.

این تغییرات در پی درخواست بانک مستقل مرکزی انگلیس و برای همسان‌سازی با شیوه عمل بانک‌های مستقر در این کشور، از حدود دو سال پیش در دستور کار بانک مرکزی ایران قرار گرفت.

نوسان قیمت چای خارجی در بازار

در پی اعلام قطع واردات چای خارجی، طی چند روز اخیر نرخ انواع چای داخلی و خارجی حدود 15 درصد در شمیرانات افزایش یافت.

جمعی از شهروندان شمیرانی در گفت‌گو با ایرنا با انتقاد از افزایش قیمت چای به‌خصوص نوع خارجی آن گفتند: دولت اول باید کیفیت چای داخلی را افزایش دهد، سپس واردات چای خارجی را قطع کند تا نرخ چای خارجی یک دفعه و به شکل بی‌رویه افزایش نیابد.

آنان اظهار کردند: طی چند روز اخیر نرخ چای خارجی از هر کیلوگرم حدود 40 هزار ریال به 46 هزار ریال رسیده و چای داخلی نیز هر کیلوگرم 2000 تا 3000 ریال افزایش داشته است.

براساس آمار موجود هم‌اکنون در انبار کارخانجات چای‌سازی شمال کشور بیش از 53 هزار تن چای خشک موجود است و 77 هزار تن نیز در انبارهای سازمان چای نگهداری می‌شود که بازار فروش ندارد.

  • اطلاعات24  دی 1360
  • اطلاعات24  دی 1370
  • اطلاعات24  دی 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید