نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از7 دی‌ماه آغاز هر دهه

هویدا: دولت دیگر آپارتمان لوکس نمی‌سازد / استخراج کلیه معادن مس در دست دولت / اعلام خسارت ایران در جنگ توسط دبیرکل سازمان ملل

کدخبر: ۳۸۱۷۷۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 7 دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: عطاالله مهاجرانی: برای رسیدن به سلامت اقتصادی باید جراحی کرد/فرودگاه مهرآباد با 45 میلیون تومان توسعه می‌یابد
هویدا: دولت دیگر آپارتمان لوکس نمی‌سازد / استخراج کلیه معادن مس در دست دولت / اعلام خسارت ایران در جنگ توسط دبیرکل سازمان ملل

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

7 دی 1350؛ هویدا: دولت دیگر آپارتمان لوکس نمی‌سازد 

نخست‌وزیر امروز در بازدید از آپارتمان‌های بهجت‌آباد و پارک ساعی گفت دولت دیگر آپارتمان‌های لوکس مثل آپارتمان‌های پارک ساعی و بهجت‌آباد نخواهد ساخت.

آقای مهندس برمک، مدیرعامل سازمان مسکن توضیح داد: در بهجت‌آباد مجموعا 384 آپارتمان دو یا چهار و پنج اتاقه ساخته شده است. نخست‌وزیر از سه آپارتمان دو اتاقه، چهار اتاقه و پنج اتاقه که کارهای ساختمانی آن پایان یافته و برای بازدید متقاضیان مبلمان شده است، دیدن کرد.

آقای نخست‌وزیر بعد از بازدید از آپارتمان‌های بهجت‌آباد عازم آپارتمان‌های پارک ساعی شد.

در پارک ساعی تعداد 60 آپارتمان پنج اتاقه در دست ساخت است که تا پایان سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد. به عقیده آقای هویدا، آپارتمان‌های مذکور از تمام جهات مجهز می‌باشد. آقای هویدا در این باره تاکید داشت در برنامه‌های آینده آپارتمان‌سازی سازمان مسکن، از نحوه ساخت آنها که به‌نظر نخست‌وزیر از جهات مختلف زندگی آپارتمان‌نشینی مطلوب است، استفاده شود. از سخنان نخست‌وزیر معلوم شد که ایشان در جست‌و‌جوی خرید آپارتمانی برای خود می‌باشد؛ ولی قیمت‌ها را برای درآمد خود زیاد می‌داند.

نخست‌وزیر اعلام کرد: از این پس آپارتمان‌هایی نظیر آپارتمان‌های پارک ساعی و بهجت‌آباد نخواهد ساخت و با روشن شدن سیاست خانه‌سازی وزارت آبادانی و مسکن در آینده اقدامات آپارتمان‌سازی در جهت تامین مسکن طبقات کم‌درآمد و طبقات با درآمد زیر متوسط و متوسط خواهد بود.

استخراج کلیه معادن مس در دست دولت

استخراج و بهره‌برداری از کلیه معادن مس که تاکنون شناخته شده و یا بعد شناخته خواهد شد در یک شرکت دولتی متمرکز می‌شود و مطالعات تشکیل این شرکت هم‌اکنون جریان نهایی خود را طی می‌کند و برای تامین هزینه مقدماتی و بهره‌برداری از معادن مس کشور در بودجه سال 1351 نیز اعتباری منظور خواهد شد.

امروز گفته شد معادن مس مزرعه، چهار گنبدان و سرچشمه کرمان به عهده همین شرکت دولتی واگذار می‌شود تا مورد بهره‌‌برداری و استخراج قرار گیرد.

اکتشاف مس سرچشمه و چهار گنبدان پایان یافته و معدن مس مزرعه نیم هم‌اکنون مورد بهره‌برداری است.

به موجب قراردادی که منعقد شده اکتشاف معدن مس چهار گنبدان توسط کارشناسان دولت یوگسلاوی انجام می‌شود.

مقدمات تشکیل شرکت مذکور تا پایان سال‌جاری فراهم می‌شود و به عقیده کارشناسان بهره‌برداری و استخراج از معادن مس چهارگنبدان و سرچشمه کرمان در برنامه عمرانی پنجم انجام خواهد گرفت.

کمبود لاستیک مرتفع شد

 لاستیک خارجی از اواخر هفته گذشته به‌تدریج وارد بازار شد و کمبود لاستیک مرتفع گردید؛ ولی به علت قلّت تولید داخلی تاثیری بر روی قیمت لاستیک ساخت داخل نگذاشت.

قبلا پیش‌بینی می‌شد که با ورود لاستیک خارجی قیمت بازار سیاه تولید داخلی بشکند و قیمت‌ها تقلیل یابد، ولی به علت آنکه قیمت لاستیک وارداتی گران تعیین شده است، خریداران لاستیک باز هم در جست‌و‌جوی لاستیک داخلی می‌باشد. هنوز میزان دقیق واردات لاستیک معلوم نیست، ولی گفته می‌شود که اجازه ورود محدود داده شده است.

هم‌اکنون به جز لاستیک‌های ساخت داخل از پنج کشور خارجی که به ترتیب عبارتند از ژاپن، چکسلواکی، آلمان، انگلستان و اسپانیا لاستیک وارد شده است و قیمت‌های عمده‌فروشی به جز یک نوع لاستیک وارداتی بقیه هر حلقه دور سیاه بین 1000 تا 1075 ریال می‌باشد.

لاستیک‌های وارداتی فعلی عبارتند از: تویو، یوکوهاما، بریجستون (از ژاپن)، باروم (از چکسلواکی)، متزلر (آلمان)، دنلپ (انگلستان)، جنرال (اسپانیا). کارخانه جنرال خود واردات لاستیک از اسپانیا را به عهده گرفت و مقداری از لاستیک جنرال خارجی را به بازار عرضه کرد که به علت تفاوت با قیمت سایر لاستیک‌های خارجی (هر حلقه دور سیاه باتویی 870 ریال) به سرعت کمیاب شد.

فرودگاه مهرآباد با 45 میلیون تومان توسعه می‌یابد

کارهای ساختمانی و عملیات توسعه فضای مهرآباد که از چندی قبل آغاز گردیده به سرعت ادامه دارد. این عملیات شامل توسعه محوطه پارکینگ اتومبیل‌ها، توسعه محوطه‌ سالن ترانزیت، گمرک و دیگر تاسیسات مهرآباد با هزینه‌ای نزدیک به 45 میلیون تومان است. ساختمان و تجهیزات فعلی مهرآباد که در سال 1338 به پایان رسید، در آن زمان آنچنان عظیم می‌نمایید که تصور می‌شد نیازمندی‌های تهران را حداقل تا سی سال آینده تامین کند. اما سرعت توسعه صنعت حمل‌و‌نقل هوایی بین‌المللی بیش از آن بود که تصور می‌شد. امروزه نه‌تنها مهرآباد بلکه اغلب فرودگاه‌های عظیم پایتخت‌های جهان با مشکل افزایش روزافزون حجم ترافیک روبه‌رو هستند و به هر پایتخت اروپایی سفر کنیم، فرودگاه‌های آنان را در حال گسترش و توسعه و تجدید ساختمان می‌یابیم.

7 دی 1360؛ رابطه بسیج اقتصادی با شورای اقتصاد

مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر درباره رابطه بین ستاد بسیج اقتصادی و شورای اقتصاد گفت: ستاد بسیج اقتصاد کمیسیونی است که زیر نظر شورای اقتصاد اداره می‌شود. درنتیجه این یک برداشت غلطی است که از این مساله صورت می‌گیرد. ستاد بسیج اقتصادی هیچ کاری را بدون اجازه شورای اقتصاد نمی‌تواند خودسرانه انجام دهد.

عطاالله مهاجرانی: برای رسیدن به سلامت اقتصادی باید جراحی کرد

سیدعطاالله مهاجرانی، رئیس کمیسیون بازرگانی مجلس شورای اسلامی گفت: «هر کس بیشتر مصرف ‌می‌کرد، متشخص‌تر بود در جامعه ما، در نظام اقتصادی خودمان باید این جهت را تغییر دهیم. یعنی کسانی که کار اقتصادی می‌کنند و در نظام اقتصادی مملکت حضور دارند اینها باور کنند و اینها به این اعتقاد برسند که تشخص در اقتصاد با تولید به دست می‌آید نه با توزیع.»

وی در گفت‌و‌گو با روزنامه اطلاعات افزود: پیامبر اکرم اگر دست کارگری را می‌بوسد به این معنی است که در آن کارگر توانسته با زحمت خودش و با رنج خودش تولیدکننده‌ای باشد که همگام با بندگی خدا استقلال و عزت خودش را حفظ کند.

پیامبر دست این چنین فردی را می بوسد نه دست فردی را که بی‌هیچ رنجی بتواند در منتهای راحتی زندگی کند و سرمایه‌های زیادی را هم به جیب بزند که در این مورد انشاء‌الله با دولتی شدن بازرگانی خارجی که الان هم در کمیسیون بازرگانی هم و برادران نمایندگان مجلس هم در این فکر هستند.

وی افزود: کار ستاد بسیج اقتصادی و توزیع کالاها با اقتصاد فعلی کشور ما یک کار کاملا متهورانه و کاری است که می‌شود اسم این کار را دگرگون کردن وضع موجود دانست.

مهاجرانی ادامه داد: مخالفان دولتی شدن توزیع کالاهای اساسی با سودجویی‌ها و غارتگری‌هایی که کرده‌اند می‌خواهند بگویند دولت ناموفق است و به خود ما واگذار کنید. در این توزیع آنها حاضر هستند اسارت‌های مخفی را بپذیرند که نهایتا سودهای زیادی همیشه نصیب آنها باشد.

وی گفت: طبیعی است با در دست گرفتن توزیع کالاهای ضروری دیگر هم مشکلاتی پیش آمد، ما مشکل را فقط در نظر نگیریم، با آن وضعیت مطلوبی که می‌خواهیم به آن برسیم، آن پیکره سالم اقتصادی که به آن می‌خواهیم برسیم، البته با در نظر گرفتن تنگناها و خونریزی‌هایی که در جراحی هست ما منطقی‌تر و روشن‌تر نتیجه خواهیم گرفت.

7 دی 1370؛ اعلام خسارت ایران در جنگ توسط دبیرکل سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل متحد برآورد خسارت‌های ایران را در جنگ تحمیلی تسلیم شورای امنیت کرد.

براساس این گزارش، در جریان جنگ تحمیلی 97 میلیارد و دویست میلیون دلار خسارت مستقیم به ایران وارد آمده است.

در این گزارش، خسارت‌های غیرمستقیم جنگ تحمیلی براساس برآوردهای دولت ایران، سی و چهار هزار و پانصد و سی و پنج میلیارد ریال اعلام شده است.

شورای امنیت در بند هفتم قطعنامه 598، دبیرکل را موظف کرده بود که گزارشی درباره خسارت‌های جنگ تحمیلی و کمک جامعه بین‌الملل برای بازسازی تهیه و به این شورا ارائه دهد.

این گزارش، نتیجه سفر آبان‌ماه «عبدالرحیم فرح» نماینده ویژه دبیرکل و هیات کارشناسی همراه وی به ایران است.

7 دی 1390؛ حذف یارانه 10 میلیون ایرانی

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها از حذف 10 میلیون ایرانی از فهرست یارانه‌بگیران در فاز دوم هدفمندسازی خبر داد. محمدرضا فرزین با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت که دهک‌های درآمدی 9 و 10 همزمان با اصلاح مجدد قیمت حامل‌های انرژی در فاز وم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از فهرست مشمولان یارانه نقدی خارج می‌شوند تا سهم یارانه گروه‌های باقیمانده افزایش یابد.

معاون وزیر اقتصاد این دو دهک را «اقشار مرفه پردرآمد» جامعه دانست و گفت: براساس برآوردها، افرادی که یارانه نقدی تنها 5 تا 10 درصد از درآمد ماهانه آنها را تشکیل می‌دهد، در مرحله دوم یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد.

وی تاکید کرد: براساس دستور رئیس‌جمهور با این افراد مکاتبه خواهد شد، اما از آنها خواست «منتظر ارسال نامه نباشند و خود نسبت به انصراف اقدام کنند.»

اخراج مدیرعامل سازمان یارانه‌ها از مجل

«آقای مرادی را از مجلس اخراج کنید» این فریاد رئیس مجلس بود که روز گذشته در صحن علنی پارلمان پیچید و پایان درگیری فیزیکی نماینده فریمان و مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها را رقم زد.

علی لاریجانی ادامه داد که «آقای مرادی توهین نکنید؛ این چه رفتاری است که از خودتان نشان می‌دهید؟» و با چهره‌ای برافروخته گفت: «ایشان حق نداشتند این طور حرف بزنند باید ادب را رعایت می‌کردند.»

استقبال سرد مردم از پیش‌فروش سکه

رئیس‌کل بانک مرکزی استقبال مردم از طرح پیش‌فروش سکه را سرد توصیف کرد و گفت: بانک مرکزی در حال بررسی دلایل استقبال کم مردم از طرح پیش‌فروش سکه است.

محمود بهمنی افزود: استقبال اندک از این طرح در حالی است که براساس اعلام بانک مرکزی متقاضیان می‌توانند به تعداد موردنیاز خود سکه را از شعب بانک ملی پیش‌خرید کنند. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه قیمت سکه در طرح پیش‌فروش براساس قیمت‌های جهانی تعیین شده است، اظهار کرد: با توجه به این امر باید دلیل تقاضای کم را بررسی کرد؛ زیرا در زمان فروش نقدی سکه ازدحام برای دریافت آن زیاد بود.

 

  • اطلاعات7 دی 1350
  • اطلاعات7 دی 1360
  • اطلاعات7 دی 1370
  • اطلاعات7 دی 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید