نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از6 دی‌ماه آغاز هر دهه

گران‌ترین خودروی وارداتی؛ 84 میلیون‌تومان! /صدور محصولات ایران ‌ناسیونال به رومانی

کدخبر: ۳۸۱۵۸۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۵ دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:داماد احمدی‌نژاد رئیس سازمان استاندارد شد/ قیمت سوزوکی کیزاشی در ایران
گران‌ترین خودروی وارداتی؛ 84 میلیون‌تومان! /صدور محصولات ایران ‌ناسیونال به رومانی

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

6 دی 1350؛ صدور محصولات ایران‌ناسیونال به رومانی

روز گذشته ششمین پارتی اتوبوس‌های صادراتی ایران ناسیونال به رومانی در سال 1350 به نمایندگان اعزامی آن کشور تحویل شد و بدین ترتیب صدور محصولات ایران ناسیونال به رومانی به‌ مرحله نوین گام نهاد.

در مراسمی که به همین مناسبت در محل کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال برگزار شده بود، آقای پوپسکو دبیر اول وابسته بازرگانی سفارت رومانی در ایران، آقای مهندس هاراباژو، نماینده دائمی شرکت اتوتراکتور، آقای مهندس باژو، رئیس هیات اعزامی از رومانی و روسای اداره صادرات ایران ناسیونال حضور داشتند.

قانون جدید کار در دست تهیه است

آقای دکتر مجیدی، وزیر کار و امور اجتماعی در اجتماع نمایندگان کارگران و نمایندگان سندیکاهای کارگری اصفهان اعلام کرد: قانون جدید کار در دست تهیه است.

وزیر کار و امور اجتماعی افزود: قوانین کار و بیمه‌های اجتماعی از مهم‌ترین قوانینی است که باید منطبق با شئون اجتماعی و با توجه به نظریات طبقات مختلف تهیه شود.

وی گفت: در حال حاضر قانون جدید کار در دست تهیه است و قانون بیمه‌های اجتماعی نیز تهیه‌شده و به‌زودی به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد و مسلما با تغییراتی که در بعضی از قسمت‌های این قانون داده می‌شود، نظریات طبقه کارگر بیش از پیش تامین خواهد شد.

6 دی 1360؛ پیشنهاد فروش گوشت بیش از 2 برابر نیاز کشور

مدیرعامل سازمان گوشت کشور گفت: به علت سیاست‌های تخریبی رژیم سابق در زمینه دامداری ما ناچاریم قسمت عمده نیاز گوشتی کشور را از خارج تامین کنیم که این خود سبب تشدید وابستگی کشور به خارج شده است بر همین مبنا هم‌اکنون نیاز به وارد کردن 800 تن گوشت در روز به ارزش 2 میلیون دلار محسوس است و این امر علاوه‌بر خروج ارز کشور باعث به‌وجود آمدن بسیاری از مسائل دیگر از قبیل سوء‌استفاده و ارتشاء خارجیان که حاصل معامله با کمپانی‌های غربی است، شده است.

مهدی بهروانی افزود: یک کمپانی فروشنده گوشت به ایران که سال‌هاست به ایران گوشت می‌فروشد پس از رد پیشنهادش توسط ایران مبنی‌بر دریافت 2000 دلار برای هر تن گوسفند زنده هم‌اکنون حاضر شده است 1200 دلار قیمت پیشنهادی خود را کاهش دهد.

وی ادامه داد: تا امروز نزدیک به 2 برابر نیاز سال آینده پیشنهاد معامله دریافت کرده‌ایم.

6 دی 1380؛ تولید ماده افزودنی بنزین به‌زودی آغاز می‌شود

رئیس راه‌اندازی طرح جدید پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) گفت: واحد «متیل ترشری بوتیل» این پتروشیمی به‌عنوان نخستین واحد تولید این محصول در کشور به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

علیرضا صدیقی‌زاده بدون اشاره به تاریخ دقیق راه‌اندازی این واحد افزود: میزان تولید این محصول در این طرح بالغ‌بر 500 هزار تن در سال است که ارزش آن با قیمت فعلی 214 میلیون دلار می‌شود.

متیل ترشری بوتیل اتر ماده‌ای شیمیایی است که بیشتر جهت اضافه کردن به بنزین، مصرف‌شده و جایگزین ماده تترااتیل سرب که ماده‌ای سمی و خطرناک بوده و هم‌اکنون در بنزین مصرفی کشور استفاده می‌شود، می‌گردد.

همچنین اضافه کردن این ماده به بنزین باعث حذف گاز خطرناک و سمی «منواکسید کربن» و بهسوزی آن و کاهش آلودگی هوا می‌گردد.

صدیقی‌زاده افزود: بودجه این طرح بالغ‌بر 142 میلیون دلار و 352 میلیارد ریال بود که به جز 118 میلیون دلار آن که از طریق فاینانس دولت اسپانیا تامین شد. مابقی از محل منابع ارزی و ریالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده است.

کارخانه 400 هزار تنی کک‌سازی در زرند کرمان

با احداث کارخانجات کک‌سازی و پالایش قطران در زرند کرمان سالانه 400 هزار تن کک تولید خواهد شد و با پالایش این میزان کک سالانه 19 هزار و 200 تن گوگرد، سولفات آمونیوم، بنزول، نفتالین و... تولید می‌شود.

ارزش این قرارداد 40 میلیون و 500 هزار دلار و مدت اجرای آن 48 ماه است و با احداث این کارخانجات 500 فرصت شغلی مستقیم و هزار فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

این قرارداد که هزینه آن توسط خط اعتباری یک بانک چینی تامین شده و مدت بازپرداخت آن 5/8 سال است توسط مصطفی موذن‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران و شیودی مدیرعامل شرکت همکاری بین‌المللی سی‌تیک چین امضا شد.

6 دی 1390؛ داماد احمدی‌نژاد رئیس سازمان استاندارد شد

مهدی خورشیدی، داماد رئیس‌جمهور که هم‌اکنون دبیری شورای مشاورین رئیس‌جمهور را عهده‌دار است، با حفظ سمت رئیس سازمان استاندارد شد.

شورای عالی استاندارد که یکشنبه شب به ریاست محمود احمدی‌نژاد تشکیل جلسه داد، مهدی خورشیدی آزاد، دبیر شورای مشاورین رئیس‌جمهور را با حفظ سمت به‌عنوان رئیس سازمان ملی استاندارد ایران منصوب کرد.

صعود دلار به کانال جدید قیمتی

قیمت دلار که در روزهای اخیر نرخ 1405 تومان را نیز به خود دیده است، بار دیگر پا در مسیر تثبیت کف قیمت 1500 تومان نهاده است. دیروز قیمت دلار با 80 تومان افزایش نسبت به نرخ بسته شده روز یکشنبه تا 1560 تومان نیز اوج گرفت؛ اما در ساعات بعد به ترتیب 1535، 1510 و نهایتا تا بعد از ظهر تا 1515 تومان تغییر کرد.

قیمت سوزوکی کیزاشی در ایران

در شرایطی که پیش از این اخباری درباره ورود 150 دستگاه سواری کیزاشی به ایران منتشر شده بود، قیمت عرضه این محصول به بازار نیز مشخص شد.

براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران، در آبان‌ماه امسال 150 دستگاه خودرو سوزوکی کیزاشی به ارزش سه میلیون و 94 هزار و 211 دلار وارد کشور شده است.

طبق جدیدترین اطلاعات به‌دست‌آمده کیزاشی با سطح قیمتی بین 57 تا 60 میلیون تومان در بازار ایران عرضه خواهد شد.

قیمت برخی خودروهای وارداتی

نام خودرو

قیمت (تومان)

یاریس

38.000.000

آزرا

86.000.000

هیوندا i20

34.000.000

سورنتو

78.000.000

موهاوی

84.000.000

اسپورتیج

79.000.000

تویوتا کمری

61.000.000

هیوندای iX35

71.000.000

اوریون

75.000.000

 

 

 

 

  • اطلاعات 6 دی 1350
  • اطلاعات 6 دی 1360
  • اطلاعات 6 دی 1380
  • اطلاعات 6 دی 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید