نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 8خرداد

«کامرز بانک» و «بی‌ان‌پی پاریباس» اوراق قرضه ایران را عرضه می کنند

کدخبر: ۴۱۵۴۶۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات8 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:بازدید وزیر صنایع انگلیس از ایران ناسیونال
 «کامرز بانک» و «بی‌ان‌پی پاریباس» اوراق قرضه ایران را عرضه می کنند

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

هشتم خرداد 1351؛ بازدید وزیر صنایع انگلیس از ایران ناسیونال

کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال مورد بازدید آقای جان دیویز، وزیر بازرگانی و صنایع انگلیس، سفیر کبیر انگلستان در دربار شاهنشاهی و گروهی از مقامات صنعتی و اقتصادی آن کشور قرار گرفت.

جان دیویز در این دیدار گفت: واحد صنعتی که امروز من دیدم از نظر مقایسه با استانداردهای بین‌المللی، واحدی پیشرفته و کم‌نظیر است. من فکر نمی‌کردم در کنار پایتخت شما کارخانه‌ای به این عظمت وجود داشته باشد.

وی افزود: می‌توانم بگویم که این صنعت پیشرو و مدرن در مدت نسبتا کوتاهی که از ایجاد آن می‌گذرد به ترقیات شگرفی نائل آمده است که نه‌تنها برای من، بلکه برای هر بیننده‌ای جالب و هیجان‌انگیز است.

بهشت زهرا توسعه می‌یابد

انجمن شهر پایتخت در جلسه دیشب خود چند پیشنهاد مالی شهرداری را مورد رسیدگی و تصویب قرار داد.

اولین پیشنهاد شهرداری مربوط به تفویض اختیار به شهرداران مناطق بود که به موجب آن شهرداران می‌توانند تا 100 هزار تومان رأسا اقدام به معامله و انعقاد قرارداد نمایند.

پیشنهاد دیگر مربوط به توسعه بهشت‌زهرا بود که حدود 11 میلیون ریال اعتبار از محل صرفه‌جویی آخر سال 50 برای آن در نظر گرفته شد و به تصویب رسید.

پیشنهاد دیگر شهرداری در مورد تبدیل گار ماشین به پارک عمومی با اعتباری معادل 8 میلیون ریال به تصویب رسید.

تکذیب افزایش قیمت شکر

مدیران صنایع قند کشور در جلسه‌ای که داشتند شایعات مربوط به افزایش قیمت شکر را که ظرف چند روز اخیر پیدا شده است، مطرح ساختند و پس از بررسی‌های کامل، افزایش قیمت شکر را نسبت به نرخ دولتی بی‌اساس دانستند و آن را از جانب کارخانجات تولیدکننده قویا تکذیب کردند.

مدیران صنایع قند با ارائه مدارک مربوط به فروش شکر کارخانجات داخلی که در دفاتر این کارخانجات و همچنین دفاتر دولتی سازمان قند و شکر کشور موجود است و ثبت گردیده، اعلام داشتند به موجب این مدارک مستدل تاکنون نرخ فروش شکر، هیچ‌گونه تجاوزی از قیمت رسمی دولتی نداشته است.

مدیران صنایع قند افزودند: در اکثر مواقع از سال نیز این سازمان برای اینکه بتواند مقداری از احتیاجات مالی کارخانجات خصوصی را حتی پایین‌تر از نرخ دولتی که هر کیلوی آن برای اصناف 24.10ریال تعیین شده است، به بازار عرضه می‌داشت و در هر حال متوسط قیمت فروش حاصله برای کارخانجات کمتر از 23.10 ریال بوده است.

هشتم خرداد 1361؛ غرضی: نفت به عنوان یک ابزار سیاسی در دست جمهوری اسلامی ایران است

محمد غرضی وزیر نفت کشورمان که پس از شرکت در کنفرانس وزرای اوپک در اکوادور وارد دمشق شده است، طی مصاحبه‌ای نقطه‌نظرهای خود درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی و توطئه‌های امپریالیسم و همچنین سرنوشت جنگ تحمیلی را بیان کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی در همه جهات برای مستضعفین دستاوردهایی داشته و در مورد نفت نیز همین طور بوده است. قیمت نفت هنگام پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از بشکه‌ای 12 دلار به 36 دلار رسید اما عواملی چون پادشاهی سعودی با افزایش تولید نفت خود به 13 میلیون بشکه در روز و ریختن آن در بازار نفت، توانست برای مدتی قیمت نفت را تابع تغییرات تولید خودش کند. ما هم مجبور شدیم قیمت نفت را از 36 دلار به 34 دلار کاهش دهیم.

غرضی ادامه داد: مجموعه امپریالیستی نقشه‌ای جهت پایین آوردن قیمت‌های نفت به زیر 20 دلار کشیده بود که این توطئه در عرض دو ماه پیش از تشکیل کنفرانس اخیر اوپک شکست خورد.

وی این دوره از جریانات مجموعه اوپک را به عنوان آزمایش خوب و مثبت خواند و افزود: سیاست ایران در اوپک این است که این سازمان را محکم نگه دارد و تصمیمات همه‌جانبه و به اتفاق طبق اساسنامه اتخاذ شود و از سیاست‌های یک طرفه که معمول ازسوی پادشاهی سعودی در  عرض این دو سال در اوپک تحمیل می‌شد، جلوگیری شود تا دیگر «زکی یمانی» به صورت شاه اوپک نتواند عمل کند و سعودی نتواند در بازار به نفع ابرقدرت‌ها رفتار کند.

وزیر نفت کشورمان در ادامه سخنان خود از همبستگی و توافق کشورهای الجزایر، ایران، لیبی و تا حدودی کشورهای تولیدکننده کوچک در اجلاس اخیر اوپک به‌عنوان نقطه عطفی در جریان سیاست‌های اوپک یاد کرد و افزود: توطئه‌های ضداوپک ادامه دارد، اما اجلاس اخیر نقطه شروعی برای تثبیت یک برخورد سیاسی محکم و انقلابی بود که دنبال خواهد شد.

وی گفت: ابرقدرت‌ها فکر می‌کردند با عدم خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران جنگ را به نفع صدام تمام می‌کنند و اتفاقا با فروش کمتر نفت ازسوی ایران پیروزی‌های منسجم‌تر و موفق‌تری در ایران به‌دست آوردیم و اشتباه ابرقدرت‌ها این بود که فکر می‌کنند کشورهای به اصطلاح در حال رشد نمی‌توانند بدون خرید ابزارهای اروپایی مسائل خود را حل کنند؛ درحالی‌که قدرت انقلاب اسلامی ایران و رهبر انقلاب اسلامی توانست در پیچیده‌ترین پدیده در جوامع یعنی جنگ، بدون تکیه به ابزارهای نظامی – سیاسی و اقتصادی پیروز شود و دیگر این مساله که نفت به عنوان تعیین‌کننده سیاست اقتصادی می‌باشد بحمدالله کم کم از محور اصلی خارج می‌شود و نیروی اسلامی و قدرت فعال مردم و قدرت تولید بالاخص در زمینه کشاورزی در سال‌های آینده به سرعت جایگزین آن خواهد شد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران افزود: دیگر مدتی است که به جای اینکه خریدار نفت تصمیم‌گیرنده باشد، فروشنده تصمیم می‌گیرد و خودمان مشتری خودمان را انتخاب می‌کنیم و دیگر تابع تحمیل فشارهای سیاسی حاکم بر بازار نفت نخواهیم بود و بحمدالله مواضع تولید، اکتشاف، ‌استخراج و بارگیری با اینکه 20 ماه در جنگ بوده‌ایم در موقعیت خوب و قابل ملاحظه‌ای هستیم و می‌توانیم بگوییم که امروز نفت به عنوان یک ابزار سیاسی محکم چه به لحاظ مسائل داخلی و چه به لحاظ مسائل خارجی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

آغاز بهره‌برداری از مجتمع مس سرچشمه

در خجسته زادروز ولادت باسعادت امام حسین (ع) و روز پاسدار طی مراسمی با حضور برادر میرحسین موسوی نخست‌وزیر کشورمان بهره‌برداری کامل از مجتمع مس سرچشمه و تولید مس آغاز شد.

میرحسین موسوی گفت: امروز با افتتاح این کارخانه ملت ما یک سیلی دیگر به‌گونه آمریکا نواخت. اهمیت راه‌اندازی این مجتمع و این کوره در بعد اقتصادی اگر بررسی کنیم، اهمیتش به اندازه پیروزی نظامی ما در خونین شهر است ابرقدرت‌ها و مخصوصا آمریکا فکر و تبلیغ می‌کردند که ملت ما متخصصین، کارگران و کارکنان ما قدرت برخورد با تکنولوژی این چنین پیچیده‌ای را ندارد.

آنها دل خودشان را خوش کرده بودند که ایران در گام‌های بعدی دچار فلج اقتصادی بشود و به سمت ابرقدرت‌ها برگردد، ولی ملت ما همان‌طوری‌که با توطئه‌ها در صحنه‌های سیاسی توانست با تمام این توطئه‌ها مقابله کند و همت خویش را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نشان دهد.

نخست‌وزیر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علت ظهور این همه خلاقیت به‌خاطر همین دشواری‌هاست و ملت ما همان‌طور که در جبهه‌ها می‌بینیم از نظر نظامی، روحی و معنوی دارند آبدیده می‌شوند و راه‌اندازی مجتمع در حقیقت تکمیل‌کننده فتح و پیروزی است که در خونین شهر ملت ما به‌دست آورد.

موسوی اظهار کرد: ما در اینجا غیر از اینکه این مجتمع را راه می‌اندازیم، یک مقدار زیادی مس تولید می‌کنیم که گامی به سوی خودکفایی برمی‌داریم در حقیقت در اینجا باید آموزشگاهی بسیازیم برای افراد متخصص و برای اینکه این نیروها پخش بشوند در کشور و بتوانند ما را بیشتر و سریع‌تر به سمت خودکفایی برسانند.

هشتم خرداد 1381؛ دو بانک  اروپایی برای انتشار اوراق قرضه ایران تعیین شدند

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در اجرای قانون برنامه پنج‌ساله سوم و قوانین بودجه سال‌های 80 و 81 و آیین‌نامه‌های اجرایی آن و به‌منظور تنوع بخشیدن به منابع تامین اعتبارات بین‌المللی دو بانک اروپایی «کامرز بانک» و «بی‌ان‌پی پاریباس» مجوز داده است، اقدامات لازم را برای ورود ایران به بازارهای سرمایه‌ بین‌المللی از طریق انتشار اوراق قرضه فراهم کنند.

بنا به این گزارش، مجوز مزبور را بانک مرکزی اواخر هفته گذشته صادر کرده است و انتظار می رود در صورت مساعد بودن بازار، اوراق قرضه در آینده نزدیک انتشار یابد.

بانک مرکزی ایران این اوراق را برای تامین منابع پیش‌بینی‌ شده در قانون بودجه سال 1381 و از طرف دولت منتشر کند.

بانک مرکزی افزوده است: تامین منابع از طریق انتشار اوراق قرضه ارزی که نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انجام می‌شود، در مقایسه با سایر طرق تامین اعتبار از درجه انعطاف بالایی برخوردار است و دسترسی به بازار بین‌المللی سرمایه را موجب خواهد شد.

گزارش بانک مرکزی حاکیست در صورتی که عملیات انتشار اوراق موفقیت‌آمیز باشد راه را برای ورود شرکت‌های بزرگ ایرانی به این بازار هموار خواهد کرد تا بتوانند منابع لازم را برای اجرای طرح‌های خود از این طریق تامین کنند.

ساعت ایران به عربستان و پاکستان صادر می‌شود

مدیرعامل شرکت «میزان ساعت» گفت: طبق قرارداد منعقده با تجار کشورهای عربستان سعودی و پاکستان، صادرات ساعت‌های این شرکت به این کشورها به زودی آغاز می‌شود.

جلال شفقیان اعلام کرد: کارخانه میزان ساعت سالانه یک میلیون و 500 هزار عدد انواع ساعت تولید می‌کند.

فرماندار شهریار در جریان بازدید از کارخانه «میزان ساعت» گفت: کاهش بیکاری، ایجاد اشتغال و حمایت از تولید در بخش صنعت کشور در اولویت قرار دارد.

سیدبیوک موسوی افزود: هم‌اکنون ضعف مدیریتی در برخی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور مشکلاتی در این بخش به‌وجود آورده است.

هشتم خرداد 1391؛ سهام بانک اصناف به زودی به فروش می‌رسد

فروش سهام بانک اصناف به زودی آغاز می‌شود و بالاخره بعد از 5 سال که از طرح موضوع تاسیس این بانک می‌گذرد، مجموع اصناف کشور می‌توانند از طریق شماره حسابی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، سهام بانک اصناف را خریداری کنند.

رئیس شورای اصناف کشور گفت: براساس نامه‌ای که این شورا برای دبیرخانه هیات عالی نظارت در وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده این دبیرخانه امروز، دوشنبه نشستی ویژه تشکیل می‌دهد تا به موضوع صدور مجوز برای افتتاح یک حساب یک طرفه در بانک مرکزی با هدف جمع‌آوری سهام بانک اصناف رای مثبت ‌دهد. بر این اساس، هر یک از دو میلیون و 200 هزار واحد صنفی کشور، حداقل باید حدود 200 هزار تومان در این حساب، سرمایه‌گذاری و خرید سهام کنند تا سرمایه اولیه حداقل 400 میلیارد تومانی بانک اصناف تجمیع شود.

به گفته قاسم نوده‌فراهانی، بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک اصناف را صادر کرده، اما نهایی شدن تاسیس این بانک، ضمن اینکه نیازمند تامین سرمایه اولیه است در انتظار تصویب قانون نظام صنفی نیز است؛ چراکه ای نقانون تعیین‌کننده نحوه دقیق سرمایه‌گذاری در بانک اصناف خواهد بود.

براساس این گزارش پیش‌نویس قانون جدید نظام صنفی از سال قبل در اختیار مجلس قرار گرفت، اما بررسی آن به عمر مجلس هشتم نرسید و قرار است در دستور کار بررسی مجلس آتی قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید