نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 29اردیبهشت

طرح ضربتی اشتغال از اول خرداد آغاز می‌شود

کدخبر: ۴۱۳۲۲۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 29 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
طرح ضربتی اشتغال از اول خرداد آغاز می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

29 اردیبهشت 1361؛ توطئه جهانی شکستن قیمت نفت اوپک افشا شد

سیدمحمد غرضی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در آستانه سفر به اکوادور برای شرکت در اجلاس وزیران نفت اوپک گفت: از 20 ماه گذشته فعالیت‌های وسیعی ازسوی ابرقدرت‌ها برای شکستن قیمت نفت در جریان بود و محموله‌های نفتی را تقریبا به ازای هر بشکه 6 دلار ارزان‌تر از قیمت رسمی می‌خریدند و به این ترتیب قیمت 34 دلار را به 28 دلار رساندند.

در این رابطه بانک‌های آمریکایی، انگلوساکسون و صهیونیستی با پشتوانه‌های دلاری خود سعی کردند قیمت نفت را بشکنند.

وزیر نفت گفت: این امر تا جایی پیش رفت که موازنه پرداخت‌های انگلیس در رابطه با نفت دریای شمالی منفی شددر این هنگام زکی یمانی دستور گرفت تا درباره حداکثر میزان تولید نفت کشورهای عضو اوپک گفت‌و‌گو کند، ولی صلاح ندید با ایران درگیری پیدا کند.

مهندس غرضی ادامه داد: در چارچوب همین برنامه بود که تولید اوپک به 17.5 میلیون بشکه رسید و موقعیت برای سعی در بالا بودن قیمت نفت خام اوپک به‌وجود آمد.

وزیر نفت کشورمان افزود: ما امیدواریم که این بار به امید خداوند و تلاش برادران نظامی در میدان نبرد، بر مفاهیمی که رژیم پادشاهی سعودی سعی کرد بار دیگر مطرح سازد خط بطلان بکشیم و به این ترتیب مساله تعیین قیمت نفت اوپک به دست تولیدکنندگان نفت خام بیفتد.

مهندس غرضی افزود: چنانچه بارها گفته شد مساله تعیین قیمت نفت یک جریان سیاسی است و امیدواریم که وضع تولیدکنندگان نفت روزبه‌روز بهتر شود.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در مورد سطح قیمت ها در بازار جهانی گفت: حدود سه هفته است که سطح قیمت نفت به حد قیمت تعیین‌شده اوپک و بالاتر هم رسیده است و بازار نفت اکنون از رونق برخوردار است.

29 اردیبهشت 1361؛ اعلام مقررات جدید احداث واحدهای مسکونی در شهرها

هاشمی، معاون معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی ضوابط و مقررات منطقه‌بندی مسکونی شهرها را به مجتمع آپارتمانی، چند خانواری و تک‌واحدی اعلام کرد.

وی گفت: سطح مسکونی شهرها باید در طرح‌های هادی، جامع و تفصیلی به یکی از صورت‌های مجتمع آپارتمانی، چند خانواری با تک‌واحدی مشخص شود.

در سطوحی که در هر شهر مربوط به ساخت تک‌واحدی است، واحدها دارای حیاط اختصاصی محصور بوده و اصولا برای یک طبقه با زیرزمین طراحی می‌شود.

وی ادامه داد: در سطوح چند خانواری محوطه ساختمان اختصاصی نبوده و به‌صورت مشاع به کلیه واحدهای مسکونی آن ساختمان تعلق دارد. تعداد طبقات ساختمان‌ها در این منطقه بین 2 تا 4 طبقه بوده و طراحی آنها حتی‌المقدور با رعایت حقوق همسایگان موضوع این مصوبه انجام خواهد شد، حداقل تفکیک این گونه اراضی 500 مترمربع است.

در سطوح مربوط به مجتمع‌های آپارتمانی، محوطه ساختمان‌ها به صورت مشاع به تمامی واحدهای مسکونی تعلق دارد.

تعداد طبقات این ساختمان‌ها با رعایت تراکم مجاز و حقوق ساختمان‌های مجاور محدودیتی ندارد. طراحان این مجموعه‌ها باید گزارش امکان‌سنجی مربوط به تامین نور، آفتاب و عدم اشراف را به تایید مراجع صدور پروانه ساختمان برسانند.

29 اردیبهشت 1381؛ طرح ضربتی اشتغال از اول خرداد آغاز می‌شود

اجرای طرح ضربتی اشتغال از ابتدای خرداد با شناسایی بنگاه‌ها و کارگاه‌های واجد شرایط آغاز می‌شود.

بختیاری، معاون برنامه‌ریزی و سیاستگذاری اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی افزود: هر کارگاهی که توان جذب یک نیروی جویای کار ثبت‌نام شده در ادارات کار را داشته باشد، می‌تواند از تسهیلات 3 میلیون تومانی استفاده کند.

وی با تشریح جزئیات پرداخت 9 هزار میلیارد ریال اعتبارات طرح ضربتی اشتغال گفت: این تسهیلات با کارمزد 4 دصد و دوره بازپرداخت 5 ساله به واحدهای کوچک و متوسط پرداخت می‌شود و کارفرمایان با استخدام یک نیروی کار جدید از تخفیف حق بیمه سهم کارفرما به مدت 3 سال و معافیت از مالیات حقوق برای کارگر جدید بهره‌مند می‌شود.

بختیاری هدف از اجرای این طرح را ایجاد 300 هزار فرصت شغلی برای بیکاران جویای کار از طریق توانمندسازی واحدهای کوچک و متوسط ذکر کرد و افزود: از 2 میلیون کارگاه موجود در سطح کشور بیش از یک میلیون و 960 هزار یعنی 96 درصد کارگاه‌ها زیر 10 نفر هستند.

وی تعداد بیکاران ثبت‌نام در ادارات کار را در 10 ماه اول سال گذشته حدود 600 هزار نفر عنوان کرد.

ایران به عنوان بیست و دومین قدرت اقتصادی جهان معرفی شد

براساس گزارش بانک جهانی که ازسوی نمایندگی این بانک در آنکارا منتشر شد، ترکیه با 459 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی، به‌عنوان هفدهمین قدرت اقتصادی جهان معرفی شده است. در گزارش بانک جهانی، جمهوری اسلامی ایران با 376 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی محاسبه شده براساس برابری قوه خرید، به عنوان بیست و دومین قدرت اقتصادی جهانی معرفی شده است.

در این گزارش آمده است: جمعیت ایران 64 میلیون نفر است و درآمد سرانه ایران براساس برابری قوه خرید 5910 دلار و تولید ناخالص ملی آن براساس برابری قوه خرید، برابر 376 میلیارد دلار است.

در این گزارش که نشان‌دهنده بزرگی اقتصادی کشورهاست، آمریکا با 9 تریلیون و 601 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه‌ای برابر 34 هزار و 100 دلار براساس برابری قوه خرید بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان شناخته شده است.

در گزارش بانک جهانی کشور چین با چهار تریلیون و 951 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی در ردیف دوم در جهان، ژاپن با سه تریلیون و 437 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی در ردیف سوم، هندوستان با دو تریلیون و 375 میلیارد دلار در ردیف چهارم و آلمان با دو تریلیون و 47 میلیارد دلار در ردیف پنجم در جهان قرار گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید