نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 5خرداد

10 سال دیگر از نظر کشاورزی خودکفا خواهیم شد

کدخبر: ۴۱۴۹۰۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 5 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
10 سال دیگر از نظر کشاورزی خودکفا خواهیم شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

پنجم خرداد 1361؛ 10 سال دیگر از نظر کشاورزی خودکفا خواهیم شد

اولین سمینار منطقه‌ای مراکز خدمات روستایی، کشاورزی و عشایری مناطق خوزستان، لرستان، فارس، استان مرکزی، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد در مرکز آموزش کشاورزی مرودشت فارس آغاز به کار کرد.

برادر سلامتی، وزیر کشاورزی در این سمینار گفت: شواهدی در دست است که جنگ نظامی تا چند صباح دیگر با پیروزی کامل اسلام بر کفر به پایا خواهد رسید و دشمنان ما دست به جنگ‌های اقتصادی و سیاسی خواهند زد و ما باید از پیش، آمادگی مبارزه با آنها و پیروزی بر آنها را داشته باشیم.

وی افزود: در ارتباط با همین مساله است که شورای اقتصاد و دولت بر آن شدند که با جنگ اقتصادی که از مدتی پیش شروع شده با روحیه‌ای جدید با برنامه‌ریزی دقیق و قاطعیت بیشتر مقابله شود.

به همین منظور در برنامه‌هایی که تدارک دیده شده، بخشی از مراکز اقتصادی، محور قرار داده شده‌اند که در این میان کشاورزی محور اصلی است یعنی درست برخلاف رژیم طاغوتی که کشور را به سوی وابستگی به صنعت مونتاژ و وابسته پیش می‌برد. نتیجه آن سیاست نابودی کشاورزی و نیز اضمحلال صنعت بود.

وزیر کشاورزی گفت: ما در سال 71 از لحاظ تامین مایحتاج کشاورزی خودکفا خواهیم شد و در بعضی از رشته‌های کشاورزی نیز موادی صادر خواهیم کرد.

همچنین وزارت کشاورزی یک برنامه 10 ساله برای خودکفایی در زمینه کشاورزی تدارک دیده است که با توجه به محور اصلی بودن کشاورزی، دیگر بخش‌ها در خدمت کشاورزی خواهد بود.

توزیع مرغ در تهران کوپنی شد

از روز شنبه 7 خردادماه توزیع مرغ درتهران به طور سرانه و براساس کوپن‌های توزیع شده ستاد بسیج اقتصادی تهران که با عدد ردیف 300 مشخص شده است، صورت می‌گیرد.

مرکز تامین و توزیع گوشت مرغ در اجرای هدف‌های ستاد بسیج اقتصادی کشور در کنترل و تثبیت نرخ‌ها و توزیع عادلانه کالاهای ضروری ازجمله گوشت مرغ به اطلاع هموطنان عزیز ساکن در شهرستان تهران می‌رساند براساس طرح تصویب شده ستاد بسیج اقتصادی کشور از روز شنبه 7 خردادماه توزیع مرغ در تهران به‌طور سرانه و براساس کوپن‌های توزیع شده ستاد بسیج اقتصادی شهرستان تهران که با اعداد ردیف 300 مشخص شده است، صورت خواهد گرفت.

خانواده‌های عزیز ساکن در شهرستان تهران که این کوپن‌ها را در دست دارند می‌توانند با جدا کردن و ارائه قطعات اعلام‌شده سهمیه خود را با توجه به هفته تعیین‌شده برای مراجعه هر خانوار از عاملین توزیع محله خود دریافت کنند.

پنج خرداد 1371؛ نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش یافت

مطابق با تصویب جلسه شورای پول و اعتبار، نرخ سپرده‌های سرمایه‌گذاری مردم نزد سیستم بانکی در سال 70 افزایش یافت و برای سال‌جاری نیز به‌طور علی‌الحساب 14.5 درصد سود به سپرده‌های پنج‌ساله پرداخت می‌شود.

دکتر محمدحسین عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: طبق قانون بانکداری بدون ربا، بانک‌ها به سپرده‌های مردم باید براساس سود واقعی که کسب می‌کنند، سود پرداخت کنند با بررسی صوت حساب‌های مالی بانک‌ها در سال 70، سود واقعی و قطعی بانک‌ها مشخص شد و درنتیجه امروز می‌توانیم به سپرده‌های پنج ساله به طور قطعی 14 درصد، سپرده‌های سه ساله 11.5 درصد، سپرده‌های دوساله 10.5 درصد، سپرده‌های یک ساله 9 درصد و به سپرده‌های کوتاه‌مدت 6.5 درصد سود برای سال 70 پرداخت کنیم و مردم می‌توانند از اواخر خردادماه با مراجعه تدریجی به بانک‌ها مابه‌التفاوت سود و یا کل سود سپرده‌های خود در صورتی که قبلا مبلغی را از این بابت دریافت نکرده باشند، مطالبه کنند.

پنجم خرداد 1381؛ امتیاز تاسیس شبکه تلفن همراه به بخش خصوصی واگذار می‌شود

معاون امور بین‌الملل وزیر پست و تلگراف و تلفن در همایش بین‌المللی ارتباطات در استانبول گفت: در راستای توسعه بخش مخابرات ایران، واگذاری دو امتیاز تاسیس شبکه تلفن همراه به بخش خصوصی در دستورکار قرار دارد.

علی کرمانشاهی افزود: در حال حاضر در ایران 12 میلیون مشترک تلفن ثابت، دو میلیون مشترک تلفن همراه و 1.5 میلیون مشترک اینترنت وجود دارد که تا سال 2004 میلادی تعداد مشترکان تلفن همراه به 10 میلیون و مشترکان اینترنت به 15 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: برای انجام این امر به سرمایه‌گذاری‌ها و سرمایه‌گذاران جدیدی نیاز است که برنامه فروش دو امتیاز دیگر از شبکه تلفن همراه به بخش خصوصی در این راستا قرار دارد.

تاکید خاتمی و چاوز بر پیشبرد اهداف اوپک

سیدمحمد خاتمی و هوگو چاوز، روسای جمهور ایران و ونزوئلا در یک مکالمه تلفنی درخصوص برگزاری اجلاس آینده اوپک با یکدیگر به تبادل‌نظر پرداختند و بر پیشبرد اهداف این سازمان تاکید کردند.

آقای خاتمی در این تماس تلفنی با اشاره به شکست کودتا در ونزوئلا گفت: دولت و ملت ایران نیز از ناکام ماندن کودتا در ونزوئلا و پیروزی ملت شما خوشحال است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به برگزاری اجلاس آینده اوپک آمادگی ایران را برای هرگونه کمک در راستای پیشبرد اهداف این سازمان نفتی اعلام کرد.

هوگو چاوز نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی، هدف کودتاچیان در ونزوئلا را کودتا علیه اوپک دانست و افزود: با تحقیقاتی که بعد از کودتا انجام شده، مشخص شد که رهبران کودتا در فکر خارج کردن ونزوئلا از اوپک و هدف آنها تاثیرگذاری بر کاهش قیمت نفت بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید