نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 22اردیبهشت

بازرگانی خارجی دولتی شد

کدخبر: ۴۱۱۵۴۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 22 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
 بازرگانی خارجی دولتی شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

22 اردیبهشت 1361؛ لایحه دولتی کردن بازرگانی خارجی به تصویب رسید

در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی لایحه دولتی کردن بازرگانی در شور دوم به تصویب نهایی رسید.

در ماده یک این لایحه آمده است، به‌منظور دلتی کردن بازرگانی خارجی مصرح در اصل چهل و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وزارت بازرگان موظف است براساس این قانون و اساسنامه‌های مربوطه که به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد، واحدهای زیر را تشکیل دهد:

الف – مراکز خرید

ج – دفاتر نمایندگی خارج از کشور

د – شرکت خدمات بازرگانی

هـ - سازمان خدمات حسابداری و حسابرسی

در ماده 2 اعلام شده است، به استناد آیه کریمه «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» و مدلول اصول مربوط به سیاست خارجی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور تحقق اصل «نه شرقی و نه غربی» در روابط بازرگانی خارجی کشور، وزارت بازرگانی موظف است با همکاری وزارتخانه‌های ذی‌ربط، خط مشی اجرایی بازرگانی خارجی کشور و مقررات سالانه صادرات و واردات را با توجه به موارد ذیل تهیه و پس از تصویب هیات وزیران اعلام نماید.

الف – جلوگیری از سلطه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کفار و بیگانگان بر مسلمانان و عدم اتکا کشور به یک قطب اقتصادی – سیاسی

ب – اولویت دادن در انجام مبادلات تجاری به ملل مسلمان و مستضعف جهان در جهت گسترش روابط بازرگانی با آنان با رعایت مصالح کشور جمهوری اسلامی ایران

ج – اجتناب از انجام معاملات حرام از نظر شرع مقدس اسلام

د – حمایت از تولید داخلی

هـ - کاهش میل به تجمل‌گرایی و تنوع‌طلبی در مصرف و ارائه الگوی مصرف با معیارهای اسلامی

و – پیش‌بینی و تامین نیازهای وارداتی

ز – گسترش و بهبود کمّی و کیفی صادرات

ح – ایجاد موازنه در واردات و صادرات

ط – عدم اتکاء صادرات کشور به یک محصول

ماده 3 – به منظور خرید کالا، مواد و خدمات بازرگانی مربوطه از خارج از کشور، مراکز خرید، کلیه کالاهای وارداتی موردنیاز کشور پس از تصویب اساسنامه آنها حداکثر تا چهار ماه بعد از تصویب آیین‌نامه اجرایی این قانون توسط وزارت بازرگانی تشکیل می‌شود.

عربستان ماهانه یک میلیارد دلار به عراق کمک می‌دهد

نیکلاس ولیوتس، معاون وزیر خارجه آمریکا در گزارش به نمایندگان مجلس این کشور گفت: سعودی‌ها بیش از نیمی از کمک هزینه‌های جنگی اعراب را به عراق که بالغ‌بر یک میلیارد دلار در ماه می‌شود را می‌پردازند.

از طرفی، کمال حسن علی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه رژیم مصر پس از عزیمت سلطان قابوس از قاهره اعلام کرد در پی کوشش‌های مقدماتی سلطان قابوس در حال حاضر تماس مستقیم میان مصر و عراق برقرار شده است.

کمال حسن علی ضمن تاکید بر ارسال اسلحه از جانب مصر برای عراق پیرامون ورود احتمالی نیروهای ایران به خاک عراق گفت: چنین عملی بر خلاف منافع تمامی مردم منطقه خلیج فارس می‌باشد.

افتتاح شعبه بانک صادرات در عشق‌آباد

در پایان سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به جمهوری ترکمنستان یک یادداشت تفاهم در مورد همکاری‌های مودت‌آمیز میان آقای هاشمی رفسنجانی و صفر مراد نیاز اف روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در فرودگاه «عشق آباد» به امضا رسید.

براساس این یادداشت تفاهم، دو طرف براساس اصول دولتی و همکاری در ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی، صنعتی و فرهنگی موافقت کرده‌اند.

همچنین با توجه به امضای قرارداد اعطای اعتبار 50 میلیون دلاری جمهوری اسلامی ایران به جمهوری ترکمنستان به منظور خرید کالاهای ساخت ایران، طرفین خواستار اجرای این قرارداد شدند.

همچنین با توجه به صدور مجوز افتتاح شعبه بانک صادرات در عشق‌آباد و آغاز به کار این شعبه، دولت ترکمنستان موافقت کرد که امکانات لازم را برای انجام کلیه عملیات بانکی داخلی و بین‌المللی را برای این بانک فراهم آورد.

22 اردیبهشت 1381؛ پیشنهاد جایگزین کردن 2 میلیون خودرو مستهلک

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون 2 میلیون خودروی مستهلک با عمر بالای 20 سال در کشور وجود دارد.

نعمت‌الله علیرضایی، نماینده مردم خمینی‌شهر اعلام کرد: برای خارج کردن خودروهای داخلی با بالای 20 سال و خودروهای خارجی 25 سال، کمیسیون انرژی پیشنهادی به مجلس ارائه کرده است.

وی افزود: براساس این پیشنهاد و تا پایان برنامه سوم توسعه واردکنندگان خودرو می‌توانند هر سال 150 هزار دستگاه خودرو وارد کشور کنند.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: براساس این طرح به ازای واردات یک خودرو تعداد 4 خودروی مستهلک از سیستم حمل‌و‌نقل خارج می‌شود.

علیرضایی تصریح کرد: با اجرای این طرح می‌توان 600 هزار خودروی مستهلک را از ناوگان حمل‌و‌نقل کشور خارج کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید