نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ دهم فروردین

کاهش سهم وام بانکی در بودجه

کدخبر: ۴۰۲۲۱۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۱۰ فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است
کاهش سهم وام بانکی در بودجه

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

10 فروردین 1351؛ تعداد مکالمات تلفن‌ها کنترل می‌شود

با نصب یک دستگاه شماره‌گر جدید شرکت مخابرات از این به بعد قادر خواهد بود در صورت درخواست مشترکان تعداد مکالمات تلفن‌ها را دقیقا شمارش و کنترل کند.

شرکت مخابرات اعلام کرد چون پس از برقراری ارتباط تلفنی تهران با شهرهای دیگر ممکن است بعضی از افراد غیرمسوول خانواده‌ها (کودکان یا خدمتگزاران) بدون آگاهی صاحب تلفن با راه دور مکالمه کنند و این عمل تعادل هزینه مشترک را به هم بزند و او را مجبور به پرداخت 10 برابر مبلغ هزینه تلفن بکند لذا شرکت مخابرات در چنین مواردی به کنترل دقیق – مکالمات با راه دور مبادرت خواهد ورزید، البته این اقدام فقط هنگامی انجام می‌گیرد که مشترک تلفن به‌منظور پیشگیری از چنین امری کاملا از شرکت مخابرات درخواست کنترل مکالمات را کرده باشد.

هنگام برقراری تماس تلفنی مشترکان در داخل تهران کنتور فقط یک بار شماره را ضبط می‌کند ولی اگر این ارتباط با شهرهای دیگر انجام بگیرد و مثلا کسی از تهران با شیراز، اصفهان و کرج مکالمه کند به ترتیب هر پنج ثانیه تا بیست ثانیه یک بار کنتور به گردش درخواهد آمد و اگر مکالمه‌کننده یک دقیقه یا بیشتر به وسیله تلفن صحبت کند، کنتور مرکزی تلفن دوازده مرتبه به حرکت درمی‌آید.

در شرایط فنی جدید شرکت مخابرات همچنین می‌تواند براساس درخواست مشترکان، کنتور جداگانه‌ای را در منازل و یا اماکن مختلف برای شمارش تعداد مکالمات نصب کند.

 

10 فروردین 1361؛کمبود سرمایه و تکنولوژی را با تکیه بر نیروی انسانی جبران می‌کنیم

احمد توکلی، ‌وزیر کار و امور اجتماعی در سمینار هماهنگی آموزش فنی و حرفه‌ای به مساله استقلال اقتصادی اشاره کرد و گفت: اگر استقلال اقتصادی حاصل نشود، استقلال سیاسی از بین خواهد رفت. برای کسب استقلال اقتصادی خصوصا در صنعت و کشاورزی سه عامل را باید در نظر داشت: تکنولوژی، سرمایه و نیروی انسانی که در گذشته در هر سه مورد وابسته بوده‌ایم و امروز با تکیه بر نیروی انسانی و تقویت آن به یاری حق تعالی موفق خواهیم شد تا چنانچه کمبودی در تکنولوژی و سرمایه برای دستیابی به استقلال اقتصادی باشد، جبران نماییم.

۱۰ فروردین ۱۳۷۱؛ کاهش سهم وام از نظام بانکی در بودجه

وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه هیات دولت گزارش مالی دولت را در سال 1370 تشریح کرد.

در این گزارش ترکیب درآمدها و هزینه‌های دولت به صورت مقایسه‌ای از سال 1367 تاکنون نگاشته شده است.

براساس این گزارش سهم درآمد عمومی در تامین هزینه‌های عمومی دولت از 49.4 درصد در سال 67 به 86.9 درصد در سال 70 افزایش یافته و سهم وام سیستم بانکی در تامین هزینه‌های عمومی دولت از 47.7 درصد به 11.8 درصد در سال‌های مزبور کاهش یافته است.

گزارش مالی دولت نشان می‌دهد که نسبت درآمدهای مالیاتی به هزینه‌های جاری از 28.8 به 40 درصد طی همین مدت افزایش پیدا کرده است.

در سال‌های 67 تا 70 هزینه‌های جاری از 80.6 درصد به 68.4 درصد و هزینه‌های عمرانی از 19.4 درصد به 31.6 درصد رسیده است که در جهت سیاست افزایش سهم هزینه‌ای سرمایه‌ای به کل پرداخت‌های دولت بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید