نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ هشتم فروردین

اعلام رای دادگاه نیروگاه اتمی بوشهر

کدخبر: ۴۰۲۰۸۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۸ فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
 اعلام رای دادگاه نیروگاه اتمی بوشهر

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

8 فروردین 1350؛ مزد کارگران صنعت نفت بالا رفت

اخیرا یک پیمان دسته‌جمعی بین کارگران شرکت سهامی اکتشاف و تولید نفت ایران و شرکت سهامی تصفیه نفت ایران بسته شد.

این پیمان با توجه به مقررات قانون کار و آیین‌نامه‌های مربوط به سازمان‌های کارگری و کارفرمایی منعقد شده است.

به موجب این پیمان موافقت شد که حداقل مزد کارگران صنعت نفت در حوزه قرارداد به ماخذ (؟؟روزاینچ) 165 ریال از تاریخ اجرای این پیمان «از اول فروردین‌ماه 1351» احتساب و پرداخت شود.

مبنای محاسبه اضافه دستمزد هر یک از کارگران در رتبه‌های 10گانه براساس حداقل شرح تعیین شده است.

رتبه یک 20 ریال، رتبه دو 22 ریال، رتبه سه 23 ریال، رتبه چهار 25 ریال، رتبه پنج 28 ریال، رتبه شش 31 ریال، رتبه هفت 35 ریال، رتبه هشت ؟؟ ریال، رتبه نه 46 ریال و رتبه ده 53 ریال.

همچنین به موجب ماده 6 این پیمان موافقت شد که حداقل و حداکثر مزد ؟؟ کارگری به شرح زیر تعدیل شود:

رتبه یک حداقل 165 ریال، حداکثر 195 ریال

رتبه دو حداقل 176 ریال، حداکثر 218 ریال

رتبه سه حداقل 189 ریال، حداکثر 245 ریال

رتبه چهار حداقل 206 ریال، حداکثر 278 ریال

رتبه پنج حداقل 229 ریال، حداکثر 310 ریال

رتبه شش حداقل 253 ریال، حداکثر 353 ریال

رتبه هفت حداقل 287 ریال، حداکثر 397 ریال

رتبه هشت حداقل 323 ریال، حداکثر 453 ریال

رتبه نه حداقل 372 ریال، حداکثر 512 ریال

رتبه ده حداقل 428 ریال، حداکثر 588 ریال

ضمنا توافق شد که حداکثر وام مسکن کارگران از تاریخ اجرای این قرارداد از 200هزار ریال به 300 هزار ریال افزایش یابد.

پیمان مذکور با حضور نمایندگان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های عامل نفت ایران، شرکت سهامی اکتشاف و تولید و شرکت سهامی تصفیه نفت ایران و نمایندگان سندیکاهای کارگران آبادان، آغاجاری، اهواز، خارک، گچساران، مسجدسلیمان و بید بلند تنظیم و به امضا رسیده است.

 

8 فروردین 1360؛ اعلام رای دادگاه نیروگاه اتمی بوشهر

براساس توافق به عمل آمده بین ایران و پیمانکار آلمانی در دادگاه داوری «ژنو»، ایران کلیه وسایل و متعلقات مربوط به نیروگاه اتمی خود در بوشهر را که 35 هزار تن وزن و 20 میلیارد ریال ارزش آن است، در بنادر اروپا تحویل خواهد گرفت.

رضا امراللهی، سرپرست سازمان انرژی اتمی ایران درباره توافق‌های به‌دست‌آمده در «دادگاه داوری ژنو» در مورد نیروگاه بوشهر اظهار کرد: در سال 1358 هنگامی که سازمان انرژی اتمی در حال مطالعه چگونگی آینده نیروگاه اتمی بوشهر بود، پیمانکار این نیروگاه قرارداد را یکجانبه فسخ کرد و حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون مارک آلمان غربی تقاضای خسارت کرد.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی هم متقابلا دو میلیارد و صد میلیون مارک ادعای خسارت کرد که پس از جلسات متعدد در دادگاه حکمیت، پیمانکار حاضر شد ادعای خود را پس بگیرد و سازمان انرژی اتمی با شرایطی از ادامه کار دادگاه صرف‌نظر کرد، ازجمله اینکه ایران کلیه وسایل ساخته‌شده موجود برای نیروگاه بوشهر را تحویل بگیرد و معادل پولی که برای سوخت اتمی نیروگاه بوشهر داده است را سوخت دریافت کند که پس از جلسات زیاد، رای دادگاه داوری در مورد توافق طرفین به این صورت اعلام شد. براساس این توافق ایران کلیه وسائل و متعلقات مربوط به نیروگاه بوشهر را که حدود 35 هزار تن وزن و بیش از 20 میلیارد ریال ارزش آن است، در بنادر اروپایی تحویل خواهد گرفت.

همچنین پیمانکار موظف شد، مخارج بسته‌بندی و حمل آن از کارخانه به بنادر اروپائی را که حدود 100 میلیون تومان است، پرداخت کند و بابت مخارج حمل به ایران هم 15 میلیون مارک به ایران بپردازد.

ازسوی دیگر پیمانکار موظف شد که نصف سوخت اتمی خریداری‌شده برای نیروگاه بوشهر را به ایران تحویل دهد.

امراللهی همچنین به شرکت‌های فرانسوی هشدار داد چنانچه فرانسوی‌ها نخواهند با کشور جمهوری اسلامی ایران به یک توافق اصولی برسند و بر ادعاهای سابق خودشان بمانند، سازمان انرژی اتمی ایران هیچ امتیازی به آنها نخواهد داد و زیر بار باج‌خواهی آنها نخواهد رفت.

سرپرست سازمان انرژی اتمی ایران در مورد آنچه طرح نیروگاه نیمه‌تمام بوشهر و هزینه انجام‌شده آن گفت: نیروگاه اتمی بوشهر دارای دو واحد 1200 مگاواتی بوده است که در واحد شماره یک آن بیش از 70 درصد و در واحد شماره دو آن چهل درصد کار انجام شده است که با توجه به مصوبه شورای انقلاب کماکان متوقف است.

وی ادامه داد: اگر مجلس شورای اسلامی موافقت کند، ‌واحد شماره یک نیروگاه بوشهر که 200 میلیارد ریال هزینه انجام شده است، ازسوی سازمان انرژی اتمی تکمیل خواهد شد.

مهندس امراللهی سپس به تشریح سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد آینده استفاده از انرژی اتمی ایران پرداخت و گفت: برنامه بلندپروازانه 23 هزار مگاوات اتمی به هیچ وجه به صلاح و صرفه مردم نیست، ولی در جهت امور تحقیقاتی و علمی سعی خواهیم کرد تا آنجا که در توان داریم با استفاده از متخصصانی که موجود هستند، هرچه بیشتر در جهت خودکفا شدن قدم برداریم.

 

8 فروردین 1370؛ پست هوایی مخابرات در مهرشهر کرج افتتاح شد

به‌منظور توسعه شبکه و تسریع در ارسال مرسولات پستی و کاهش هزینه‌های سرویس‌های تعمیراتی ماکروویو کشور، نخستین فرودگاه مادر متعلق به وزارت پست و تلگراف و تلفن در «مهرشهر» کرج آغاز به کار کرد.

بهره‌برداری از فرودگاه «پیام» مهرشهر طی مراسم ویژه‌ای با حضور آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری آغاز شد.

مرکز خدمات هوایی «پیام» دارای پارکینگی با وسعت 7500 مترمربع و گنجایش شش فروند هواپیما است و در مدت زمانی کوتاه (کمتر از دو سال) و صرف اعتباری بالغ‌بر دو میلیارد ریال احداث و راه‌اندازی شده است.

واحد خدمات هوایی وزارت پست و تلگراف و تلفن از این پس قادر خواهد بود با استفاده از پنج فروند هواپیمای خریداری‌شده خود و بهره‌گیری از هواپیماهای استیجاری «ساها» و ارتش جمهوری اسلامی ایران، مرسولات پستی استان‌های مختلف کشور و تهران را در کمترین زمان ممکن به مقصد حمل کند.

همچنین با بهره‌برداری از چند باند ویژه فرود و سعود هلی‌کوپتر این مرکز و خرید سه فروند هلی‌کوپتر به وسیله این وزارتخانه، ‌از این  پس همه سرویس‌های تعمیراتی ایستگاه‌های ماکروویو کشور به وسیله واحد خدمات هوایی شرکت مخابرات انجام و سالانه از مصرف هشت میلیارد ریال اعتبار که صرف ایجاد راه‌های دسترسی به مراکز ماکروویو در نقاط کوهستانی و دوردست کشور می‌شد، جلوگیری می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید