نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ هفتم فروردین

طرح اراضی شهری به تصویب نهایی رسید

کدخبر: ۴۰۱۹۳۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۷ فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است
طرح اراضی شهری به تصویب نهایی رسید

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

7 فروردین 1351؛ گران‌ترین و ارزان‌ترین عیدی سال 1351

طبق یک سنت دیرینه در ایام نوروز مردم به یکدیگر عیدی می‌دهند. بین عیدی‌های بسیار جالبی که در ایام نوروز داده شد، عیدی آقای اسماعیل عباسی (کاریکاتوریست و طنزنویس مطبوعات) ساکن خیابان نواب از همه جالب‌تر بود.

اسماعیل عباسی هنگام دیدار از همسایه خود یک عدد پارو به‌عنوان عیدی تقدیم کرد.

ظاهراً گران‌ترین عیدی راه آقای عطالله ملاردی به پسرش که فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد می‌باشد، داده است. این عیدی یک خانه بسیار زیبا در شمیران است که ۴۶۰ مترمربع زیربنا و هشت اطاق دارد و دارای حیاطی به وسعت 400 مترمربع است.

از وسایل و تجهیزات قابل توجه این ساختمان، لوستر 300 شعله کریستالی است که روز ۲۶ اسفندماه ۱۳۵۰ به مبلغ ۸۵۷ هزار ریال در تهران خریداری شده است. مخارج حمل و نصب این لوستر ۲۳۰۰ تومان بوده است.

امسال با آنکه برف برنامه بسیاری از مسافرت‌های مردم را لغو کرد ولی مشهد پذیرای ۲۵۰ هزار میهمان بود و اصفهان و شیراز میزبان ۲۰ هزار مسافر. همچنین ۶ هزار اتومبیل با ۲۴ هزار مسافر به شمار رفتند.

مردم تهران حدود سه میلیون کارت تبریک پست کردند و ماموران پست و نامه‌رسان‌ها در تمام عید بدون تعطیلی سر کارشان حاضر بودند و به تقسیم کارت‌های تبریک و رساندن آنها به صاحبان‌شان مشغول بودند.

دختران خوش بیان مامور کنترل موالید می‌شوند

دختران باسواد، خوش‌برخورد و خوش‌بیان روستایی مأمور کنترل موالید و مروج برنامه تنظیم خانواده در روستاهای کشور می‌شوند.

دکتر سرداری، معاون وزارت بهداری افزود: به‌دنبال اجرای برنامه آموزشی تنظیم خانواده در شهرها، طبق طرحی که تنظیم شده است، آموزش مسائل مربوط به کنترل موالید و تنظیم خانواده در روستاهای کشور نیز تعمیم خواهد یافت و برای این منظور، در نظر است دوشیزگان باسواد روستاها که توانایی تشریح و آموزش این برنامه‌ها را دارند و ضمنا خوش‌برخورد و خوش‌بیان هستند، به‌عنوان مروج تنظیم امور خانواده به‌کار گمارده خواهند شد.

این دوشیزگان قبل از آغاز به کار در قسمت سازمان تنظیم خانواده استان‌ها یک دوره آموزشی خواهند دید تا به مسائل کنترل موالید و تنظیم خانواده آشنایی پیدا کنند. حق‌الزحمه‌ای که به این دوشیزگان روستایی به‌صورت ماهانه پرداخت خواهد شد، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان خواهد بود.

7 فروردین 1361؛طرح اراضی شهری به تصویب نهایی رسید

در آخرین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶0 طرح اراضی شهری به تصویب نهایی رسید.

وزیر مسکن و شهرسازی درباره این طرح گفت: سه نوع سرمایه‌گذاری در امر مسکن وجود دارد؛ سرمایه‌گذاری از طرف دولت، سرمایه‌گذاری از طرف مردم و سرمایه‌گذاری دولت از طریق پرداخت وام.

وی افزود امروز ما احتیاج به سه میلیون واحد مسکن داریم که باید این کمبود رفع شود. سپس نسبت به پیشنهاد اصلاحی در کمیسیون مسکن و شهرسازی درخصوص ماده یک این طرح که از سوی شورای نگهبان به مجلس اعاده شده بود رای‌گیری شد و ماده مزبور به این شرح به تصویب رسید.

ماده 1: برای نیل به اهداف مذکور در اصول ۳۱، ۴۳، 45 و ۴۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی که تأمین نیازهای عمومی به مسکن و تاسیسات عمومی شهری را وظیفه دولت قرار داده و به‌منظور جلوگیری از بورس‌بازی روی زمین به‌صورت کالا و حرکت در جهت مصالح کلی اقتصاد کشور که سوق سرمایه‌ها به بخش‌های تولیدی زیربنایی (کشاورزی و صنعتی) می‌باشد با استفاده از اجازه مورخ 19/7/60 حضرت امام خمینی مدظله العالی که در آن مجلس شورای اسلامی صاحب صلاحیت برای تشخیص موارد ضرورت و فساد اختلالی نظام اجتماعی و قانونگذاری لازم در این موارد دانسته‌اند. اجرای مواد این قانون موقتاً برای مدت ۵ سال در سراسر کشور ضروری تشخیص داده می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید