نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 10 اسفند

پذیرش طلا به جای ارز در مبادلات خارجی

کدخبر: ۳۹۵۷۰۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 10 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:اعلام تغییرات تازه پیکان مدل 51
پذیرش طلا به جای ارز در مبادلات خارجی

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

10 اسفند 1350؛ اعلام تغییرات تازه پیکان مدل 51

اتومبیل مدل 51 پیکان از دیروز وارد بازار شد. اتومبیل‌های مدل 51 در حال حاضر به متقاضیانی واگذار می‌شود که قبلا خرید آن را «رزرو» کرده بودند. کارخانه اتومبیل‌سازی ایران ناسیونال امسال در فرم ساختمان ظاهری پیکان 51 به استثنای پنجره جلو تغییر محصولی نداده است.

پیکان مدل 51 از نظر پنجره جلو و کاپوت تغییر مختصری کرده است. به این ترتیب که در مدل‌های گذشته ورشوی جلوی کاپوت مسطح بود ولی این قسمت در مدل 51 پیکان مقداری انحناء پیدا کرده و قشنگ‌تر شده است. تغییرات کلی پیکان مدل 51  در قسمت داخلی اطاق آن است. صندلی‌های پیکان 51 به شکل صندلی‌های پیکان جوانان ساخته شده و فرم داشبورد آن به کلی با مدل‌های سال‌های گذشته فرق کرده است. کلیدهای بخاری و رادیوی پیکان 51 در یک کادر مربع شکل قرار گرفته است و فرم کلیدهای بخاری آن کاملا شبیه اتومبیل‌های بنز می‌باشد.ساختمان کیلومترشمار و درجه‌های آمپر پیکان مدل 51 نیز با مدل‌های گذشته تفاوت کامل دارد و مانند ساختمان کیلومترشمار فولکس واگن‌ نوع واریانت است.

تهران گران‌ترین و تربت حیدریه ارزان‌ترین شهر

به موجب یک گزارش رسمی که از مقایسه سطح قیمت کالاها و خدمات مصرفی در 30 شهر ایران تهیه شده است، تهران گران‌ترین و تربت حیدریه ارزان‌ترین شهر ایران می‌باشد.

به منظور بررسی و تهیه گزارش مذکور طرح جامعی از جانب اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی ایران به شرح زیر مورد اجرا گذاشته است.در این بررسی فرض شده است که یک خانوار با زنبیل خرید ثابت در هر یک از شهرهای مورد بررسی زندگی نماید (این خانوار کالاها و خدمات ثابت و معینی را در کلیه این شهرها خریداری می‌کند.)

زنبیل خرید این خانوار شامل 32 قلم کالای خوراکی و 57 قلم کالای غیرخوراکی، خدمات و مسکن می‌باشد که بر پایه اهمیت آنها در هزینه خانوار انتخاب گردیده است.در این گزارش گفته شده برای سهولت مقایسه سطح قیمت‌ها،‌هزینه این خانوار در تهران 100 فرض شده و سایر شهرها با آن مقایسه شده است.

نتیجه این بررسی رسمی نشان می‌دهد، تهران با رقم 100 گران‌ترین و تربت‌حیدریه با رقم 7/80 ارزان‌ترین شهر بین شهرهای ایران است. گران‌ترین شهرها بعد از تهران به ترتیب عبارتند از شهسوار، رشت، آبادان، بندرعباس، بندر بوشهر و اهواز.

این مقایسه نشان‌ می‌دهد، در گروه غیرخوراکی (شامل پوشاک و خدمات مصرفی) تهران در بالاترین سطح و گلپایگان در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است. مشهد ارزان‌ترین شهر بزرگ مورد بررسی در این گروه می‌باشد.

10 اسفند 1360؛ زمین کسانی که می‌خواهند بورس‌بازی کنند مصادره می‌شود

مهندس گنابادی، وزیر مسکن و شهرسازی درباره قانون لغو مالکیت اراضی موات توضیحاتی داد و گفت: وزارت مسکن بعد از تصویب قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری، در هر استان سازمان عمران اراضی تشکیل داد و این سازمان‌ها تا آن روز که قانون زیر سوال رفت کارشان را به نحو احسن انجام دادند. منتهی اشکالات در رابطه با تفسیر آیین‌نامه هست، یعنی اگر ما درست ببینیم تا بهمن‌ماه که قانونا قانون و آیین‌نامه باید اجرا می‌شده،‌درست اجرا شده و در مواردی هم که اشکال بود ما از  بازرسی کل کشور و سازمان‌های ذی‌صلاح درخواست کردیم و کاملا دارند رسیدگی می‌کنند.

بدین جهت فکر می‌کنیم اشکال اجرایی انشاء‌الله نداریم و دولت زمین را در اختیار می‌گیرد و به مردم با ضوابطی که دارد واگذار می‌کند و فکر می‌کنم که انشاء‌الله با یاری خداوند و کمک مردم موفق خواهیم بود.

وی افزود: اصولا تصویب این قانون برای این بود که زمین‌ها از بزرگ مالکان و افراد سودجو و بورس‌باز گرفته می‌شود. والا ما نمی‌خواهیم زمین کلیه افراد را در اختیار بگیریم. زمین کسانی را که می‌خواهند بورس‌بازی کنند و نیاز شخصی مسکن ندارند خواهیم گرفت و به این منظور چنانچه مالکی خانه و زمین دیگری نداشته باشد کمتر از 100 متر جهت ساختن مسکن به خودش واگذار می‌شود و بقیه را دولت در اختیار خواهد گرفت.

پرداخت 28 میلیارد ریال سوبسید قند و شکر

دولت در سال 60 بابت قند و شکر برای هر نفر 650 الی 700 ریال «سوبسید» پرداخت کرده است: «سوبسید» پرداختی در مورد قند و شکر از سوی دولت در سال جاری 28 میلیارد ریال بوده است.

کل مصرف قند و شکر در سال 60 به یک میلیون و 200 هزار تن خواهد رسید که در این رابطه 300 هزار تن قند و شکر و 20 میلیارد ریال ارز صرفه‌جویی شده است.

حسین تربتی، رئیس کل سازمان قند و شکر گفت: مصرف واقعی قند و شکر کشور در سال 1358 حدود یک میلیون و 374 هزار تن بوده است که این مصرف بین سال‌های 1350 تا 1358 هر سال حدود سه درصد افزایش یافته است.

وی افزود: با اجرای طرح توزیع عادلانه کالا مقدار توزیع قند و شکر در سال 1360 علاوه بر سهمیه سال 59 که برای هر نفر 400 گرم شکر و 800 گرم قند بوده برای روستاییان نیز هر سه ماه یک بار یک سهمیه اضافی شامل یک کیلو قند با کوپن معین توزیع شد.به این ترتیب کل مصرف سال 60 به حدود یک میلیون و 200 هزار تن خواهد رسید. به عبارت دیگر در نتیجه توزیع عادلانه کالا رقمی در حدود 300 هزار تن قند و شکر که ارزش آن 20 میلیارد ریال ارز می‌باشد، صرفه‌جویی شده است.

10 اسفند 1370؛ معاون اول رئیس‌جمهوری شایعه افزایش قیمت‌ها را تکذیب کرد

حسن حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهوری شایعه گرانی نرخ برخی از کالاها و خدمات دولتی را تکذیب کرد.

وی تاکید کرد: دولت در حال حاضر هیچ تصمیمی برای افزایش نرخ کالاها و خدمات ندارد و در لایحه بودجه سال 71 کل کشور نیز افزایش نرخ بسیاری از کالاها و خدمات منع شده است.وی ادامه داد: تاکنون مواردی از افزایش قیمت‌ها در شورای اقتصاد مطرح شده و شورای مذکور با این موارد مخالفت کرده است.حبیبی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ افزایش قیمتی برای باقیمانده سال 70 و نیز سال آینده در نظر گرفته نشده است. گفتنی است، اخیرا شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت آب، برق، نفت، بنزین، گوشت، صدور گذرنامه و عوارض فرودگاهی در جامعه شنیده شده است.

10 اسفند 1390؛ پذیرش طلا به جای ارز در مبادلات خارجی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در مبادلات تجاری با دیگر کشورها علاوه بر دلار و ارز کشورهای طرف معامله، می‌تواند به جای ارز، طلا نیز دریافت کند. محمود بهمنی در پاسخ به این پرسش که آیا در انجام مبادلات تجاری ارز دیگری به جای دلار نیز دریافت می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: ایران در مبادلات تجاری تنها با دلار کار نمی‌کند و هر کشوری می‌تواند ارز خود را پرداخت کند. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، ایران از کشورهای چین و هند به جای ارز کالا هم وارد می‌کند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. بهمنی افزود: اگر کشوری بخواهد می‌تواند طلا هم پرداخت کند و ما بدون هیچ مشکلی آن را می‌پذیریم.

سخنگوی شورای پول و اعتبار در خصوص وضعیت تامین ارز نیز گفت: ارز به میزان مورد نیاز در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد و مشکلی در این خصوص وجود نخواهند داشت. در همین حال اگر فردی قصد ذخیره کرده ارز را داشته باشد نیازی نیست که ارز دولتی در اختیارش قرار بگیرد. این بانک علاوه بر تامین ارز موردنیاز بیماران به نیاز واقعی افراد نیز پاسخ می‌دهد.بهمنی گفت: باید از تقاضای کاذب و ذخیره کردن ارز توسط افراد سودجو جلوگیری کنیم و تلاش می‌شود قیمت دلار را به مرور و با توجه به شرایط اقتصادی کشور به سمت واقعی سوق دهیم.

سعی می‌کنیم پراید 10 میلیون تومان نشود

فرامرز طاهری، قائم‌مقام فروش شرکت ساپیا گفت: تمام تلاشمان این است که بازار ملتهب نشود و مشتریان  قیمت‌های کاذب برای خرید خودرو نپردازند.وی درباره ضررده شدن پراید گفت: سایپا سعی می‌کند با تیراژ بالا مانع ضررده شدن محصولات خود شود. در حال حاضر هم به واسطه تیراژ بالا اجازه ضررده شدن پراید را نداده‌ایم.

وی افزود: قیمت جدید پراید [9 میلیون تومان] به دلیل استانداردهایی است که در آن لحاظ شده وگرنه با فاکتور گرفتن از آنها باید گفت پراید افزایش قیمت خاصی نداشته است. طاهری تاکید کرد: ما سعی می‌کنیم به واسطه تیراژ بالا اجازه 10 میلیونی شدن پراید را ندهیم. شرایط بازار با نمایندگی فرق دارد به نحوی که برخی مسائل تاثیر گذار در آن قابل کنترل از سوی ما نیست.

 

  • اطلاعات10اسفند 1350
  • اطلاعات10اسفند 1360
  • اطلاعات10اسفند 1370
  • اطلاعات10اسفند 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید