نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ دوم اسفند

پرتقال و موز لبنانی وارد شد

کدخبر: ۳۹۴۰۹۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
پرتقال و موز لبنانی وارد شد

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

 اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

دوم اسفند 1350؛ پرتقال و موز لبنانی وارد شد

در چند روز گذشته برای جبران کمبود میوه در تهران مقداری پرتقال و کمی موز از لبنان وارد شده ولی در قیمت بازار میوه تاثیری نگذاشته است.

قیمت پرتقال لبنانی وارداتی حدود 10 ریال گران‌تر از قیمت پرتقال شهسواری است و به همین جهت مصرف عامه را تامین نمی‌کند.

واردات موز نیز به علت کمبود در نرخ رایج مقرر تاثیری نگذاشته و همان مقدار هم که وارد شده است هنوز از طرف بخش خصوصی نسبت به واردات میوه اقدامی نشده و اگر هم موافقتی با وزارت اقتصاد شده باشد، قطعا در مرحله سفارش است و هنوز جنسی به تهران نرسیده است.

قیمت پرتقال شهسواری در میادین کیلویی 20 تا 40 ریال است که نسبت به هفته گذشته کیلویی 5 ریال افزایش نشان می‌دهد.

قیمت پرتقال وارداتی لبنان کیلویی 35 تا 50 ریال است که از قیمت پرتقال تولید داخلی 10 ریال افزون‌تر می‌باشد.

سیب تخم لبنانی محصول داخل کشور کیلویی 45 تا 70 ریال است که باز هم نسبت به هفته گذشته کیلویی 10 ریال افزایش نشان می‌دهد. نارنگی بندر عباس نیز ترقی قیمت داشته و از کیلویی 35 تا 40 ریال به کیلویی 45 تا 50 ریال رسیده است. انار در میادین کم‌ شده و مقدار کمی که عرضه می‌شود کیلویی 25 تا 30 ریال می‌باشد.

دوم اسفند 1360؛ ضوابط پرداخت وام برای ایجاد و گسترش واحدهای تولید مصالح ساختمانی

وزارت مسکن و شهرسازی به‌منظور تشویق و گسترش تولیدات مصالح ساختمانی 55 میلیارد ریال وام در اختیار صاحبان واحدهای تولید مصالح ساختمانی و یا اشخاصی که طرح احداث واحد تولید مصالح ساختمانی را داشته باشند، قرار می‌دهد.

سخنگوی وزارت مسکن و شهرسازی پیرامون تسهیلاتی به‌منظور تشویق و گسترش تولیدات مصالح ساختمانی و در جهت حصول به خودکفایی در این زمینه وزارت مسکن و شهرسازی فراهم کرده است. به طرح‌های زیر در اعطای وام به ترتیب اولویت داده می‌شود:

الف: طرح‌های مربوط به تولید آجر، سفال، گچ، آهک، شن و ماسه و سنگ.

ب: طرح‌های مربوط به شرکت‌های تعاونی تولیدات مصالح ساختمانی

تبصره: تا اطلاع ثانوی به هیچ وجه درخواست وام برای شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و سایر مراکز استان‌های نسبتا پیشرفته و همچنین قطب‌های صنعتی پذیرفته نمی‌شود.

دوم اسفند 1380؛ بورس کالای کشاورزی سال آینده راه‌اندازی می‌شود

 محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در همایش دستاوردهای موردانتظار و مقدمات راه‌اندازی بورس کالاهای کشاورزی گفت: امیدواریم بورس کالاهای کشاورزی اوایل سال آینده در مورد یک یا چند محصول زراعی راه‌اندازی شود.

وی افزود: بر پایه مطالعات پایه‌ای محصولات برنج، جو، نخود و عدس برای ورود به بورس کالای کشاورزی گزینش شده است.

به گفته وی، حجم گردش پولی بورس اوراق بهادار بیش از 75 هزار میلیارد ریال است که این میزان 50 درصد بودجه جاری امسال کشور است. وی همچنین ضرورت استاندارد کردن محصولات کشاورزی را برای راهیابی به بورس کالاهای کشاورزی مورد تاکید قرار داد و گفت: در حال حاضر تولیدات کشاورزی علیرغم همه رنج‌هایی که در این زمینه بر خود هموار می‌کنند با یک دوم و یک سوم قیمتی که به مصرف‌کننده عرضه می‌شود، خریداری می‌شود که امیدواریم با راه‌اندازی بورس بازار عرضه و تقاضای این محصولات از این حالت خارج شود.

دوم اسفند 1390؛ عقد قرارداد وانت تندر-90

مدیرعامل ایران‌خودرو از عقد قرارداد با شرکت رنوپارس در زمینه تولید وانت تندر-90 خبر داد. جواد نجم‌الدین اظهار کرد: وانت‌های موجود در ایران از نظر مصرف سوخت و تکنولوژی قدیمی محسوب می‌شوند، بنابراین ایران خودرو تولید وانتی جدید با تکنولوژی روز را در دستورکار دارد. وی با بیان اینکه تا ماه آینده قراردادی در زمینه تولید وانت تندر-90 با شرکت رنو پارس منعقد خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه بخشی از قطعات وانت تندر-90 با سواری آن مشترک است، این خودرو با درصدی بالای ساخت داخلی وارد بازار خواهد شد.

مدیرعامل ایران‌خودرو درخصوص زمان عرضه وانت تندر-90 به بازار اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که این خودرو در سه ماه دوم سال آینده وارد بازار شود.

وانت تندر-90 روی پلت‌فرم سواری تندر-90 تولید شده و از موتور این خودرو نیز بهره می‌برد. گیربکس‌های تندر-90 در مدل وانت آن نسبت به مدل سواری تقویت شده و گنجایش جابه‌جایی 800 کیلوگرم بار را دارد.

  • اطلاعات 2اسفند 1390
  • اطلاعات 2اسفند 1350
  • اطلاعات 2اسفند 1360
  • اطلاعات 2اسفند 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید