نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 27بهمن

پرداخت عیدی کارمندان به‌صورت سکه

کدخبر: ۳۹۲۹۷۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 27 بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: هزینه حج 20 هزار تومان تعیین شد
پرداخت عیدی کارمندان به‌صورت سکه

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

27 بهمن 1350؛ گوشت به 3 درجه تقسیم‌بندی می‌شود

برای گوشت تهران طرح جدیدی تدوین و در اختیار صنف قصاب و فروشندگان گوشت قرار داده‌اند. از فروشندگان گوشت تهران خواسته شده تا متقابلا طرح دیگر برای تکمیل طرح اصلی به مسوولان امور بدهند.

به موجب این طرح گوشت تهران به سه نوع ممتاز، درجه یک و درجه دو تقسیم‌بندی می‌شود. گوشت ممتاز، گوشت تازه گوسفند ایرانی است که در میدان کشتارگاه کشتار شده و در دکان‌ها توزیع می‌شود.

گوشت درجه یک شامل گوشت منجمد ترکیه و استرالیا است که آنهم تا حدی مورد مصرف قرار می‌گیرد و گوشت درجه دو نوعی گوشت منجمد است که از کشورهای آمریکای لاتین و دیگر نقاط آورده می‌شود و قیمت آن ارزان است.

27 بهمن 1360؛ هزینه حج 20 هزار تومان تعیین شد

شورای عالی حج و زیارت روز گذشته با حضور وزیر ارشاد اسلامی تشکیل جلسه داد و تصمیماتی نسبت به برگزاری حج سال آینده اتخاذ نمود.

ضمنا در مورد هزینه حج سال 61 مذاکرات و بررسی لازم انجام شد. شورای عالی، هزینه‌های مربوط به عربستان را به میزان سال‌های قبل تایید کرد، ولی هزینه‌های هواپیمایی و عوارض خروج و تفاوت ارز که نسبت به سال قبل اضافه شده است، مبلغ 30 هزار ریال نسبت به هزینه سال قبل تفاوت خواهد کرد.

نتیجتا هزینه حج سال 61 به مبلغ 200 هزار ریال تصویب شد که به‌طور علی‌الحساب از زائران دریافت شود.

27 بهمن 1370؛ افزایش صادرات کشورهای صنعتی به ایران

به‌رغم کمبود ارز، محدودیت گشایش اعتبارات خارجی و کاهش سقف واردات، میزان صادرات کشورهای صنعتی به ایران در سال 1991 برای دومین سال پیاپی افزایش نشان می‌دهد به‌طوری‌که میانگین صادرات تنها پنج کشور آلمان، ژاپن، ایتالیا، انگلستان و فرانسه به ایران نشانگر 60 درصد افزایش است.

طبق مقاله‌ای در آخرین شماره هفته‌نامه مسائل اقتصادی خاورمیانه «مید» که دوشنبه در لندن منتشر خواهد شد، صادرات دو کشور آلمان و ایتالیا به ایران طی 9 ماه اول سال 1991 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 70 درصد افزایش از بیشترین میزان رشد نسبت به کشورهای صنعتی دیگر برخوردار بوده است.

به نوشته «مید»، صادرات آلمان به ایران در 9 ماه اول سال 1991 بالغ‌بر 2.880 میلیارد دلار بوده است و با احتساب آمار سه ماهه آخر که ارقام آن هنوز منتشر نشده است، احتمالا به مرز چهار میلیارد دلار خواهد رسید و به این ترتیب آلمان 20 تا 25 درصد بازار صادرات را به ایران در دست خواهد داشت.

براساس این گزارش، ژاپن در 9 ماه اول سال 1991 با 1.7 میلیارد دلار دومین صادرکننده بزرگ کالا به ایران بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشانگر 6.5 درصد رشد است.

ایتالیا با صدور 1.3 میلیارد دلار کالا طی 9 ماه اول سال 1991 که برای کل سال احتمالا به 1.8 میلیارد دلار خواهد رسید، با هفت درصد رشد نسبت به سال قبل سومین صادرکننده بزرگ به ایران محسوب می‌شود.

27 بهمن 1380؛ «قانون جامع بازار سرمایه» به‌زودی تدوین می‌شود

یکی از تهیه‌کنندگان پیش‌نویس لایحه «قانون جامع بازار سرمایه» گفت که تدوین این پیش‌نویس مراحل نهایی خود را می‌گذراند.

دکتر حسین کدخدایی افزود: تهیه قانون جامع بازار سرمایه از سال 76 در مراحل دولتی و مجلس شروع شد و هم‌اکنون سه پیش‌نویس در این مورد آماده شده است. وی گفت: پیش‌نویس‌های تهیه‌شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت امور اقتصادی و دارایی و محافل دانشگاهی برای رسیدن به یک نسخه هماهنگ تحت‌بررسی است و در اسرع وقت یک قانون پاسخو مطابق با نیازهای روز تصویب خواهد شد.

به گفته کدخدایی، هم‌اکنون بورس اوراق بهادار به عنوان نماد اصلی بازار سرمایه، دارای یک قانون اولیه و چندین دستورالعمل و قوانین مکمل می‌باشد و با تدوین قانون جدید، مقررات پراکنده موجود در یک قانون جمع‌آوری و به‌عنوان یک قانون ناظر بر بازار سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6 میلیارد دلار کالا ترانزیت شد

میزان ترانزیت خارجی و کارنه تیر کالا در 10 ماه سال‌جاری با 20 درصد رشد در  ارزش به رقم 5 میلیارد و 988 میلیون و 700 هزار دلار رسید.

به‌رغم افزایش ارزشی میزان ترانزیت خارجی و کارنه تیر کالا در سال‌جاری وزن کالاهای ترانزیتی با 34 درصد کاهش به میزان 2 میلیون و 40 هزار تن بوده است.

براساس این گزارش ترانزیت سوخت در سال‌جاری 18.6 درصد در وزن و 2 درصد از ارزش کل ترانزیت کالا و کارنه تیر را به خود اختصاص داد.

این گزارش حاکی است 25 درصد از ارزش کل کالاهای ترانزیتی به 3 قلم کالا از جمله مواد غ ذایی 720 میلیون دلار، خودرو 439.1 میلیون دلار و سوخت 194.9 میلیون دلار بوده است.

27 بهمن 1390؛ دستور رفع مشکلات ارزی کالاهای اساسی

در شرایطی که طبق توافق‌نامه بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردکنندگان می‌توانند از ارز با نرخ مرجع استفاده کنند، قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت از دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای تشکیل کمیته ویژه رفع مشکلات تامین ارز کالاهای اساسی خبر داد و گفت: ارز موردنیاز کالاهای اساسی بدون محدودیت از طریق بانک مرکزی و بانک‌های عامل تامین می‌شود.

حسین مدرس‌خیابانی با اشاره به مصوبات جلسه اخیر کارگروه کنترل بازار گفت: هیچ مشکل و محدودیتی در تامین ارز موردنیاز کالاهای اساسی وجود ندارد و آنچه که اتفاق افتاده تنها اصلاح رویه‌های تخصیص ارزی بوده که در جهت ارائه بهینه منابع ارزی کشور به بخش‌های مختلف صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: علاوه‌بر اینکه کمیته 5 نفره وزرا درخصوص ساماندهی مسائل ارزی، یکپارچه‌سازی و اتصال فرآیندهای جاری در حوزه تجارت شامل ثبت‌سفارش، تخصیص ارز و گشایش اعتبار و نیز گمرک فعال شده است، سه‌شنبه شب با دستور معاون اول رئیس‌جهوری نیز در کارگوه کنتر بازار مصوب شد که کمیته ویژه‌ای برای رفع مشکلات تامین ارز کالاهای اساسی تشکیل شود.

پرداخت عیدی کارمندان به‌صورت سکه

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی خبر داد: دولت واگذاری داوطلبانه سکه به جای عیدی کارمندان را تصویب کرد که براساس آن، مبلغ 300 هزار تومان آن (نیم)سکه و مابقی به‌صورت پول نقد به آنها پرداخت می‌شود. براساس این مصوبه تحویل سکه‌ها در شهریورماه سال آینده خواهد بود و هر نفر در صورت درخواست عیدی به‌صورت نیم‌سکه حواله دریافت خواهد کرد.

عباس کمره‌ای همچنین از تغییر در موعد تحویل در صورت زیاد بودن تقاضای عیدی به شکل سکه خبر داد. وی ادامه داد: 25 بهمن‌ماه سال‌جاری مصوبه واگذاری سکه نیم بهار آزادی به جای عیدی کارمندان دولت تصویب شد.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان اینکه پیش‌بینی دولت در این خصوص واگذاری سکه با تمایل کارکنان و به‌صورت کاملا داوطلبانه صورت می‌گیرد، گفت: در غیر این صورت، کارکنان دولت می‌توانند درخواست دریافت 3 میلیون و 500 هزار ریال وجه نقد به‌عنوان عیدی پایان سال را از دستگاه‌ها داشته باشند.

 

  • اطلاعات 27بهمن 1350
  • اطلاعات 27بهمن 1360
  • اطلاعات 27بهمن 1370
  • اطلاعات 27بهمن 1380
  • اطلاعات 27بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید