نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 6 اسفند

استخراج سنگ مرمر و صدور نفت کوره برای تامین ارز مترو تهران

کدخبر: ۳۹۵۰۸۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات6 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:کمیته‌ها نباید در توزیع کالا دخالت کنند
استخراج سنگ مرمر و صدور نفت کوره برای تامین ارز مترو تهران

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

ششم اسفند 1360؛ کمیته‌ها نباید در توزیع کالا دخالت کنند

روابط عمومی کمیته مرکزی اعلام کرد، آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی ریاست کل کمیته‌های انقلاب اسلامی کشور اطلاع داده است کمیته‌های مناطق، مسوول توزیع و سیستم کالای مصرفی نیستند. ضمنا کمیته‌های منحل شده موظفند کلیه لوازم و مهر کمیته منحل شده را به کمیته مرکزی تحویل دهند.

متن اطلاعیه مذکور به شرح زیر است:

مقتضی است که کلیه کمیته‌های منحل شده مهر کمیته و دیگر اثاث و لوازم باقی مانده را هر چه زودتر به دبیرخانه کمیته مرکزی انقلاب اسلامی تحویل نمایند و چنانچه موردی از این مهرها استفاده شود برابر مقررات اسلامی با آنان رفتار خواهد شد. ضمنا کمیته‌های مناطق مسوول توزیع و تقسیم کالاهای مصرفی نیستند. لذا مقتضی است از دخالت در امر توزیع کالا خودداری نمایند و کمیته‌ها باید از طریق کمیته مرکزی با دوایر دولتی و سازمان‌ها و نهادها تماس بگیرند.

احتمال تکمیل پتروشیمی بندر امام با کشوری به غیر از ژاپن

معاون وزارت نفت در امور پتروشیمی گفت: ایران حاضر است با پرداخت وام کم‌بهره به تکمیل پروژه مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی کمک کند.

ساعت 9 دیروز دور سوم مذاکرات بین ایران و شرکت ژاپنی طرف قرارداد ساختمان مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی آغاز شد.

مصطفی طاهری نجف‌آبادی گفت: جمعی از مدیران شرکت ژاپنی طرف قرارداد ایران برای دور سوم مذاکرات در امور ادامه ساختمان مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی وارد تهران شده‌اند.

ژاپنی‌ها می‌گویند ما برای اضافه کردن سرمایه در این مجتمع آمادگی نداریم اما دولت ایران حاضر شده تا مازاد سرمایه‌گذاری در شرکت پتروشیمی ایران و ژاپن را به صورت وام کم بهره به این پروژه تامین کند ولی این پول باید با موافقت اصولی با ژاپن و مطابق تعهدات دو طرف به مصرف برسد و پس از به راه افتادن کارخانه‌ای وام کم‌بهره از تولید کارخانه بازپس گرفته خواهد شد.

ششم اسفند 1370؛ استخراج سنگ مرمر و صدور نفت کوره برای تامین ارز مترو تهران

اصغر ابراهیمی اصل، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت مترو درباره تامین ارز مورد نیاز مترو گفت: ارز مورد نیاز مترو از طریق استخراج سنگ‌های گرانیت، چینی، مرمر، مرمریت از معادن کلاردشت و دشت مغان، صدور نفت کوره، قطران و معدن آهن تامین می‌شود، ضمن اینکه براساس پیش‌بینی شرکت مترو و با تایید کارشناسان وزارتخانه‌های اقتصاد و کشور، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی امکان تولید بیش از یک میلیارد دلار از منابع فوق در هفت سال آینده وجود دارد. در حال حاضر از طریق صادرات منابع فوق و تامین ارز، ماشین‌آلات، مصالح و کامپیوتر مربوط به مترو را تهیه می‌کنیم. با هماهنگی‌هایی که با بانک مرکزی به عمل آمده، قرار است ارز مورد نیاز مترو را در دوره تجهیز، بانک‌های طرف قرارداد ظرف چهار سال تامین کنند و شرکت مترو از منابع مربوط به خود در مدت هفت سال بازپرداخت کند.

آقای ابراهیمی درباره موانع و مشکلات مترو گفت: موانع و مشکلات احداث مترو، عمدتا کمبود نقدینگی است. چون توان اجرایی شرکت مترو ماهانه رقمی حدود 600 تا 700 میلیون تومان و به عبارت دیگر روزانه حدود 20 تا 25 میلیون تومان است، نقدینگی که از طریق بانک‌های تجارت و ملت تامین شد، کفاف نیاز این شرکت را نمی‌کرد اما با تدابیری که به تازگی اندیشیده شده است و با همکاری خوبی و موثر بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های تجارت و ملت، گشایشی حاصل شده و امیدواریم مشکلات ما در این زمینه تا حدود زیادی برطرف شود.

 

ششم اسفند 1380؛ اختصاص 13 هزار میلیارد ریال برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی

بحث در مورد بخش هزینه‌های تبصره 5 لایحه بودجه سال 1381 کل کشور در جلسه علنی صبح امروز مجلس آغاز شد و با تصویب بند الف به منظور تامین کالاهای اساسی و هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت اجازه یافت مبلغ 13 هزار و 387 میلیارد و 200 میلیون ریال به عنوان یارانه کالاهای اساسی بپردازد.

همچنین نمایندگان تصویب کردند که یارانه‌ها به شیوه‌ای توزیع شود که سهم سرانه روستاییان از کالاهای اساسی کمتر از سهم سرانه شهری‌ها نباشد و این کالاها در روستاها گران‌تر از شهرها عرضه نشود.

ششم اسفند 1390؛ تعیین سقف سود برای کالاهای وارداتی

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، معاون سازمان توسعه تجارت گفت: تعیین سود 15 درصدی برای کالاها در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده و همچنین صادرات است. وی واردات در خدمت تولید، تولید صادرات محور و مصرف‌کننده را سه ضلع مثلث تجاری کشور می‌داند و می‌گوید: به همین دلیل باید میزان و نحوه واردات به شکلی باشد که به مصرف‌کننده و تولیدکننده آسیبی وارد نشود.

معاون سازمان توسعه تجارت همچنین به سیاست‌های اخیر ارزی اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس تصمیم جدید بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز واردات با نرخ مرجع 1226 تومان، تعیین سقف سود وارداتی نیز در جهت اعمال صحیح این سیاست است.

به گفته کرمانشاهی این تصمیم از آنجا گرفته شده است که بیم آن می‌رود، واردکنندگان پس از دریافت ارز با نرخ مرجع اقدام به فروش کالا با قیمت محاسبه شده براساس ارز آزاد کنند. از این رو تعیین سقف سود وارداتی جلوی این سوء‌استفاده‌های احتمالی را خواهد گرفت.

براساس قانون جامع مقررات صادرات و واردات در این ضوابط اعلام شده که میزان سود کالاهای پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی 18 درصد، داروهای دامی یا واکسن‌های دامی 17 درصد، قطعات یدکی خودرو 18 درصد آهن‌آلات 12 درصد و سایر کالاهای وارداتی 15 درصد تعیین شده است.

«پرند» جایگزین تهران می‌شود

پایتخت‌نشینان در مواجهه با فشار قیمت مسکن که طی یکی دو فصل اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده است هم‌اکنون گزینه «انتقال به بزرگ‌ترین منطقه مسکونی مجاور تهران» را برگزیده‌اند.

متقاضیان مسکن برای صاحب‌خانه شدن، شهر جدید پرند را مناسب و سازگار با قدرت خرید تشخیص داده‌اند به طوری که از ابتدای پاییز تاکنون تحت‌تاثیر هجوم ساکنان تهران به پرند، روزانه حداقل 700 قرارداد پیش‌فروش مسکن مهر برای تحویل در سال 91 بین وزارت راه و شهرسازی و خانوارهای تهرانی منعقد شده که پیش‌بینی می‌شود با نزدیک شدن به پایان سال پیش‌خرید واحدهای مسکونی مهر به مرز روزانه 1000 قرارداد نزدیک شود.

تحلیل مسوولان دولتی از علت رونق پیش‌خرید مسکن مهر در شهر جدید پرند بر «قیمت فروش مسکن مهر» و «تبعات نوسان قیمت مسکن در تهران» خلاصه می‌شود. واحدهای مسکونی مهر بدون آنکه حباب قیمت و سلیقه سازنده در تعیین قیمت فروش آن موثر باشد، ‌براساس «قیمت تمام شده» به متقاضیان فروخته می‌شود. حداکثر قیمت واگذاری مسکن مهر در شهر جدید پرند 40 میلیون تومان اعلام شده که از این رقم 25 میلیون تومان تسهیلات بانکی است. به این ترتیب خانوارهای بدون مسکن ساکن در تهران با حداکثر 15 میلیون تومان آورده نقدی می‌توانند یک واحد مسکونی مهر در پرند پیش‌خرید کنند.

 

  • اطلاعات 6اسفند 1370
  • اطلاعات 6اسفند 1380
  • اطلاعات 6اسفند 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید