نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 4 اسفند

سیگار بی‌خطر به تهران رسید

کدخبر: ۳۹۴۵۹۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 4 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:روز التماس غربی‌ها برای خرید نفت ایران فرا می‌رسد
سیگار بی‌خطر به تهران رسید

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

چهارم اسفند 1350؛ پایین‌ترین و بالاترین قیمت پیکان

خبرنگار اطلاعات اطلاع حاصل کرد که قیمت جدید پیکان تعیین و به زودی به وزارت دارایی ابلاغ خواهد شد. قیمت انواع مدل پیکان به قرار گزارش اطلاعات به قرار زیر است: (این قیمت‌ها هنوز از طرف مقامات رسمی اعلام نشده است)

پیکان جوانان             27500 تومان

پیکان لوکس با رادیو    23690 تومان

پیکان کار                 20290 تومان

وانت پیکان               16500 تومان

پیکان تاکسی             17250 تومان

نرخ بهره افزایش یافت

شورای پول و اعتبار در دویست و چهل و یکمین جلسه مورخ سوم اسفندماه 1350 بنا به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی ایران به منظور تشویق پس‌انداز و حمایت از منافع پس‌اندازکنندگان، سوق پس‌اندازها به امور تولیدی، جلب سرمایه‌های خارجی و تقویت بازار پول و سرمایه در ایران و همچنین توسعه فعالیت‌های سیستم بانکی کشور حداکثر نرخ بهره سپرده‌های پس‌اندار را از 4.5 درصد در سال به 6.5 درصد در سال افزایش داد.

شورا همچنین حداکثر نرخ بهره سپرده‌های مدت‌دار را برای سپرده‌های تا یک سال 6.5 درصد در سال و از یک سال به بالا را 7.5 درصد در سال معین نمود. تاکنون به سپرده‌های مدت‌دار  تا 29 روز بهره تعلق نمی‌گرفت و حداکثر نرخ بهره سپرده‌های مدت‌دار از 30 تا 89 روز پنج درصد در سال و از 90 تا 179 روز 5.5 درصد در سال بود ولی از این پس حداکثر بهره پرداختی به تمام سپرده‌های مدت‌دار تا یک سال 6.5 درصد در سال و از یک سال به بالا 7.5 درصد در سال خواهد بود. تصمیم شورای پول و اعتبار از اول فروردین 1351 به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

سیگار بی‌خطر به تهران رسید

امروز سیگار بی‌خطری که در فرانسه تهیه شده است به تهران وارد شد. خبر تهیه این سیگار و به بازار آمدن آن در روز سیزدهم فوریه (24 بهمن) توسط خبرگزاری‌ها به تمام جهان مخابره شد و در همان روز به وسیله روزنامه اطلاعات منتشر گردید.

خبرنگار اطلاعات از فرانسه گزارش می‌دهد: از 15 سال قبل کارشناسان کارخانه دخانیات «رژی» در تلاش تهیه سیگاری بودند که هیچ‌گونه خطری برای سلامت معتادین نداشته باشد.

چند روز قبل پس از 15 سال، تلاش آنها به نتیجه نهایی  رسید و بالاخره توانستند سیگاری تهیه نموده و به بازار عرضه کنند که میزان نیکوتین آن دو بار کمتر از سیگارهای معمولی و تا 70 درصد از خطرات سیگار مخصوصا خطر ابتلا به سرطان کاسته است.

امروز 10 بسته سیگار «گالیا» که هر کدام از آنها محتوی 20 عدد سیگار است به تهران رسید گالیا 8.5 سانتی‌متر طول دارد که 3 سانتی‌متر آن فیلتر است.

فیلتر گالیا ظاهرا مانند فیلترهای معمولی است ولی با اندکی دقت مشاهده می‌شود که این فیلتر 3 سانتی‌متری از سه قسمت تشکیل شده و به اصطلاح سه فیلتره است.

فروشندگان متخلف تبعید می‌شوند

وزیر کشور امروز دستور داد تا در صورت تخلف فروشندگان تخم‌مرغ از قیمت اعلام شده برای مجازات و حتی تبعید گرانفروشان اقدام شود.

وزیر کشور افراد و مسوولان سندیکای تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ را به دفتر کار خود دعوت کرد و از آنها خواست تا در صورت مشاهده تخلف از  قیمت مرغ و تخم‌مرغ افراد گرانفروش را به وزارت کشور معرفی کنند.

قیمت تخم‌مرغ از طرف وزارت کشور به طور جدی کنترل می‌شود و این کالا باید کیلویی 62 ریال فروخته شود.

سندیکای تولیدکنندگان مرغ نیز امروز اعلام کرد که همه روزه یکصد تن گوشت مرغ به وسیله اعضای این سندیکا به بازار عرضه می‌شود.

«هما» وارد بازار هتلداری و هتل‌سازی می‌شود

سپهبد علی محمد خادمی مدیرعامل شرکت هواپیمایی ملی ایران اعلام کرد که ایران ممکن است یکی از خریداران پروپاقرص هواپیمای کنکورد سوپرسونیک در آینده جلوه کند. وی تاکید کرد: برنامه گسترش خطوط و شبکه پروازهای بین‌‌المللی «هما» در دهه جاری مراکز مهم آمریکای شمالی، استرالیا، خاور دور از جمله پکن و نیویورک را خواهد پوشانید و برای اجرای این برنامه وسیع نیاز است که «هما» شبکه حمل و نقل خود را مجهز به هواپیماهای سریع‌السیر کند.

مدیرعامل هما در پاسخ به پرسشی پیرامون هزینه روزافزون کنکورد گفت که بهای اولیه هر فروند کنکورد 37 میلیون دلار «حدود چهارصد میلیون تومان» تعیین شده و به هر حال مزایای این هواپیما بر قیمتش برتری دارد.

سپهبد خادمی تاکید کرد که هواپیمای ملی ایران منتظر نوبت نخواهد نشست و از این رو پس از امضای قرارداد سفارش، وی از نفوذ ایران استفاده خواهد جست تا سفارش «هما» خارج از نوبت تحول شود.

وی در تشریح برنامه‌های آینده نیز گفت: «هما» در نظر دارد که وارد بازار هتل‌داری و هتل‌سازی و توسعه توریسم داخلی شود و با ایجاد و تاسیس هتل در سطوح مختلف کشور صنعت توریسم جوان ایران را یاری کند.

چهارم اسفند 1360؛ هاشمی‌رفسنجانی: آزادی معامله در زمین شهری خطرناک است

آقای هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان دیدار دیروز مسوولان مملکتی با امام امت گفت: لایحه اراضی شهری که مدتی است در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به شورای نگهبان رفته است به مشکلی برخورد کرده و می‌بایست این مساله در خدمت اما حل شود و در این فرصت طولانی بحث شد.

وی افزود: مشکل ما این است که تشخیص موضوع منهای اعمال ولایت فقیه به عهده عرف متخصص است و امام هم در جواب نامه من و براساس حق تشخیص داده بودند که ضروری است که به مدت پنج سال اجازه ندهیم اراضی شهری بین اشخاص و بخش خصوصی وسیله سودجویی و معاملات شود. این را به عنوان یک ضرورت تصویب کردیم که دولت یک طرف معامله باشد و خریدار از مالکان و فروشنده به متقاضیان باشد و شورای نگهبان اعتراض داشت و موافقت نمی‌کرد. ما حرفمان این بود که در کل اقتصاد تنها مساله زمین و مسکن نیست. بایستی از این که زمین به عنوان کالا بشود و باعث بورس بازی گردد جلوگیری کرد، حتی در شهرهای کوچک گرفته شود. ما امروز خدمت امام آمدیم که بالاخره تشخیص ضرورت با مجلس است یا شورای نگهبان؟ و چیزی هم غیر از تشخیص ضرورت مطرح نیست. امام فرمودند تشخیص ضرورت با مجلس است با نظر خبرگان و شورای نگهبان در این جهت نباید دخالتی بکند.

فکر می‌کنم با این طرحی که امام فرمودند دیگر ما مشکلی نداشته باشیم و فرض هم باید این باشد که ما در کل اقتصاد کشور تصمیمان این است که این وضع، آزادی معامله در زمین شهری، برای اقتصاد ما در این مرحله خطرناک است و از این جهت به عنوان ضرورت پنج سال ضمن اینکه مالکیت کسی را هم سلب نمی‌کنیم دولت را واسطه می‌کنیم بین عرضه‌کننده زمین و متقاضی زمین که دولت هم بتواند قیمت را متعادل کند و هم بتواند جای مناسب را در معاملات قرار بدهد.با این تصریح امام فکر می‌کنم مساله ما حل شده باشد.

صادرات نفت ایران به چکسلواکی دو برابر می‌شود

پروتکل همکاری مشترک اقتصادی و بازرگانی ایران و چکسلواکی در سال 1361 به امضای وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر بازرگانی خارجی چکسلواکی رسید.

بانکی پس از امضای پروتکل مذکور گفت: پروتکل مذکور به منظور گسترش روابط اقتصادی دو کشور ایران و چکسلواکی به طور مشخص برای سال آینده به امضا رسیده است.

وی افزود: با توجه به سیاست دولت در امر تدوین برنامه‌های درازمدت، دولت ترجیح داد این پروتکل فقط برای سال آینده تهیه شود و قراردادهای درازمدت به پس از تدوین برنامه‌ریزی اختصاص یابد.

چکسلواکی موافقت کرد خرید نفت خام خود را از ایران به 2 برابر افزایش دهد. دکتر بانکی یادآور شد در این قرارداد تامین لوازم و کالاهای موردنیاز وزارت‌خانه‌های نیرو، صنایع، نفت، کشاورزی و معادن و فلزات از چکسلواکی پیش‌بینی شده و همچنین مقرر شد مراکز خرید وزارت بازرگانی مواد و کالاهای مشخصی را از چکسلواکی خریداری کنند.

چهارم اسفند 1370؛ 200 میلیون دلار اعتبار برای تامین لوله و اتصالات مشترکان گاز

از سوی شرکت ملی گاز و وزارتخانه‌های صنایع سنگین و معادن و فلزات 200 میلیون دلار اعتبار در سال آینده برای خرید و تولید  لوله موردنیاز مشترکان گاز در سطح کشور اختصاص داده شده است.

صالحی‌فروز، مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور که از شرکت صنایع آذراب اراک بازدید می‌کرد، گفت: بخشی دیگر از لوله و اتصالات مورد نیاز مشترکان گاز نیز سال آینده توسط وزارت بازرگانی تامین خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: 20 میلیون دلار اعتبار در سال جاری برای تامین لوله و اتصالات 230 هزار خانوار از مشترکان گاز شهری در سراسر کشور سرمایه‌گذاری شده که تاکنون 70 هزار سهمیه براساس ظرفیت کنتور مشترکان توزیع شده است.

وی تعداد مشترکان را در سطح کشور یک میلیون خانوار ذکر کرد و افزود: طبق برنامه شرکت ملی گاز، هر ساله 300 هزار انشعاب جدید در سطح کشور واگذار می‌شود.

چهارم اسفند 1390؛ روز التماس غربی‌ها برای خرید نفت ایران فرا می‌رسد

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تحریم‌های جدید غرب علیه ایران از بسته شدن در چاه‌های میادین نفتی مستقل کشور خبر داد و گفت: روز التماس غربی‌ها برای خرید نفت از ایران فرا می‌رسد. احمد قلعه‌بانی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها به نفت ایران نیاز دارند اما آن را تحریم می‌کنند، تصریح کرد: کشورهای اروپایی و غربی مطمئن باشند ایران برای نفت خام صادراتی خود مشتریان زیادی دارد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه با تحریم نفت ایران فرصت بسته شدن در چاه‌های میادین مستقل نفتی کشور فراهم شده است، اظهار کرد: در این چاه‌ها را می‌بندیم تا برای نسل آینده بماند اما تحریم‌های امروز غرب و اتحادیه اروپا را فراموش نمی‌کنیم.

قلعه‌بانی همچنین درباره جزئیات اعمال تحریم‌های بیشتر نفتی علیه فرانسه و انگلیس توضیح داد: ایران صادرات و فروش هرگونه نفت خام خود را به فرانسه و انگلیس قطع کرده است و هیچ شرکت نفتی در کل جهان حق انتقال نفت خام صادراتی ایران به این دو کشور اروپایی ندارد.

اجرای انبوه‌سازی ایران در عراق

قصد مشترک دولت و انبوه‌سازان برای تکرار تجربه ساخت مسکن مهر در یکی از کشورهای شریک تجاری ایران سرانجام به بار نشست.

مدیران مسکن مهر که اوایل امسال رایزنی ابتدایی در ترکیه و سپس در سوریه را برای احداث دو پروژه مسکونی 50 هزار واحدی انجام داده بودند و سپس توافق نهایی را به دلیل اختلاف‌نظر بر سر قیمت ساخت عملا معلق گذاشتند، روز گذشته پروتکل ساخت 200 هزار واحد مسکونی در عراق را نهایی کردند.

توافق مکتوب بین وزرای مسکن ایران و عراق که در ساختمان وزارت راه و شهرسازی به امضا رسیده حاصل گفت‌وگوهای یک روز قبل بین انبوه‌سازان ایران و مسوولان مسکن عراق بر سر نحوه ساخت و ساز و از همه مهم‌تر قیمت ساخت بوده است.

طبق پروتکلی که دیروز امضا شد 50 شرکت ایرانی باید 100 هزار واحد مسکونی برای کارمندان دولت و 100 هزار واحد برای مردم عراق بسازند.

پراید به 10 میلیون تومان نزدیک شد

در روزهایی که بازار ارز و سکه کمی تا قسمتی آرام شده و مردم و مسوولان با قیمت آنها تقریبا کنار آمده‌اند، گویا نوبت به رونق «بازار خودروهای داخلی» رسیده تا خاطره تلخ ارز و سکه را در روزهای پایانی سال زنده کند.

قیمت خودروها به نوعی  لحظه به لحظه بالا می‌رود و ظاهرا هر کس امروز خودرو بخرد بهتر از فردا خواهد بود.

این هفته پژو 206 در بیشتر مدل‌های خود با افزایش قیمت مواجه شد که بیشترین آن به مدل صندوقدار V9 مربوط می‌شود. این خودرو که زمانی زیر 20 میلیون قیمت داشت در این دو سه هفته صعود کرد و قیمت آن به 24 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

همچنین پژو 206 تیپ 2 نیز که نزدیک به 1.5 میلیون تومان در دو سه هفته اخیر گران شده، در حال حاضر 16 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد تیپ 5 هم که حدودا 17 میلیون قیمت داشت، هم‌اکنون 18 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رود.

این هفته ماکسیمای اتومات هم رکورد زد و قیمت آن با جهشی 2.5 میلیونی به 51 میلیون تومان رسید: تینا نیز 80 میلیون تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از رشد قیمت 10 میلیونی آن حکایت می‌کند.نکته قابل‌توجه دیگر در بازار خودرو افزایش قیمت پراید و رسیدن آن به مرز 10 میلیون تومان است.آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند هم‌اکنون پراید مروارید 9 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد و با این حساب چیزی نمانده قیمت پراید هم دورقمی شود. تندر- 90 معمولا بدون حاشیه هم با افزایش قیمت مواجه می‌شود و حال که اوضاع بازار به هم ریخته این خودرو نیز رشد قیمتی زیاد را تجربه کرده است. به گفته فعالان بازار هم اکنون تندر-90 در مدل E-2 قیمتی حدود 18 میلیون و 700 هزار تومان دارد.

 

  • اطلاعات 4اسفند 1350
  • اطلاعات 4اسفند 1360
  • اطلاعات 4اسفند 1370
  • اطلاعات 4اسفند 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید