نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از16 آذر آغاز هر دهه

120 میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار / 63 میلیارد تومان میزان استقراض از نظام بانکی/ طرح مسکن مهر در سوریه اجرا می‌شود

کدخبر: ۳۷۷۳۱۸
مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات16 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:راه‌حل مبارزه با گرانفروشی، ملی شدن بازرگانی خارجی است/ احمد توکلی: ایران ناسیونال 10 میلیارد ریال بدهی دارد/900 هزار بشکه میزان صادرات نفت خام ایران
120 میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار / 63 میلیارد تومان  میزان استقراض از نظام بانکی/ طرح مسکن مهر در سوریه اجرا می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

16 آذر 1350؛ صادرات تریکو ایران به 18 میلیون دلار می‌رسد 

حجم صادرات تریکو ایران در سال اینده به 18 میلیون دلار خواهد رسید.مواد اولیه تریکو مصرف داخلی از کارخانه‌های تولید داخلی تهیه می‌شود. ولی تولیدکنندگان عمده تریکو از گرانی مواد اولیه و نامرغوبی جنس شکایت دارند. افزایش بهای برق مصرفی صنعتی کارخانه‌های تولید ازجلمه مشکلات تولیدکنندگان عمده تریکو است. تجار صادرکننده در میزگردی اعلام کردند در نمایشگاه امسال دوسلدورف انواع مدهای ایرانی مورد توجه قرار گرفت و قراردادهای هم برای فروش امضا شد.

نرخ چلوکباب تعیین می‌شود

به‌دنبال اعتراض مصرف‌کنندگان چلوکباب، کمیته10 نفری اصناف تصمیم گرفته است که برای چلوکبابی‌های درجه یک، دو و سه تهران نرخ‌های متعادلی تعیین و چنانچه چلوکبابی‌های تهران از فروش چلوکباب به نرخ تعیین‌شده خوددداری کردند، مغازه آنها را تعطیل کنند. در گذشته برای تهیه یک پرس چلوکباب سلطانی 150 گرم برنج به بهای 6 ریال 150 گرم گوشت راسته به قیمت 18 ریال و 25 گرم کره به قیمت 5/4 ریال مصرف می‌شد که اگر قیمت زغال و دستمال کاغذی و سوخت را هم 5 ریال محاسبه نماییم، یک پرس چلوکباب جمعا 5//33 ریال برای صاحبان چلوکبابی‌ها تمام می‌شد و آنها 45 تا 50 ریال بابت هر پرس از مصرف‌کننده می‌گرفتند؛ ولی اکنون صاحبان چلوکباب به جای 150 گرم برنج 100 تا 120 گرم و به جای 150 گرم گوشت 90 تا 120 گرم در یک سیخ جهت یک پرس چلوکباب سلطانی در اختیار مشتریان می‌گذارد. از سویی قیمت چلوکباب را هم به 55 تا 120 ریال (بسته به موقعیت مکانی) افزایش داده‌اند.

16 آذر 1360؛ 900 هزار بشکه میزان صادرات نفت خام ایران

علس شمس اردکانی، سفیر ایران در کویت گفت: سیاست نفتی ایران براساس انگیزه‌های سیاسی استوار خواهد شد. وی در مصاحبه با روزنامه (النهار عرب ریپورت) ایران روزانه 900 هزار بشکه نفت خام صادر می‌کند ما اکنون در مسیری قرار گرفته‌ایم که اقتصادی نفت خود را بیش از پیش سیاسی نماییم. اردکانی افزود: نفت برای ما یک کالای سیاسی است و این درسی است که انقلاب به ما آموخته است.

سفیر ایران در کویت در پاسخ به سوالی پیرامون موضع معتدلی که ایران در مورد قیمت‌گذاری اخیر نفت اتخاذ کرد، گفت: توافق بر سر قیمت 34 دلار برای هر بشکه نفت به این خاطر بود که ما نمی‌خواهیم برای ثابت کردن یک مطلب اوپک را قربانی کنیم. اردکانی در پاسخ به سوال مربوط به خسارات ناشی از جنگ بر اقتصاد ایران گفت: این خسارات بسیار عظیم است. کسانی که عراق به سوی این جنگ سوق داده و اکنون این جنگ را تامین می‌کنند باید خسارات را جبران کنند.

راه‌حل مبارزه با گرانفروشی ملی شدن بازرگانی خارجی است

دکتر بانکی، وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه به مساله تورم اشاره کرد و گفت: ما تا موقعی که واردکننده نیازهای مصرفی خود هستیم، نمی‌توانیم کاری در مورد تورم بین‌المللی انجام دهیم و برای رفع این اشکال باید تا می‌توانیم بر تولیدات داخلی بیفزاییم. در مورد جلوگیری از گرانفروشی هم باید تعاونی‌های توزیع تشکیل شود و بازرگانی خارجی ملی شود. این امر کمک می‌کند تا جنسی که از خارج وارد می‌شود، به همان قیمتی که خریداری شده است، عرضه شود.

احمد توکلی: ایران ناسیونال 10 میلیارد ریال بدهی دارد

 احمد توکلی، وزیر کار و امور اجتماعی گفت: قطع سهمیه اتومبیل کارکنان کارخانه‌های ایران ناسیونال را تصمیمی عادلانه و منصفانه می‌داریم.

وی افزود: کارخانه ایران ناسیونال در سال 1356 بیش از 9 میلیارد ریال سود داشته است و در سال 1358 حدود 5 میلیارد ریال ضرر داشته و در حال حاضر این کارخانه 10 میلیارد ریال بدهی دارد.

این کارخانه در ازای هر کارگر باید سالانه 10 هزار دلار مواد اولیه وارد کند که اگر این مقدار ضرر را به 12 هزار نفر کارگر تقسیم کنیم، معادل 40 هزار تومان برای هر کارگر می‌شود؛ یعنی دولت در ازای هر کارگر از ثروت ملی و نه از درصد ملی را به کارگر داده است و 30 هزار تومان هم از فروش پیکان نصیب کارگر می‌شود که جمعا 70 هزار تومان از درآمد ملی را یک کارگر ایران ناسیونال به خود اختصاص داده است.

16 آذر 1370؛ هاشمی رفسنجانی: 120 میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار / 63 میلیارد تومان  رقم استقراض از نظام بانکی

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح امروز لایحه بودجه 10 هزار میلیارد ریالی کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تمام تلاش‌ها در جهت فعالیت اقتصادی شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی و همچنین حذف بوروکراسی بوده است، یادآور شد : در نظام قیمت‌ها که به‌دلیل شرایط جنگ تحملی و بوروکراسی، وضع آشفته‌ای ایجاد شده بود، قیمت‌های واقعی و متناسب با واقعیت‌ها تعیین شد و ضایعات تولید نیز کم شد.

برخی خط‌مشی‌ها تغییر اساسی یافته‌اند و از طریق تعیین قیمت تضمینی برای خرید محصولات کشاورزی کمک شده است. رئیس‌جمهوری با ذکر این مطلب که پرداخت بیش از 1200 میلیارد ریال سوبسید پنهان و آشکار، بار سنگینی بر دوش دولت گذاشته است، به قیمت‌های تضمینی دولت برای تولیدات کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی از اثرات قیمت‌های تضمینی تشویق تولیدکنندگان برای تولید اقلام اساسی بوده است. در این راستا در سال گذشته در گندم 4/36 درصد در جو 18 درصد و در برنج 4/21 درصد افزایش تولید داشته‌ایم. به گفته وی در سال گذشته درآمدهای مالیاتی افزایش یافت و نسبت آن به تولید ناخالص داخلی به 8/4 درصد رسید. این میزان در سال‌جاری به 7/6 درصد می‌رسد. وی گفت: دولت همه ساله کسری بودجه را در حد برنامه نگه داشته است و در سال 69 میزان کسری بودجه کمتر از برنامه نیز بوده است و در آن سال میزان کسری بودجه از 1/50 درصد به 6/10 درصد کاهش یافت که شاخص خوبی برای سلامت اقتصاد است. رئیس‌جمهوری با اعلام اینکه سیستم بانکی کشور متحول شده است، اضافه کرد: نرخ سود تسهیلات اعطایی در سال 69 از 14 تا 12 درصد به 6 تا 19 درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد فعالیت بورس که در سال 68 آغاز شده بود، سال گذشته رونق گرفت و معاملات آن به میزان 65 میلیارد ریال رسید. این مبلغ در 9 ماه سال‌جاری به 301 میلیارد ریال رسیده است. رئیس‌جمهوری به مساله ارز اشاره کرد و گفت: اعلام نرخ ارز رقابتی و شناور و حذف دیگر نرخ‌های انواع ارز برای رسیدن به سیستم ارزی واحد بوده است. رئیس‌جمهوری یادآور شد روند دامنه‌دار سیاست تعدیل اقتصادی در جهان به‌ویژه در کشورهای جهان سوم از یکسو، تجربه بشری عدم‌موفقیت اقتصاد متمرکز را نشان می‌دهد و ازسوی دیگر کشورهایی که برای فعال‌سازی بخش خصوصی حرکت کرده‌اند موفق بوده‌اند. هاشمی‌رفسنجانی حفظ سقف استقراض تعیین شده در برنامه اول توسعه برای سال 71 مورد اشاره قرار داد و گفت: رقم استقراض از سیستم بانکی برای سال آینده معادل 633 میلیارد ریال تعیین شده است. نسبت این استقراض به کل بودجه دولت از 2/11 درصد در سال‌جاری به 6 درصد در سال 71 کاهش خواهد یافت. بودجه شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها نیز معادل 18هزار و 96 میلیارد ریال برآورد شده است. رئیس‌جمهوری در مورد هزینه‌های پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه سال 71 گفت هزینه‌های جاری در سال آینده معادل شش هزار و نهصد و هشتاد و هفت میلیارد ریال برآورد شده که این میزان نسبت به پیش‌بینی عملکرد در سال هفتاد معادل 21 درصد افزایش یافته است.

راه‌اندازی نورد سنگین کاویان با 800 هزار تن ظرفیت

با حضور معاون اولی رئیس‌جمهوری و وزیر معادن و فلزات مجتمع 800 هزار تن نورد سنگین کاویان اهواز امروز راه‌اندازی شد.

نورد کاویان اهواز ظرفیت تولید 800 هزار تن ورق ضخیم، بلوم و بیلت را دارد و سرمایه‌گذاری این واحد بالغ‌بر 40 میلیارد ریال بوده است.

محصولات نورد کاویان اهواز در کارخانه‌های نورد لوله اهواز و گروه ملی صنعتی فولاد براساس تبدیل به لوله‌های درزدار گالوانیزه و لوله‌های مانیسمان و دیگر صنایع کشور استفاده دارد.

شوروی نرخ روبل را شناور خواهد کرد

ایگور گیدار، وزیر دارایی شوروی اعلام کرد: این کشور از نخستین روز سال آینده «اول ژانویه» نرخ رسمی روبل را شناور عرضه خواهد کرد.

خبرگزاری اینترفاکس در این گزارش به نقل از وزیر دارایی شوروی افزود: این اقدام برای جلوگیری از چند نرخ یا نرخ‌های متعدد روبل تحقق می‌یابد. وی افزود: جمهوری فدراتیو روسیه نیز صندوقی برای کمک به تثبیت نرخ روبل در موقعیت شناور تشکیل خواهد داد.

بر پایه این گزارش، بانک مرکزی شوروی در نخستین گام از روز دوشنبه گذشته (11 آذر) از تبدیل پول توریست‌ها به روبل خودداری کرده است.

هشدار «گورباچف» نسبت به وخامت اوضاع اقتصادی

کمبود مواد غذایی در مسکو ابعاد گسترده‌ای به خود گرفت و «میخائل گورباچف» دیروز از چهار جمهوری شوروی خواست برای این شهر مواد غذایی ارسال دارند. تقاضای گورباچف در حالی عنوان شد که رسانه‌های شوروی گزارش دادند مردم در بعضی از مناطق برای دزدیدن گوسفند به مزارع یورش برده‌اند.

گورباچف در یک نطق تلویزیونی گفت: مسکو با کمبود جدی مواد غذایی روبه‌رو است و از جمهوری‌ها و شهرهای دیگر خواست به این شهر کمک کنند. جمهوری‌ها از صدور مواد غذایی به ماورای مرزهای خود هر روز بیشتر خودداری می‌کنند؛ زیرا از آن بیم دارند در داخل جمهوری‌ها با کمبود روبه‌رو شوند.

فروپاشی سیستم حمل‌و‌نقل کشور نیز موجب تاخیر جدی در تحویل مواد غذایی شده است.

16 آذر 1390؛ نمره مجلس به کارنامه یارانه

نخستین گزارش کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس از اجرای قانون یارانه‌ها در کنار تاکید بر نکات مثبتی همچون کاهش مصرف برخی حامل‌های انرژی و بهبود ضریب جینی، با هشدار درباره عیان شدن تورم ناشی از اجرای قانون «با گذشت زمان» همراه شده است.

این گزارش که هنوز فرصت قرائت در صحن علنی مجلس را پیدا نکرده است، روز گذشته به‌طور غیررسمی منتشر شد. براساس این گزارش عملکرد 9 ماهه دولت در اجرای قانون یارانه‌ها دارای اشکالاتی بوده است؛ ازجمله اینکه «پرداخت یارانه‌های نقدی بدون انجام محاسبات لازم درباره کسب درآمدها انجام شده» «پرداخت‌های گسترده یارانه نقدی به خانوارها نه‌تنها یارانه بخش تولید را تحت‌الشعاع قرار داده بلکه موجب تخلفات دیگری در تامین منابع لازم برای اجرای قانون شده» «تنخواه پنج هزار میلیارد تومانی دریافت‌شده از بانک مرکزی بالاتر از حد مجاز قانونی بوده» و ضمنا «تعهد وزیر اقتصاد مبنی‌بر مستهلک کردن تنخواه مذکور تا پایان سال 89 عملی نشده است» کمیسیون ویژه مجلس با هشدار درباره اینکه «اگر روند جاری استمرار یابد، کسری منابعی در حدود 15 هزار میلیارد تومان برای دولت به‌وجود خواهد آمد» از دولت خواسته است با تجدیدنظر در شیوه پرداخت یارانه نقدی، آن را «هم به لحاظ مقداری» و «هم به لحاظ دامنه پرداخت» محدود کند. با این حال سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت می‌گوید: دولت در زمینه یارانه‌ها کسری ندارد و پولی را که تعهد داده‌ایم تا پایان سال می‌پردازیم.

زیان‌های اروپا از تحریم نفت ایران

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بر این باور است که در حال حاضر تحریم نفتی ایران عملی نیست، چراکه تحریم نفتی ایران قیمت جهانی نفت را افزایش می‌دهد و برای برخی کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، اسپانیا و یونان که مشکلات داخلی دارند کار را سخت‌تر می‌کند.

وی در گفت‌و‌گو با «فارس» افزود: اگر بخواهیم انتزاعی نگاه کنیم 2/2 میلیون بشکه نفت ایران را برخی تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس می‌توانند تامین کنند همان‌طور که نفت لیبی را تامین کردند و اتفاق خاص در بازار نیفتاد اما باید توجه داشته باشیم که بازار نفت براساس عرضه و تقاضا دستخوش تغییر نمی‌شود.

سلطانی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که معامله کاغذی نفت 4 برابر معامله واقعی است و اگر بخواهند نفت ایران را تحریم کنند و حتی اگر عربستان بخواهد این کمبود را جبران کند هم احساس نگرانی در بورس‌های جهان قیمت را بالا می‌برد.

نهاوندیان: فرمول ارز تک‌نرخی را اعلام کنید

رئیس اتاق ایران با اعلام حمایت بخش خصوصی از مصوبه اخیر تک‌نرخی شدن ارز، تاکید کرد که در صورت تک‌نرخی کردن ارز، دیگر نباید تفاوتی میان نرخ رسمی با نرخ بازار آزاد وجود داشته باشد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» شورای پول و اعتبار در آخرین نشست خود در بانک مرکزی به تعدیل نرخ ارز (دلار) و تک‌نرخی شدن رای مثبت داد تا بر این اساس مابه‌التفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی به‌عنوان دامنه نرخ رشد قیمت ارز تعیین شود.

محمد نهاوندیان درخصوص برنامه بانک مرکزی در رسیدن به ارز تک‌نرخی، ضمن اینکه خواستار تعیین دقیق فرمول بانک مرکزی در اجرای این طرح شده است، با انتقاد از انحصارگرایی بانک مرکزی در عرضه و تقاضای ارز، نسبت به چشمه‌های رانتی و تقاضاهای سفته‌بازانه ناشی از بازار بی‌رقابت ارز هشدار داد.

طرح مسکن مهر در سوریه اجرا می‌شود

یکشنبه شب خانم هاله محمدناصر، وزیر مسکن سوریه مهمان گروهی از انبوه‌سازان شد تا طرح ساخت 50 هزار واحد مسکونی در سوریه که صبح همان روز پیشنهاد آن را به علی نیکزاد ارائه کرده بود، برای انبوه‌سازان تشریح کند.

وزیر مسکن سوریه قصد دارد انبوه‌سازان ایرانی را برای کپی مسکن مهر اما با سه تفاوت عمده در زمین‌های دولتی و منابع طبیعی این کشور به کار بگیرد، به‌طوری‌که ضمن ارائه تضمین خرید واحدها و همچنین حمایت مالی از انبوه‌سازان نیاز بازار مسکن سوریه به آپارتمان‌های ارزان‌قیمت را تامین کند.

در طرح هاله محمدناصر اجاره 99 ساله زمین‌ها در کار نیست، بلکه زمین با قیمت نازل به خانوارهای سوری فروخته می‌شود. همچنین زمین‌های دور از شهرهای اصلی برای ساخت مسکن استفاده نخواهد شد.

 

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در تهران

محله

متراژ (مترمربع)

عمر بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

شهر ری

42

-

1.100.000

سهروردی جنوبی

52

نوساز

2.500.000

اشرفی اصفهانی

60

10

2.200.000

دخانیات

62

7

1.050.000

شهرک راه‌آهن

70

-

2.100.000

دولت

75

نوساز

3.400.000

هروی

90

-

2.600.000

نیاوران

150

3

3.900.000

فرمانیه

160

4

3.950.000

یوسف‌آباد

160

یکساله

3.350.000

 

 

 

  • اطلاعات 16آذر 60
  • اطلاعات 16آذر 70
  • اطلاعات 16آذر 90
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید