نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ نهم فروردین

ساخت‌و‌ساز در مهرشهر آغاز می‌شود

کدخبر: ۴۰۲۰۸۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۹ فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است
ساخت‌و‌ساز در مهرشهر آغاز می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

9 فروردین 1351؛ شهرسازی مهرشهر آغاز خواهد شد

در جلسه مجمع عمومی شرکت تعاونی کوی دانش که ساعت 8 بعد از ظهر روز یکشنبه بیست و دوم اسفندماه با حضور آقای علینقی سعید انصاری، پیشکار والا حضرت شاهدخت شمس پهلوی در هتل آریا شرایتون تشکیل شد، اعضای انجمن محلی کوی مهر و آریا ازجمله آقای دکتر عبدالمجید مجیدی، وزیر کار و امور اجتماعی به‌عنوان مهمانان کوی دانش حضور داشتند.

ابتدا آقای علینقی سعید انصاری مطالب جالب و امیدبخشی پیرامون پیشرفت کارهای مقدماتی و تهیه نقشه‌های اجرایی برای شروع پروژه‌ شهرسازی مهرشهر بیان و اضافه کرد که کارهای عمده شهرسازی کوی مهر و آریا کاملا خاتمه یافته و با آغاز فصل ساختمانی مالکان اراضی مزبور در نظر دارند اقدام به ساختن ویلاهای زیبایی کنند و تشکیل یک انجمن محلی که از بین مالکان کوی مهر و آریا انتخاب می‌شوند، برای هماهنگ ساختن آن قسمت از کارهای شهرسازی که به عهده خود آنان می‌باشد در دست اقدام است و اقداماتی به‌عمل آمده تا با نظارت یک شرکت بزرگ ساختمانی بین‌المللی شهرسازی اساسی مهرشهر از نیمه دوم فروردین‌ماه شروع شود.

اعضای کوی دانش که همه دارای تحصیلات عالی و دانشگاهی هستند، با تایید بیانات آقای انصاری تعهد کرده‌اند برای احداث ویلاهای مسکونی خود در کوی دانش مهرشهر که از مدتی پیش زمین‌های لازم خریداری کرده‌اند هرچه زودتر اقدام و در آنجا یک کوی نمونه که موافق با اصول شهرسازی مهرشهر باشد، ایجاد نمایند.

 

9 فروردین 1371؛ شرکت‌های ایتالیایی و روسی برای ایران اسکله می‌سازند

یک کنسرسیوم متشکل از چند شرکت ایتالیایی و روسی خود را برای ساخت یک اسکله نفتی ایران در خلیج فارس آماده می‌کند.

خبرگزاری ایتالیا (انسا) به نقل از منابع چند شرکت ایتالیایی در میلان اعلام کرد: کار بررسی و مطالعه ذخایر نفتی در آب‌های ایران در خلیج فارس و مرز قطر در حال پایان است و دولت ایران نیز احتمالا تا تابستان آتی برای ساخت لنگرگاه و تاسیسات استخراج نفت از این منطقه تصمیم‌گیری و با این کنسرسیوم توافقنامه‌ای امضا خواهد کرد.

براساس این گزارش شرکت‌های «سایپم» و «تی‌بی‌ال» ایتالیا و شرکت‌های ماشین ایمپورت و سویتکس روسیه با ایجاد یک کنسرسیوم ساخت همه تاسیسات لازم را به احتمال زیاد در اختیار خواهد خواهند داشت.

در گزارش انسا پیرامون هزینه ساخت این تاسیسات ارقام متفاوتی بین 1.2 تا 2 میلیارد دلار ارائه شده است.

شرکت‌های ایتالیایی و روسی در حال حاضر در انتظار تصمیم دولت ایران برای توسعه و بهره‌برداری از این ذخایر هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید