تهدید نفتکش‌های ایرانی توسط نظامیان آمریکا/ نقش عوامل نفوذی در حمله هکری به پمپ بنزین ها چه بود؟

کدخبر: ۴۸۳۸۵۳
اوجی در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توانستید بنزین را به قیمت ۱۵۰۰ تومان عرضه کنید گفت: اگر بنزین را لیتری ۱۵۰۰ تومان به صورت آفلاین در اختیار مردم قرار می‌دادیم، این کار باعث می‌شد که جایگاه‌ها شلوغ شده و صف ایجاد شود، یعنی به حجم مشکلات اضافه می‌کرد.
تهدید نفتکش‌های ایرانی توسط نظامیان آمریکا/ نقش عوامل نفوذی در حمله هکری به پمپ بنزین ها چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، جواد اوجی وزیر نفت گفت: چهارم آبان امسال سامانه سوخت کشور مورد حمله سایبری قرار گرفت و این موضوع منجر به مختل شدن جایگاه های سوخت در سراسر کشور و سوخت رسانی با کارت های سوخت شد.

وی ادامه داد: صنعت نفت ایران یکی از اهداف اصلی دشمن برای آسیب زدن به مردم و کشور است. بنده بارها به همکارانم تاکید کرده‌ام که صنعت نفت در حال حاضر در خط مقدم جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران است. چون دشمن می‌داند صنعت نفت ایران چه جایگاهی در تامین انرژی کشور دارد و برنامه‌ریزی می‌کند که با اختلال در این صنعت، آسایش و رفاه مردم را از بین برده و سبب نارضایتی شود.

وزیر نفت اضافه کرد: همچنین نقش این صنعت در صادرات نفت و تامین درآمدهای ارزی کشور هم مشخص است و دشمن سعی می‌کند با دست گذاشتن و ایجاد محدودیت در این نقطه نیز برای دولت چالش ایجاد کند. به همین دلیل جدای از حربه‌های تحریمی علیه صادرات نفت و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی ایران، دشمن برنامه‌ریزی کرد که با استفاده از نفوذی‌های داخلی و خارجی در سامانه سوخت کشور اختلال ایجاد کند؛ بدین ترتیب سه‌شنبه ۴ آبان‌ماه همه جایگاه‌های سوخت کشور با حمله سایبری دشمن دچار اختلال شد.

اوجی با تاکید بر اینکه هم نفوذی‌های داخلی در این ماجرا نقش داشتند و هم عوامل خارجی گفت: فقط یک حمله نبود؛ دو سه بار با روش‌های مختلف به ما حمله کردند. محاسبات دشمن این بود که با چالشی که در توزیع سوخت کشور ایجاد شده، مردم تا مدت‌های طولانی دچار مشکل باشند و این موضوع در آبان‌ماه امسال تبدیل به بحران اجتماعی شود. در واقع در نظر داشتند که اتفاقاتی بدتر از آبان‌ماه ۹۸ را در کشور ایجاد کنند.

وزیر نفت ادامه داد: بلافاصله تیم ستاد بحران در وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش شکل گرفت و قضیه در مدت زمان کوتاهی مدیریت شد. ما فراخوانی به همه همکاران‌مان در همه شرکت‌ها دادیم چون این موضوع تنها مربوط به شرکت پالایش و پخش نبود و با توجه به خطری که کشور را تهدید می‌کرد باید همه پای کار می‌آمدند.

وی اضافه کرد: وقتی همه جایگاه‌ها از طریق سامانه کارت سوخت از کار افتاد، دیگر هیچکدام از نازل‌ها کار نمی‌کرد. بدین ترتیب نیاز بود که همکاران ما در وزارت نفت تک تک این نازل‌ها را از سیستم سامانه خارج کرده و آفلاین کنند تا این تلمبه به صورت دستی کار کند. برای این کار نیاز بود یک کدهایی به صورت دستی وارد شود.

وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون همچنین مانور بزرگی در مواجهه با بحران سوخت ایجاد نشده بود ولی ما خودمان را نباختیم و تک تک همکاران‌مان را بسیج کردیم که جایگاه‌های بین‌راهی در سرتاسر کشور را احیا کنند گفت: اگر این کار معطل می‌ماند حمل‌ونقل و ترابری کشور دچار چالش میشد و همه‌چیز تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت. ما می‌دانستیم که آفلاین کردن جایگاه‌ها نیز راهی باقی نمی‌گذارد جز اینکه بنزین لیتری ۳ هزار تومان در اختیار مردم قرار دهیم، مردم هم واقعا با خادمان خودشان در مجموعه وزارت نفت همراهی و اعتماد کردند و من مجددا از آنها تشکر می‌کنم.

اوجی در پاسخ به این سئوال که آیا می‌توانستید بنزین را به قیمت ۱۵۰۰ تومان عرضه کنید گفت: اگر بنزین را لیتری ۱۵۰۰ تومان به صورت آفلاین در اختیار مردم قرار می‌دادیم، این کار باعث می‌شد که جایگاه‌ها شلوغ شده و صف ایجاد شود، یعنی به حجم مشکلات اضافه می‌کرد. ولی با عرضه بنزین ۳ هزار تومانی افرادی که اضطراری در مصرف بنزین نداشتند از چرخه مصرف برای کوتاه‌مدت حذف می‌شدند و رسیدگی به نیاز سایر افراد راحت‌تر می‌شد.

وی اضافه کرد: مردم وقتی دیدند که مدیران و کارکنان‌ وزارت نفت به صورت شبانه‌روزی مشغول جهاد علیه حمله دشمن هستند، همکاری‌ کردند. حتی رئیس جمهور نیز به ستاد وزارت نفت آمد و شخصا بر مدیریت کار نظارت کرده و از نزدیک از پمپ‌بنزین‌های سطح شهر بازدید کردند تا دستورات لازم را صادر کنند. مردم وقتی دیدند شخص اول اجرایی کشور اینگونه وارد صحنه شده است خیالشان راحت شد که این مشکل به زودی حل خواهد شد و خوشبختانه ظرف چند روز این مشکل کلا حل شد. در همان ساعات اولیه ما ۳۰۰-۴۰۰ جایگاه کلیدی کشور را وارد مدار کردیم و تا شب این عدد به ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ جایگاه رسید که همه آنها جایگاه‌های مهمی بودند. هر جایگاهی را هم که فعال می‌کردیم فورا روی سایت اعلام می‌کردیم که مردم در جریان قرار بگیرند. در پایان، یک سهمیه جبرانی بنزین نیز در نظر گرفتیم که افرادی که در آن چند روز مجبور شدند بنزینِ آزاد بزنند بدین صورت جبران شود و بدین ترتیب الحمدالله تیر دشمن در این موضوع به سنگ خورد.

وزیر نفت در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: صنعت نفت این روزها در خط مقدم مبارزه با تحریم های آمریکاست به طوری که طی هفته های گذشته نفتکش های ایرانی بارها توسط نظامیان آمریکا مورد تهدید قرار گرفته است. 

گفته می شود زنگنه وزیر سابق نفت در اوایل دولت سیزدهم در نامه ای به رئیسی و روحانی اعلام کرده بود به علت تحریم ها صادرات نفت کاهش پیدا کرده و این روند ادامه دار خواهد بود اما به گفته جواد اوجی صادرات نفت در ماه های گذشته دو و نیم برابر بیش تر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید