این اسلحه ایرانی، قدرتمندترین اسلحه تک تیرانداز جهان است+ تصاویر

کدخبر: ۴۸۳۸۷۴
وقتی یک نیروی نظامی قصد نابودی نفرات کلیدی دشمن با هزینه پایین و سرعت بالا را دارد از تک‌تیراندازها بهره می‌برد. این افراد جزو برترین نیروهای یک ارتش هستند که توسط فرماندهان عالی گلچین می‌شوند.
این اسلحه ایرانی، قدرتمندترین اسلحه تک تیرانداز جهان است+ تصاویر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سلاح‌های انفرادی نیروهای مسلح کشورهای مختلف در میدان‌های نبرد از مهم‌ترین مولفه‌های هر نبرد هستند. مولفه‌ای که قادر است در کنار سایر عناصر توان نیروهای پیاده حاضر در میدان‌های نبرد را ارتقا بدهد. در واقع، در یک نبرد میان دو طرف درگیر، قدرت این سلاح‌ها است که پیروز هر نبردی را مشخص کند. 

کشورهای معدودی توانسته  اند تاکنون سلاح‌های انفرادی قدرتمند و مناسب را طراحی و تولید کنند. صنایع دفاعی کشورمان نیز چندین سال است که به جرگه این کشورها پیوسته و سلاح‌هایی را هم به تولید رسانده است. این در حالی است که نیروهای مسلح تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سلاح‌های انفرادی مورد نیاز خود را از کشورهایی خارجی همچون آمریکا و آلمان تهیه می‌کردند.

سلاح‌های کمری، کماندویی، تاکتیکی و همچنین تک‌تیرانداز از جمله این تسلیحات به شمار می‌روند. اما در میان این سلاح‌ها، تک‌تیراندازها از اهمیت بسیار برخوردار هستند و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تجربه دفاع مقدس آن‌ها را بومی کرده‌اند. 

تفنگ‌های تک‌تیرانداز علاوه بر وارد کردن خسارت جدی می‌توانند جان نیرو‌های خودی را نیز در امان نگاه دارند چرا که فرد مسلح توانایی اختفای کافی را دارد. نیرو‌های مسلح کشور‌های جهان چندین سال است که با سرمایه‌گذاری بر روی این نوع از سلاح به دنبال توسعه این نوع ادوات برای مقابله با خودرو‌های زرهی حرکت کرده‌اند که یکی از این کشور‌ها جمهوری اسلامی ایران است.

کشتن فرماندهان دشمن با مشهورترین تک‌تیرانداز ایرانی

حفظ اسرار نظامی؛ راه حفظ و افزایش اقتدار دفاعی

همانطور که در ابتدای متن هم اشاره شد؛ خودکفایی و ساخت تسلیحات اصلی‌ترین راه برای قدرت‌افزایی نیروهای مسلح کشورمان است. یکی از عواملی که در کنار این قدرت‌افزایی اهمیت دارد، حفظ اسرار نظامی و محاسبات ساخت این تسلیحات است. یک اسلحه تا زمانی که اسرار ساخت و طراحی آن مخفی باشد در برابر دشمنان کارایی دارد و پس از افشای جزئیات فنی دیگر مانند یک سلاح معمولی محسوب می‌شود که همه می‌توانند آن را تولید کنند.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های جهاد خودکفایی در ارتش و سپاه پاسداران وظیفه طراحی، تولید و استفاده از این سلاح‌های بومی را برعهده دارند. یکی از این سلاح‌ها؛ تفنگ‌های تک‌تیرانداز است که از عناصر تاثیرگذار در حوزه رزم زمینی به شمار می‌روند.

کشتن فرماندهان دشمن با مشهورترین تک‌تیرانداز ایرانی

چرا تک‌تیراندازها یک مهره کلیدی در نبردها هستند؟

وقتی یک نیروی نظامی قصد نابودی نفرات کلیدی دشمن با هزینه پایین و سرعت بالا را دارد از تک‌تیراندازها بهره می‌برد. این افراد جزو برترین نیروهای یک ارتش هستند که توسط فرماندهان عالی گلچین می‌شوند. آن‌ها با استتار و حرکت آرام در یک محل مناسب مخفی شده و با شلیک یک تیر به مهم‌ترین نقطه یک هدف آن را نابود می‌کنند. ممکن است ماموریت این افراد نابودی یک هدف و یا چندین هدف باشد. پس از اجرای موفق این عملیات آن‌ها بدون صدا محل را ترک می‌کنند.

نفوذ به پشت خطوط دشمن، شناسایی تجهیزات، تعداد نیرو‌ها و محل دشمن از دیگر وظایف تک‌تیراندازها در میدان جنگ معرفی شده است.

نقش تک‌تیراندازها در نبردهای معروف همچون جنگ‌های جهانی اول و دوم با اهمیت و کلیدی است. چراکه بسیاری از ژنرال‌های مهم و سرشناس توسط آن‌ها کشته شده‌اند. اهمیت استفاده از تک‌تیراندازها برای رزمندگان ایرانی در دفاع مقدس، تعداد بیشتر نفرات و تسلیحات دشمن نسبت به ما بود. پس توانستیم با اجرای این راهبرد از آن‌ها تلفات بسیاری بگیریم. 

کشتن فرماندهان دشمن با مشهورترین تک‌تیرانداز ایرانی

تک‌تیرانداز مشهور ایرانی و نابودی فرماندهان کلیدی دشمن

نیروهای مسلح کشورمان عموما از سلاح‌های خارجی همچون سیمینوف و دراگانوف و چندنمونه دیگر برای تک‌تیرانداز استفاده می‌کردند. اما هشتمین روز مهرماه سال ۹۱ روزی بود با خبرهای خوش برای نیروهای مسلح.

امیر سرتیپ پوردستان، فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش این خبر خوش را اعلام کرد و آن رونمایی از یک سلاح تک‌تیرانداز بومی با قابلیت‌های ویژه بود. 

اسلحه تک‌تیراندازی شاهر یک سلاح تاکتیکی با کالیبر ۱۴.۵ میلی‌متری است که طول آن ۱/۸۵ متر و وزن آن نیز ۲۲ کیلوگرم اعلام شد. وظیفه آن نابودی نفرات و تجهیزات دشمن آن هم در فاصله ۴ کیلومتری اعلام شد. البته شاهر می‌تواند سنگرهای بتنی و ادوات زرهی دشمن را منهدم کند.

سرعت گلوله‌های ۱۴.۵ میلی‌متر این سلاح حدود هزار متر بر ثانیه اعلام شده و قدرت تخریب آن در مقایسه با فشنگ‌های ۱۲.۷ میلی‌متری که عمدتا در سلاح غربی استفاده می‌شود ۶۰ درصد بیشتر است.

با توجه به شرایط وزنی و فیزیکی تفنگ شاهر این سلاح برای اجرای عملیات موثر به ۳ خدمه احتیاج دارد.

کشتن فرماندهان دشمن با مشهورترین تک‌تیرانداز ایرانی

شاهر ایرانی برنده رقابت با M۱۰۷ آمریکایی

اسلحه شاهر که یکی از قدرتمندترین اسلحه‌های تک‌تیرانداز در جهان به شمار می‌رود، توانسته رقیب آمریکایی خود را نیز به راحتی پشت سر بگذارد. اسلحه‌ Barrett M۱۰۷ که پراستفاده‌ترین سلاح کماندوهای آمریکایی است می‌تواند یک هدف را در فاصله ۲ هزار متری اما شاهر قادر است یک هدف را در فاصله ۴ هزار متری منهدم کند. 

تجهیز تکاوران ایرانی به این سلاح تاکتیکی به ویژه در یگان‌های مرزی و تیپ‌های نیروی مخصوص واکنش سریع می‌تواند برتری خوبی را برای آن‌ها ایجاد کند.

کشتن فرماندهان دشمن با مشهورترین تک‌تیرانداز ایرانی

بالگردهای ۲۰۶ نزاجا مجهز به شاهر

این اسحله راهبردی بعد از اثبات قدرت و توانمندی خود در رزم زمینی توسط محققان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش بر روی بالگردهای ۲۰۶ این نیرو نیز نصب و تست میدانی این سلاح بر روی بالگرد ۲۰۶ با موفقیت انجام شد.

هدف از این کار افزایش قابلیت‌های تهاجمی سامانه‌های بالگردی اعلام شده است.

چرا نیروهای مسلح باید به شاهر مجهز شوند؟

نباید این مسئله را فراموش کرد که مهمات این سری از انواع مختلفی برخوردار بوده و در صورت استفاده از گونه‌های ضد زره و یا انفجاری می‌توان در همین برد‌های بالا پاسخ شایسته‌ای به متجاوزان سوار بر بالگرد یا خودرو‌های زرهی سبک مثل گونه هامر داد. با وجود تمامی نکات مثبت در این سلاح باید گفت که تیراندازی در فواصل دور به علت اثرپذیری گلوله از شرایط جوی مثل دمای هوا و یا سرعت باید و همچنین اثر جاذبه زمین مورد اصابت قرار دادن هدف تا حدی مشکل خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید