پیشرفت چشمگیری در مذاکرات داشتیم

درخواست فوری آمریکا از ایران/ مراد طاهباز را آزاد کنید

کدخبر: ۴۸۴۴۰۴
ند پرایس در پاسخ به این سوال که آیا زمانی برای بازگشت به وین و ادامه مذاکرات تعیین شده است؟ گفت: من نمی‌دانم اما چیزی که می‌توانم بگویم این است که راب مالی (مذاکره‌کننده ارشد آمریکا) و تیمش اینجا هستند.
درخواست فوری آمریکا از ایران/ مراد طاهباز را آزاد کنید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین و ادعای یک نشریه آمریکایی مبنی بر اینکه"خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا" آخرین مانع در این رایزنی‌هاست، گفت: در واقع ما به صورت علنی مذاکره نمی‌کنیم و به ادعاها درباره اینکه ممکن است چه تحریم‌هایی را به عنوان بخشی از بازگشت احتمالی متقابل به پایبندی به برجام لغو کنیم، پاسخ نخواهیم داد.

همچنین در اکوایران ببینید : اقتصاد و سیاست ایران در زمان ظهور رضاخان

بنابر گزارش وب سایت رسمی وزارت امورخارجه آمریکا، پرایس افزود: من پیش‌تر نیز به این نکته اشاره کردم که واقعاً دو موضوع اصلی در جریان این مذاکرات وجود دارد و همیشه وجود داشته است. از یک طرف، گام‌های هسته‌ای است که ایران در صورت از سرگیری پایبندی کامل به برجام، موظف به انجام آن‌ها خواهد بود. این‌ها اقداماتی است که باید مجدداً اجرا کند تا اطمینان حاصل شود که به‌طور دائم و قابل راستی‌آزمایی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شده است. از سوی دیگر، رفع تحریم‌هایی وجود دارد که اگر بتوانیم به پایبندی متقابل برسیم، آماده انجام آن هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه من می‌خواهم بگویم این است که ما آماده‌ایم تا تصمیمات دشواری برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌های برجام بگیریم. واقعیت این است که در زمان اجرای کامل برجام و در شرایطی که ایران به‌طور کامل از آن تبعیت می‌کرد، زمان گریز هسته‌ای ایران - یعنی زمانی که ایران برای دستیابی به مواد شکافت پذیر لازم برای ساخت یک سلاح هسته ای نیاز داشت به میزان قابل توجهی طولانی‌تر از امروز بود. اما اکنون گفته می‌شود که برحسب شرایط این مدت زمان بسیار کمتر از یک سال خواهد بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین اظهار داشت: اکنون، وقتی صحبت از وضعیت مذاکرات می‌شود، باید بگویم که در هفته‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است، اما من می‌خواهم واضح بگویم که توافق نه قریب‌الوقوع است و نه قطعی. در واقع، ما به‌طور مساوی برای سناریوهایی با و بدون بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام آماده هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمانی برای بازگشت به وین و ادامه مذاکرات تعیین شده است؟ گفت: من نمی‌دانم اما چیزی که می‌توانم بگویم این است که راب مالی (مذاکره‌کننده ارشد آمریکا) و تیمش اینجا هستند. پیشتر گفته بودیم که مذاکره‌کنندگان ایرانی تمایل دارند در تعطیلات نوروز استراحت کنند اما من هیچ به روز رسانی برای ارائه ندارم.

پرایس در پاسخ به سوالی درباره ادامه بازداشت مراد طاهباز، شهروند سه تابعیتی که به دلیل اتهامات ضد امنیتی در ایران زندانی شده است، مدعی شد که حبس او غیر عادلانه بوده و ادامه تلاش برای آزادی هرچه سریع‌تر او برای ما یک اولویت است.

وی در ادامه در اظهاراتی مداخله‌خواهانه از مقامات ایران خواست تا هرچه فوری او و سایر شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران را آزاد کنند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات ایران و سایر طرف‌های برجام با هدف رفع تحریم‌ها که با حضور غیر مستقیم آمریکا در وین، پایتخت اتریش برگزار می‌شود چند روزی است که به دلیل کارشکنی طرف آمریکایی دچار وقفه شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با فواد حسین وزیر امورخارجه عراق درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین تاکید کرد: ما به مرحله نهایی توافق نزدیک هستیم. در اندک موضوعات بسیار مهم باقی‌مانده، ابتکاراتی را از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به آمریکا ارائه کرده‌ایم. اکنون این طرف آمریکایی است که باید حسن نیت ادعایی خود را در عمل نشان دهد. ما در رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید