دست رد مغرب به سینه رژیم صهیونیستی

کدخبر: ۴۸۵۲۹۹
اقتصادنیوز: رژیم اشغالگر قدس به دنبال توافق های اولیه به عمل آمده میان تل آویو و رباط در ماه نوامبر ۲۰۲۱ پیشنهاد سرمایه گذاری در صنایع هواپیماهای نظامی و غیرنظامی این کشور را مطرح کرد اما مغرب آن را نپذیرفت.
دست رد مغرب به سینه رژیم صهیونیستی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رژیم صهیونیستی به طور غیرمنتظره تصمیم گرفت تا به جای فروش جنگنده به مغرب در صنایع هواپیماهای نظامی این کشور سرمایه گذاری کند اما رباط ترجیح داد تا در پذیرش پیشنهاد تل آویو از خود صبر و تحمل نشان دهد.

تارنمای خبری «عربی پست» گزارش داد، رژیم اشغالگر قدس به دنبال توافق های اولیه به عمل آمده میان تل آویو و رباط در ماه نوامبر ۲۰۲۱ پیشنهاد سرمایه گذاری در صنایع هواپیماهای نظامی و غیرنظامی این کشور را مطرح کرد اما مغرب آن را نپذیرفت.

موافقتنامه جدید امضا شده در ۲۳ مارس ۲۰۲۲ فقط سرمایه گذاری در بخش هواپیماهای غیرنظامی را در برمی گرفت و در واقع بدین ترتیب بخشی از صنایع هواپیماهای غیرنظامی اسراییل در مغرب قرار می گرفت.

بر همین اساس شرکت صنایع فضایی اسراییل بر پایه این توافقنامه با مشارکت مغرب یک شرکت هواپیمایی مسافربری در منطقه نیروی هوایی شهر النواصر واقع در حومه شهر دارالبیضاء تاسیس خواهد کرد.

در همین رابطه محمد شقیر پژوهشگر امور نظامی در گفت وگو با عربی پست ابراز داشت : هر چند توافق همکاری جهت ایجاد زیرساخت صنایع نظامی میان دو طرف وجود دارد اما چنین موافقت نامه هایی نیازمند زمان و تفاهم های طولانی و پیچیده ای است و همین امر باعث شده تا مغرب فقط از سرمایه گذاری در بخش هواپیماهای غیرنظامی سخن به میان آورد.

شقیر تاکید کرد : اسراییل با توجه به نیازی که به موقعیت جغرافیایی مغرب دارد، می خواهد در این زمینه در این کشور سرمایه گذاری کند و همچنین می خواهد با سود جستن از موضوع ژئو پلتیک از مغرب به عنوان دروازه ای جهت راه یافتن به بازارهای غرب آفریقا استفاده کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اسراییل با این اقدام خود می خواهد مانع از گسترش حضور و نفوذ ایران در قاره آفریقا شود.

وزیر خارجه مغرب امروز دوشنبه در پایان نشست سازشکاران عرب با اسرائیل و آمریکا، ادعا کرده که کشورش از عادی سازی روابط با تل آویو دستاوردهای زیادی کسب کرده است.

«ناصر بوریطه» روز دوشنبه در کنفرانس خبری پایانی نشست ناکام نقب ادعا کرد: برقراری روابط مغرب با اسرائیل تصمیمی است که بر اساس روابط طولانی دو طرف و پیوند مردم بنا شده و از زمان عادی سازی روابط، قراردادهای زیادی با اسرائیل منعقد کرده ایم.

او در عین حال با محکوم کردن حملات تروریستی در الخضیره، گفت: حضور ما در اینجا (نشست نقب) بهترین پاسخ به حملات تروریستی است ما اینجا هستیم چرا که به صلح مبتنی بر ارزش‌ها و منافع مشترک واقعا اعتقاد داریم.

بوریطه همچنین مدعی شد کشورش از راه حل شکل گیری دو کشور مستقل فلسطینی و اسراییلی  بر اساس مرزهای ترسیم شده در سال ۱۹۶۷ و انتخاب شرق بیت المقدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین حمایت می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید