تلفات باورنکردنی روسیه در جنگ اوکراین

کدخبر: ۴۸۵۳۰۱
اقتصادنیوز: از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین تاکنون 17 هزار نظامی روسی توسط ارتش اوکراین کشته شدند.
تلفات باورنکردنی روسیه در جنگ اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، ستاد مشترک ارتش اوکراین اعلام کرد که 17 هزار نظامی روسی از فوریه گذشته یعنی از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین تا کنون توسط ارتش اوکراین کشته شدند. همچنین ارتش اوکراین تا کنون 123 جنگنده ، 127 بالگرد و 586 تانک روسیه را منهدم کرده است.

آناتولی گزارش داد، در بیانیه ستاد مشترک ارتش اوکراین آمده است که ارتش اوکراین از 24 فوریه تا 28 مارس 1694 زره پوش  ، 302 توپخانه ، 95 سامانه موشکی و 54 سامانه موشکی دفاع هوایی روسیه را نیز منهدم کرده است.

 

در این بیانیه آمده است که ارتش اوکراین تا کنون توانسته است که 1150 خودروی نظامی ، 7 کشتی و قایق جنگی ، 73 تانکر سوخت رسانی و 66 پهپاد روسی را منهدم کند.

در همنی حال، حمله روسیه به اوکراین در حالی وارد سی و سومین روز خود می‌شود که هنوز هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ وجود ندارد.

با این وجود قرار است دو کشور به‌زودی در استانبول ترکیه دور جدید مذاکرات را آغاز کنند.

وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با یک رسانه صربستانی تاکید کرد دیدار بین رهبران روسیه و اوکراین باید زمانی عملی شود که طرفین بر سر مسائل کلیدی به توافق نزدیک شده باشند.

سرگئی لاوروف در شرایط فعلی این دیدار را غیر سازنده توصیف کرد.

به ادعای لاوروف روسیه از ۲۴ فوریه یعنی روز آغاز حمله نظامی مطالبات ذیل را ازکی‌یف مطرح کرده است: حمایت از مردم دونباس، «غیرنظامی شدن» اوکراین و «پاک سازی اوکراین از نازی ها».

 

آخرین خبرها و رویدادها

استفاده از حرف Z در دو ایالت آلمان می تواند به تعقیب قضایی فرد منجر شود

وزیر امور داخلی ایالت ساکسونی سفلی می گوید هر کسی که در ملاء عام شادمانی خود را از تجاوز نظامی رئیس جمهور پوتین ابراز کند تحت تعقیب کیفری قرار می گیرد. بوریس پیستوریوس اضافه کرد این نماد «معرف عمل روسیه و مغایر با قانون بین الملل» است.

ایالت باواریا هم با انتشار بیانیه ای نسبت به ابراز سمپاتی با نماد Z نیروهای روسیه و احتمال تحت تعقیب قرار گرفتن فرد اقدام کننده، هشدار داد.

 

موج مخالفت دیپلماتیک با کرملین؛ مقدونیه شمالی هم ۵ دیپلمات روس را اخراج کرد

وزارت امور خارجه مقدونیه شمالی روز دوشنبه با انشتار بیانیه‌ای از اخراج ۵ دیپلمات فدراسیون روسیه خبر داد. به زعم این وزارت‌خانه فعالیت‌های این افراد مخالف با مواد کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک بین کشورهاست. این افراد ۵ روز برای ترک خاک مقدونیه شمالی فرصت دارند.

 

تظاهرات ضد جنگ در گرجستان

صدها نفر دیروز یکشنبه در خیابان‌های تفلیس پایتخت گرجستان علیه جنگ و تبعات آن تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان با به آتش کشیدن تصاویر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به نقش او در جنگ افروزی در اوکراین اعتراض کردند. روسیه پیش تر بخشی از گرجستان را با اعزام نیروهای نظامی به اشغال خود در آورده است.

 

خداحافظ تعطیلات در روسیه!

مسکو در صدد است با اعمال محدودیت‌هایی از سفر شهروندان کشورهای «غیر دوست» به خاکش جلوگیری کند. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه روز دوشنبه از اعمال محدودیت‌های جدید برای ورود به خاک این کشور خبر داد.

سرگئی لاوروف از صدور قریب الوقوع فرمانی خبر داد که دسترسی شهروندان کشورهای «غیردوست» به خاک روسیه را محدود می کند.

وزیر خارجه روسیه با تصریح بر اینکه طرح فرمان رئیس جمهور در این مورد در حال تهیه است گفت :تدابیری در جهت مقابله به مثل در مورد ویزا و اقدامات غیردوستانه برخی دول خارجی در دست اقدام داریم. طبق این فرمان محدودیت‌هایی برای ورود شهروندان برخی کشورها به خاک روسیه اعمال خواهد شد.

 

نیروهای اوکراینی بعداز ظهر دوشنبه کنترل روستایی در شرق خارکیف را بدست گرفتند

ارتش اوکراین می‌گوید موفق شده با وارد کردن خسارت فراوان به نیروهای نظامی و کشتن دستکم ۲۵ سرباز روس، کنترل روستایی در ۴ کیلومتری شرق خارکیف را بدست گیرد. یک ارتشی اوکراینی از رویت اجساد سربازان روس در همه جای این روستا خبر داده است.

بنابر ادعای کی‌یف، سربازان اوکراینی در حال اجرای عملیات پاکسازی و برقراری مجدد امنیت در ساختمان های تخریب شده «مالا روگان» در حومه کوهستانی خارکیف هستند.

 

صدراعظم آلمان: تجاوز به خاک اوکراین به معنای «بازگشت امپریالیسم» است

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با اشاره به این واقعیت که در همسایگی کشورش شاهد بکارگیری خشونت هستیم گفت باید مانع تداوم این وضع شد. آقای شولتس یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به تمایل برلین برای خرید سامانه دفاع موشکی، تجاوز به خاک اوکراین را بازگشت امپریالیسم توصیف کرد.

آقای شولتس در ادامه با تصریح بر اینکه معتقد است ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین حق دارد برای کمک دست به دامان همه کشورها شود، وارد شدن ناتو در این جنگ را منتفی دانست . او گفت هر چند احتمال استقاده از سلاح‌های بیولوژیک و شیمیایی وجود ندارد ولی تنها در صورت چنین اقدام دراماتیکی از سویه روسیه، ناتو خود را آماده می کند.

 

گروه هفت حاضر نیست پول گاز را به روبل بدهد

گروه اقتصادی کشورهای جی هفت شامل آلمان، کانادا، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا می گویند درخواست مسکو مبنی بر پرداخت پول گاز وارداتی از روسیه به روبل، واحد پول فدراسیون روسیه، درخواستی غیرقابل پذیرش است.

 

نشریه مستقل «نوآیا گازتا» از تعلیق انتشار خود در روسیه خبر داد

نشریه نوآیا گازتا به سردبیری دیمیتری موراتوف، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ با انتشار بیانیه ای از توقف انتشار نسخه کاغذی و آنلاین خود خبر داد. طبق تصمیم مسئولان این نشریه که در پی دریافت اخطار دوم از مقامات روسیه حاصل شده، این نشریه دستکم تا پایان جنگ در اوکراین منتشر نخواهد شد.

تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تا کنون حدود ۵۱۴ میلیارد یورو هزینه به بار آورده است

طبق برآوردهای وزیر اقتصاد اوکراین حمله نظامی روسیه به خاک کشورش تا کنون حدود ۵۱۴ میلیارد یورو هزینه به بار آورده است. عواملی نظیر تخریب زیر ساخت ها و از بین رفتن رشد اقتصادی در محاسبه این میزان نقش داشته اند.

 

روسیه سه دیپلمات اسلواکی را اخراج می‌کند

روسیه روز دوشنبه در واکنش به تصمیم مشابهی که در ماه مارس توسط اسلواکی در مورد سه دیپلمات روسی اتخاذ شد، اخراج سه دیپلمات اسلواکی را اعلام کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: آنها باید ظرف ۷۲ ساعت خاک فدراسیون روسیه را ترک کنند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید