قمار تاسیس ائتلاف عربی اسرائیلی برای رویارویی با ایران

کدخبر: ۴۸۵۳۰۷
اقتصادنیوز: سردبیر روزنامه رای الیوم امروز در سرمقاله خود به نشست النقب و دو نشست دیگر که در شرم الشیخ مصر و عقبه اردن برگزار شد اشاره کرد، نوشت: عنوانی که کشورهای مشارکت کننده در این نشست‌ها به عنوان پوشش و بهانه اتخاذ می‌کنند، احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با ایران است.
قمار تاسیس ائتلاف عربی اسرائیلی برای رویارویی با ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم امروز در سرمقاله خود با اشاره به نشست النقب و نیز دو نشست دیگر که در شرم الشیخ مصر و عقبه اردن برگزار شد، به بررسی و تحلیل ابعاد مختلف این نشست ها پرداخت.

عطوان در این سرمقاله نوشت: سه نشست سران در پنج روز گذشته در نقب، شرم الشیخ و عقبه برگزار شدند و اسرائیل بازیگر مستقیم یا غیرمستقیم آنها بوده است.

وی هدف از برگزاری این نشستها را انتخاب اسرائیل به عنوان رهبر منطقه و تأسیس ائتلاف ناتوی عربی-اسرائیلی براساس توافق‌های صلح و عادی سازی دانست.

عطوان در ادامه تاکید کرد که نشست عقبه (روز یکشنبه) که بلینکن و همتایان مصری، اماراتی، مراکشی و بحرینی او در آن حضور داشتند و میزبان آن اسرائیل بود، به نظر ما (نویسنده) خطرناک‌ترین است زیرا استقبال رسمی و علنی کشورهای عربی را از دولت اشغالگر در تمامی سطوح به ثبت می‌رساند و امنیت و حضورش را به حکومت‌های عربی مشارکت کننده در این نشست در مقابله با محور مقاومت به رهبری ایران پیوند می‌دهد.

رای الیوم نوشت: عنوانی که کشورهای مشارکت کننده در این نشست‌ها به عنوان پوشش و بهانه اتخاذ می‌کنند، احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با ایران است. توافقی که از برجسته‌ترین بندهایش لغو تمام تحریم‌ها، به رسمیت شناختن نقش منطقه‌ای ایران و آزادسازی صد میلیارد دلار و نیز حذف سپاه از فهرست تروریسم آمریکا است.

سردبیر رای الیوم افزود: اینکه نشست سران نقب دو روز به طول بینجامد به این معنی است که دستورکاری برای اساسنامه‌ی این ائتلاف و یک معاهده‌ی دفاعی مشترک و دستورکاری برای اقدام میدانی، امنیتی و نظامی با نظارت آمریکا آماده شده است و این به معنای ایستادن در سنگر آمریکا در جنگ اوکراین در مقابله با روسیه است و این امر قماری بزرگ و پر خطر است که موفقیت آن تضمین شده نیست.

عطوان این پرسش را مطرح کرد که اصلاً در این باره بحث نمی‌کنیم که ایران و بازهای نظامی‌اش خطر موجودیتی برای اسرائیل هستند و این امر به نفع ما به عنوان کشورهای عربی است؛ اما ایران چه خطری برای ۱۱۰ میلیون مصری یا برای مرکش دارد که بیش از پنج هزار کیلومتر از این کشور دور است؟

در ادامه این سرمقاله آمده است: این نشست و دستورکارش سنگ بنای ائتلاف ناتوی عربی-اسرائیلی جدید و نابودی وطن عربی، اتحادیه عرب و نیز قضیه فلسطین و عربی بودن شهر بیت المقدس را بنیان می‌گذارد.

عطوان نوشت: بسیار دردآور است که وزرای خارجه عرب شرکت کننده در نشست سران نقب آرامگاه بن گورین یعنی بنیان گذار اسرائیل را زیارت کنند و بعید نمی‌دانیم که برای رحلت او اشک بریزند و فاتحه‌ای برای روح او بخوانند. در اینجا این سوال را مطرح می‌کنیم که آیا یک مسئول اسرائیلی یا آمریکایی آرامگاه رئیس جمهور مسلمان و عرب مصر یعنی جمال عبدالناصر را زیارت کرده است؟

وی گفت که تعیین اسرائیل به عنوان رهبر ائتلاف ناتوی منطقه‌ای خطای بزرگی است. این ائتلاف در رویارویی با ایران و محور مقاومت موفق نخواهد بود و نگرانی کشورهای عضور در آن را از میان نخواهد برد. در نتیجه حمایتی برای آن‌ها فراهم نخواهد کرد بلکه کشورهای عضو را در معرض خطرهای امنیتی بیشتری قرار خواهد داد که باعث بی‌ثباتی حکومت‌های آن‌ها خواهد شد.وی در پایان با اشاره به عوامل موفقیت ایران تاکید کرد که راز موفقیت ایران در چهار عامل است: اراده، اتکا به خود، داشتن طرح سیاسی مشخص و رهبری سرسختانه است.
این چهار عامل در ورای برپایی تمام امپراطوری‌های اسلامی و عربی بوده است؛ اما متأسفانه این روزها این عوامل در بیشتر کشورهای عربی وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید