اصلاح طلبان و اعتدالیون به دنبال جنگ قدرت نیستند

تلاش برای زمین زدن روحانی به روایت معصومه ابتکار /نمی‌توان به دور کشور پرده کشید

کدخبر: ۴۸۵۶۶۷
​اقتصادنیوز: معاون رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم می‌گوید: متاسفانه در 8 سال دولت آقای روحانی شاهد بودیم با تمام توان تلاش شد تا دولت را زمین بزنند.
تلاش برای زمین زدن روحانی به روایت معصومه ابتکار /نمی‌توان به دور کشور پرده کشید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، نفی خدمات دولت‌ها و انداختن تمامی مشکلات بر گردن دولت سابق یک رسم ناپسند سیاسی در ایران است. هرچند سید ابراهیم رئیسی از زمان تصدی مسئولیت بارها اعلام کرده که بنا ندارد اشکالات دولت‌های قبل را بازگو کند، اما نوع گفتمان دولتمردان جدید و حتی شخص رئیس‌جمهور نیز حاوی طعنه و کنایه به عملکرد 8 ساله حسن روحانی است.

سال 1400 به دلیل همزمانی انتقال قدرت از دولت دوازدهم به کابینه سیزدهم از آن جهت اهمیت پیدا کرد که مردم می‌توانستند عملکرد هر دولت و همچینین تغییرات احتمالی را رصد کنند. عملکردی که به گواه بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی تغییر چندانی نداشت و حتی برخی از کارشناسان معتقد به عقبگرد در برخی زمینه‌ها در شش ماهه نخست فعالیت کابینه سیزدهم نیز بودند.

در همین رابطه معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور امور زنان و خانواده در دولت سابق در گفتگویی نوروزی با قرن نو می‌گوید؛ کابینه دوازدهم در روزهای پایانی فعالیت خود تمامی تلاش خود را معطوف به این موضوع کرد که تجربیات خود را به تیم جدید انتقال دهد.

او یادآور شد؛ هنگامی که قرار بود تیم احمدی‌نژاد، نهاد ریاست‌جمهوری را از اصلاح‌طلبان تحویل بگیرد هیچ تمایلی برای انتقال تجارب پیشین نشان نداد، اما سید ابراهیم رئیسی تلاش کرد در جلسات کارشناسی متعدد با کابینه دوازدهم وضعیت کشور و همچنین ظرفیت موجود در کشور را مورد بررسی قرار دهد.

مراقب نفوذ سیاسی شرق باشیم

معصومه ابتکار معاون حسن روحانی و چهره سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با قرن نو در خصوص وضعیت کنونی کشور در سال جدید و عملکرد دولت و مجلس، گفت: به همان میزان که از غرب‌زدگی باید فاصله بگیریم، لازم است نفوذ سیاسی شرق را نیز دست کم نگیریم. باید تلاش کنیم در هر شرایطی نسبت به تحولات جهان انعطاف داشته باشیم و با نگاه درست و منطقی با جهان تعامل کنیم.

گلایه از ردصلاحیت گسترده از سوی شورای نگهبان

وی در خصوص بررسی اتفاقات سیاسی سال 1400 و افق پیش‌روی ایران در قرن جدید، اظهار داشت: برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال گذشته با درایت آقای روحانی برگزار شد و انتقال قدرت و همچنین انتقال تجربه کارشناسی به دولت سیزدهم به صورت تخصصی و کارشناسی انجام شد.

معاون امور زنان و خانواده در دولت سابق گفت: هرچند رد صلاحیت گسترده و کم سابقه در تاریخ ایران و مشارکت پایین مردم عاملی شد تا یکی از کم رونق‌ترین انتخابات ها در چند دهه اخیر را شاهد باشیم.

اصلاح طلبان و اعتدالیون به دنبال جنگ قدرت نیستند

ابتکار درباره این موضوع که در چنین فضایی آیا هنوز مجالی برای فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان و حتی اصولگرایان رد صلاحیت شده وجود خواهد داشت، گفت: جریان اعتدال و اصلاحات معتقد هستند حالا که جریان حاکم یکدست شده، باید زمان داد تا کار کنند، چرا که اعتدالیون و اصلاح‌طلبان به دنبال جنگ قدرت نیستند.

8 سال تلاش شد دولت روحانی را زمین بزنند

ابتکار یادآور شد: متاسفانه در 8 سال دولت آقای روحانی شاهد بودیم با تمام توان تلاش شد تا دولت را زمین بزنند. در این مسیر حتی با تفسیر غلط از احادیث و فتواها هرگونه بهتان به دولت را مجاز دانستند. ماحصل این برخوردها کاهش امید در کشور است که موجب خوشحالی دشمنان شد.

معاون رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات تأکید کرد: بنده تصور می‌کنم مشکلات امروز در کشور ریشه در جریان تخریبی گذشته دارد و باید تلاش کنیم چنین برخوردهایی انجام نشود.

کسانی که تا دیروز تهمت می‌زدند امروز متوجه سختی کار شده‌اند

وی گفت: البته کسانی که دیروز تهمت می‌زدند امروز در جایگاه کارهای اجرایی قرار دارند و حالا متوجه سختی‌های کار شده‌اند.

وی ادامه داد: به خاطر دارم در زمان انتقال دولت به تیم آقای احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور مستقر هیچ تلاشی برای دریافت تجربه از دولت قبل نکرد، اما شاهد بودیم آقای رئیسی در جلسات مختلف به صورت دقیق اطلاعات و گزارش‌های مختلف از اعضای دولت دوازدهم را دریافت کردند.

تأکید روحانی برای کمک برجامی به رئیسی

رئیس اسبق سازمان محیط زیست گفت: آقای روحانی در موضوع برجام نیز تأکید دارد تا تجربه دوران پسابرجام را به دولت جدید منتقل کند. به نظر می‌رسد نوع تعامل دولت قبل با کابینه سیزدهم باید به الگویی تبدیل شود تا در مسائل مبنایی دولت‌ها بتوانند تجارب خود را به یکدیگر منتقل کنند.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب اظهار داشت: بنده و همکارانم در معاونت زنان دولت دوازدهم تمامی تجارب خود را در 50 جلد در قالب‌های مختلف تخصصی و موضوعی به صورت الکترونیک و مکتوب در اختیار تیم جدید قرار دادیم.

وی با تمجید از کابینه دولت دوازدهم، بیان داشت: اعضای دولت سابق نگاه خیرخواهانه دارند و معتقدند اختلاف نظرات سیاسی جایی در انتقال تجارب تخصصی به دولت مستقر ندارد.

کم تجربه‌ها وارد کابینه شده‌اند

ابتکار در ادامه با انتقاد از به کارگیری برخی افراد کم تجربه در کابینه جدید، خاطرنشان کرد: برخی از افراد در دولت جدید تجربه کاری متناسب با جایگاه فعلی را ندارند.

او در پاسخ به این پرسش که عملکرد مجلس شورای اسلامی در سال گذشته چگونه بود، بیان داشت: مجلس شورای اسلامی از زمان تشکیل که حاصل یک انتخابات حداقلی بود، تا به امروز نتواسته انتظارات جامعه را برآورده کند.

بی توجهی مجلس یازدهم به لوایح دولت روحانی

معاون رئیس‌جمهور امور زنان و خانواده در دولت سابق تصریح کرد: مجلس عزمی برای پیگیری کارهای اساسی از خود نشان نداده و برای مثال؛ دولت قبل نزدیک به 40 لایحه مهم به مجلس فرستاد، اما توجهی به این لوایح مهم صورت نگرفت.

وی گفت: دولت دوازدهم برخی از لوایح را بر اساس کار کارشناسی چندین ساله به مجلس فرستاد تا مشکلاتی که امروز آقای رئیسی از آن صحبت می‌کنند وجود نداشته باشد، اما شاهد بودیم جز در یک یا دو مورد، نمایندگان مجلس یازدهم توجهی به کار کارشناسی دولت قبل نکردند.

از مجلس حداقلی انتظاری بیش از این نمی‌رود

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با انتقاد از برخی کارهای شعاری، بیان داشت: رهبر انقلاب بارها تأکید کرده‌اند که انقلابی‌گری با کارهای سطحی و شعاری سازگار نیست. متاسفانه کارنامه مجلسی‌ها وضعیت خوبی ندارد، هرچند نمی‌توان از افرادی که در انتخابات حداقلی اسفند 98 انتخاب شدند انتظاری بیش از این داشت.

وی با یادآوری تحریم‌های دوران ترامپ، گفت: دولت قبل با وجود تمامی مشکلات و کم‌توجهی مجلس توانست ابر بحران‌های مختلفی همچون تحریم، مسأله آب، جنگ اقتصادی و همچنین شیوع بیماری کرونا را کنترل کند.

نگذاشتند دولت روحانی تحریم ها را از بین ببرد

ابتکار اظهار داشت: دولت قبل با تمام وجود تلاش کرد تا در سال پایانی فعالیت خود تحریم‌ها را از بین ببرد که به دلیل برخی کارشکنی‌ها این اتفاق رخ نداد. در این دولت نیز تا به امروز شاهد نوعی فرصت‌سوزی در زمینه رفع تحریم‌ها هستیم که امیدواریم هرچه سریعتر مذاکرات جاری در وین به نتیجه برسد و بار بزرگی از دوش مردم برداشته شود.

ابتکار در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص افق پیش‌روی کشور در سال جدید، اظهار داشت: باید تلاش کنیم کسانی که دلسوز نظام هستند را حفظ کنیم. متاسفانه در کشور ما یک جریان در مقابل هر نوع تغییری مقاومت می‌کند.

انتقاد از ممانعت حضور بانوان در استادیوم‌های فوتبال

وی ادامه داد: بنده به خاطر دارم در موضوع درج نام «مادر» بر روی کارت‌های ملی یک هجمه و حاشیه عجیب در کشور به راه افتاد. همین نوع برخورد را می‌توان در سایر موارد نیز مشاهده کرد و مثال بارزتر آن حضور زنان در مسابقات فوتبال است. متاسفانه حاصل چنین برخوردهایی سرخوردگی بیشتر نیروهای وفادار به انقلاب و همچنین ناامیدی و مهاجرت بیشتر جوانان و متخصصان شده است.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: البته نباید ناامید شد و بهتر است به آینده بهتر برای کشور و انقلابی که ثمره فداکاری ملت و خون شهدا است فکر کنیم. به این منظور نباید فضای نقد در کشور بسته شود و با نسل جوان به گونه‌ای برخورد شود که گویی به زور می خواهند آنها را راهی بهشت کنند.

نمی‌توان به دور کشور پرده کشید

رئیس اسبق سازمان محیط زیست تصریح کرد: جوانان در ایران امروز انتظار دارند بر اساس استانداردهای جهانی زندگی کنند. نمی‌توان به دور کشور پرده کشید و نمی‌توان با طرح‌هایی همچون صیانت آنها را از جهان دور کرد.

وی تصریح کرد: جوانان در کشور به دنبال یک زندگی سالم و اخلاقی هستند و بر همین اساس نیز باید حاکمیت تلاش کند تا یک زندگی مناسب برای جوانان ایران امروز فراهم کند که یکی از الزامات آن، ایجاد اشتغال برای ایشان است.

برخی سخت گیری ها، جوانان را کلافه کرده است

ابتکار گفت: رهبر انقلاب در بیانیه «گام دوم» به آینده کشور امیدوار هستند. باید شرایطی فراهم شود این بیانیه در سطح شعار باقی نماند و بلکه در موضوعاتی همچون؛ آزادی‌های اجتماعی، سیاسی و رعایت حقوق انسان‌ها بسیار تلاش کنیم تا فردایی بهتر برای ایران رقم بخورد. متاسفانه امروز برخی دخالت‌ها و سخت‌گیری‌ها جوانان را کلافه کرده است و باید مجلس با تصویب لوایح خوبی که وجود دارد، فضای کشور را برای فعالیت مردم و جوانان باز کند.

مردم می‌گویند صد رحمت به دولت روحانی!

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با انتقاد شدید از برخی رفتارهای سیاسی از سوی پارلمان یازدهم، اظهار داشت: مجلسی‌ها به دلیل اختلافات سیاسی مانع از تصویب لوایح کارگشا شدند. متاسفانه جهت گیری ها بیشتر برای محدود سازی است تا پیشرفت و گشایش و برای مبارزه با فساد هم قدمی برنداشته بلکه لوایحی مانند تعارض منافع و حقوق شهروندی را معطل گذاشته اند. این در حالی است که تلاش شد تا دولت قبل به شدت تضعیف شود، اما امروز شاهد هستیم که خیلی ها می‌گویند؛ صد رحمت به دولت آقای روحانی و از افرادی همچون آقای ظریف که برای کشور و ارتباط با جهان تلاش می‌کردند، تقدیر می کنند. 

دولت با خواست مردم مقابله نکند

ابتکار در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با قرن نو در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد اعتراضات شکل گرفته در چندسال اخیر بار دیگر و به شکل جدید در سال 1401 نیز تکرار شود، بیان داشت: بسیاری از اعتراضات در کشور ما به دلیل بی توجهی به حرمت مردم و همچنین شنیده نشدن صدای آنها شکل می‌گیرد. اگر مردم احساس کنند در مقابل وعده‌های صادقانه قرار دارند و قرار است مشکلات آنها برطرف شود، قطعا نگاه بهتری به سال جدید خواهند داشت.

وی تأکید کرد: باید دولت تلاش کند تا از اقدامات و تصمیماتی که موجب تورم و افزایش نارضایتی و نیز نا امیدی و سرخوردگی در جامعه می شود، جلوگیری کند و با خواست مردم مقابله نکنند. برای مثال؛ باید مشخص شود که آیا افزایش حقوق کارگران در سال جدید منجر به یک تورم جدید و همچنین بیکار شدن افراد خواهد شد یا خیر؛ و همچنین دولت چه برنامه ای برای ایجاد شادی و نشاط در جامعه دارد که در شرایط حاضر برای مردم بسیار مهم است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید