ادعای آمریکا درباره روسیه مبنی بر تقاضای روبل در ازای گاز

کدخبر: ۴۸۵۸۱۶
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد این درخواست از سوی روسیه نشان دهنده درماندگی مسکو است.
ادعای آمریکا درباره روسیه مبنی بر تقاضای روبل در ازای گاز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که تقاضای روسیه برای دریافت روبل در ازای خرید گاز از این کشور نشان دهنده درماندگی مسکو است.

الجزیره گزارش داد، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد این درخواست از سوی روسیه نشان دهنده درماندگی مسکو است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: کشورهایی که در لیست کشورهای «غیردوست» قرار گرفته‌اند باید از ابتدای ماه آوریل (روز جمعه)، هزینه گاز را به روبل بپردازند. 

پوتین روز پنجشنبه در نشستی با مسئولان صنایع هوایی این کشور، در عین حال تاکید کرد که مسکو به تعهداتش در قبال مشتریان گاز براساس قیمت‌ها و حجم‌های مندرج در قراردادها متعهد خواهد بود. 

وی تاکید کرد: نپرداختن هزینه گاز به روبل از سوی مشتریان به معنای عمل نکردن به تعهدات تلقی خواهد شد و خود آن‌ها مسئول عواقب این موضوع خواهند بود. 

با این حال سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان اعلام کردند که با پرداخت بهای گاز وارداتی از روسیه با استفاده از روبل ارز ملی روسیه مخالف هستند. 

اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز روز پنجشنبه تاکید کرد که برلین برای گاز روسیه فقط ارز یورو پرداخت خواهد کرد. 

پوتین روز ۲۳ مارس (۳ فروردین) اعلام کرد که کشورهای تحریم کننده روسیه باید بهای گاز را به روبل بپردازند و به دولت، بانک مرکزی و شرکت گازپروم این کشور یک هفته مهلت داد تا قراردادهای فروش گاز را به روبل تبدیل کنند. 

این اقدام روسیه، واکنش گروه هفت را به دنبال داشت و آن‌ها اعلام کردند که بهای گاز خریداری شده از روسیه را به روبل پرداخت نمی‌کنند. اگرچه آلمان یکی از بزرگترین مشتریان گاز روسیه خواستار شفاف‌سازی نحوه انجام نقل و انتقالات مالی به روبل شده است. 

پوتین دستوری را امضا کرده است که براساس آن، کشورهای غیردوست باید حسابی را در بانک‌های روسیه افتتاح کنند و از امروز جمعه اول آوریل، پرداخت‌ها باید از طریق این حساب‌ها و به روبل انجام شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک