اظهارات امیر عبداللهیان درباره دیدارش با وزیر خارجه چین+فیلم

کدخبر: ۴۸۵۸۸۲
اقتصادنیوز: امیرعبداللهیان در توئیتی با اشاره به سفرش به تونشی چین و دیدار با وزیر خارجه این کشور اظهار کرد: با همتای چینی بر تداوم همکاری و مقابله با یکجانبه گرایی و تحریم تأکید کردیم.
اظهارات امیر عبداللهیان درباره دیدارش با وزیر خارجه چین+فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان و روسیه به تونشی در شرق چین سفر کرد و ضمن ایراد سخنرانی در این نشست و همچنین نشست دیگری که با حضور وزرای خارجه این کشورها به اضافه طالبان، اندونزی و قطر برگزار و در حاشیه آن هم با برخی مقامات از جمله همتای چینی دیدار کرد، در توئیتی درباره دیدارش با وانگ یی همتای چینی نوشت: در تونشی با وانگ یی وزیر امور خارجه و عضو شورای دولتی چین دیدار خوبی داشتم. ‌از او بابت میزبانی موفق از همسایگان افغانستان تشکر کردم. درباره موضوعات دوجانبه به نحوی مناسب تبادل نظر داشتیم.

وی افزود: ‌بر تداوم همکاری و مقابله با زورگویی، یکجانبه‌گرایی و ابزار غیرانسانی تحریم تأکید کردیم.

وزیر خارجه چین در این دیدار از امیرعبداللهیان برای جابه جایی برنامه و حضور در نشست تونشی قدردانی کرد و گفت: مایلم با شما درباره روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه طرفین گفت‌وگو کنم.

وزیر خارجه کشورمان نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با همتای چینی در شهر تونشی اظهار داشت: به شما برگزاری موفقیت آمیز نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان را تبریک می‌گویم. همچنین برگزاری موفق بازی‌های المپیک و پارالمپیک زمستانی در چین را تبریک می‌گویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در حاشیه این نشست با وزرای خارجه چین، روسیه، ترکمنستان، پاکستان، قطر، اندونزی، معاون نخست وزیر ازبکستان و امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، سید رسول موسوی دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی، رضا زبیب دستیار وزیر و مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه و علیرضا حقیقیان دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه نیز در این هیأت حضور داشتند.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی ۲۵ اسفند ماه وانگ یی همتای چینی با توجه به برگزاری سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین و در پاسخ به دعوت همتای چینی برای شرکت و حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کرد.

نخستین نشست کشورهای همسایه افغانستان ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ به صورت مجازی با حضور وزاری خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان و به میزبانی چین برگزار شد و تهران نیز در پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه بود که به جز وزرای خارجه روسیه و چین بقیه وزرا به صورت حضوری در نشست تهران شرکت کردند. اعلام شد که چین میزبانی سومین نشست را برعهده خواهد داشت. وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به همراه روسیه ۵ آبان ماه در بیانیه‌ای مشترک متذکر شدند که یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه‌حل مسائل افغانستان است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید