آماده باش برای نظم جهانی جدید

پیشنهاد امنیتی اعراب به آمریکا همزمان با مذاکرات احیای برجام

کدخبر: ۴۸۵۹۲۱
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز سه شنبه در نشست دوبی ادعا کرد که توافق هسته ای نباید به قیمت امنیت خلیج فارس تمام شود.
پیشنهاد امنیتی اعراب به آمریکا همزمان با مذاکرات احیای برجام

به گزارش اقتصادنیوز،  خبرگزاری بلومبرگ مدعی شده قدرت های نفتی خلیج فارس پس از حملات اخیر از سوی حوثی ها در یمن، به دنبال پیمان امنیتی با آمریکا هستند.

پیشنهاد امارات و عربستان به آمریکا

با این حال، این گزارش متذکر شده که پیشنهاد امارات و عربستان سعودی در ایالات متحده غیرواقعی تلقی می شود. در واقع همزمان با حملات حوثی ها، جنگ اوکراین باعث افزایش قیمت نفت شده و در این شرایط برخی از کشورهای عربی خلیج فارس در حال پیگیری یک توافق نامه کتبی با واشنگتن هستند که در پی تشدید حملات اخیر از سوی یمن به امارات متحده عربی و عربستان سعودی، در وهله اول پشتیبانی دفاعی را برای آنها فراهم سازد.

به گفته افراد آگاه با این پیشنهاد، صادرکنندگان نفت در حالت ایده‌آل به دنبال یک معاهده رسمی با ایالات متحده هستند و تلاش می‌کنند در شرایطی که تحولات گسترده ژئوپلیتیکی در حال رخ دادن است، رابطه چند دهه‌ای خود با ایالات متحده را از نو ترسیم کنند. گفته شده که توافقنامه های دفاعی دوجانبه که در طول زمان توسعه یافته و تجدید نظر می شوند نیز ممکن است یک گزینه باشد.

امارات به اسرائیل چه گفت؟

پیمان امارات با فرانسه یک الگوی به شمار می رود و بر اساس آن پس از حمله مرگبار حوثی‌ها به ابوظبی در ژانویه، پاریس جت‌های جنگنده رافائل را برای حفاظت از حریم هوایی امارات مستقر کرد. به گفته افراد آشنا به بحث های دو طرف، عربستان سعودی نیز در پی تضمین هایی است و امارات متحده عربی از اسرائیل خواسته است تا به این پرونده کمک کند.

چالشی جدید در آمریکا

ایجاد یک معاهده جدید با ایالات متحده مستلزم حمایت دو سوم سنا است که چالشی در محیط سیاسی پرتنش در واشنگتن است. در این شرایط  سعودی ها مدعی هستند که صادرات نفت در خطر است مگر اینکه حملات حوثی ها خنثی شود.

 ائتلاف نظامی به رهبری عربستان که امارات هم عضو مهم آن است، از سال 2015 با حوثی‌ها در حال ‌جنگ است. این گروه علاوه بر حمله مرگبار به امارات متحده عربی برای اولین بار در طول جنگ، حملات خود را به تاسیسات انرژی و نظامی عربستان سعودی را اخیرا تشدید کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه شنبه در دیدار با حاکم امارات متحده عربی راه های گسترش و تعمیق همکاری های گسترده را بررسی کرد. او تاکید کرد که ما همچنان متعهد به کمک به امارات متحده عربی در دفاع از خود در برابر تهدیدات ناشی از یمن و سایر نقاط منطقه هستیم.

 وزارت خارجه امارات متحده عربی و مرکز ارتباطات بین‌المللی عربستان سعودی به درخواست‌ها برای اظهارنظر درباره این پیشنهاد خلیج پاسخ ندادند. یکی از طرف های آمریکایی که از این ایده آگاه بود، گفته که فشار اخیر در پی درخواست های قبلی در طول سال های گذشته ارائه شده و در مورد اینکه آیا این ایده مثمر ثمر خواهد بود یا خیر، اظهار تردید کرد.

آمریکا به اوپک اعتماد می کند؟

این اقدام کشورهای حاشیه خلیج فارس همزمان با تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 ایران با قدرت‌های جهانی در جریان است؛ توافقی که برخی رقبا و دشمنان منطقه‌ای تهران از جمله اسرائیل - و بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی - مدت‌ها با آن مخالف بودند.

اوپک می گوید که ایالات متحده باید به استراتژی تولید نفت این سازمان اعتماد کند.

بلومبرگ در اوایل ماه مارس گزارش داد که امارات و اسرائیل در حال لابی کردن با آمریکا برای تدوین استراتژی امنیتی برای خاورمیانه در صورت احیای توافق هسته ای هستند. آنها مدعیند که این توافق نگرانی هایشان در مورد توانایی موشکهای بالستیک ایران یا فعالیتهای منطقه ای این کشور، از جمله حمایت از حوثی ها، را مرتفع نکرده است.

وحشت اعراب از احیای برجام

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز سه شنبه در نشست دوبی ادعا کرد که توافق هسته ای نباید به قیمت امنیت خلیج فارس تمام شود.

دو نفر از افراد آشنا به پیشنهاد اخیر کشورهای خلیج فارس گفتند، تلاش برای احیای توافق هسته‌ای و حمله روسیه به اوکراین، از نگاه آنها نظم جهانی جدیدی را ایجاد می کند  که مستلزم تعیین تعهدات و مسئولیت‌ها در رابطه با ایالات متحده است.

افزایش قیمت نفت می تواند اهرمی برای به دست آوردن تضمین هایی باشد که رقبای ایران در سال 2015 نتوانستند تضمین کنند. اما پس از شرکت بلینکن در نشست خاورمیانه در روز دوشنبه در اسرائیل، یک مقام آمریکایی گفت که هیچ بحث خاصی در مورد مکانیسم های امنیتی در این زمینه وجود نداشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید