عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس توضیح داد؛

کیش و مات آمریکا در برابر مقاومت ایران در مذاکرات

کدخبر: ۴۸۶۰۵۸
اقتصادنیوز: نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی گفت: غرب در برابر مقاومت ایران در حالتی کیش و مات قرار گرفته و به اصطلاح آچمز شده است.
کیش و مات آمریکا در برابر مقاومت ایران در مذاکرات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مذاکرات هسته‌ای درایران یک کار تیمی است و کار فردی نیست که آقای دکتر باقری بخواهد موضوعی را به صورت شخصی دنبال کند یا از خطوط قرمز عبور کند. بلکه حاصل خرد جمعی در کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی و همچنین وزارت خارجه است.

جلیل رحیمی جهان آبادی درباره روند مذاکرات هسته‌ای در سال ۱۴۰۰ گفت: پرونده هسته‌ای ایران یکی از دیپلماتیک ترین پرونده‌ها در جهان است و شاید در کمتر پرونده‌ای، همه قدرت‌های مطرح جهان روبه روی یک کشور در حال توسعه بنشینند.

وی افزود: در این پرونده کشورهای طرف مقابل تلاش می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران را از حقوق طبیعی و به حق خود طبق قوانین بین المللی از جمله مفادا پیمان ان پی تی (NPT) محروم کنند. در حالی که کشورهای در حال توسعه این حق را دارند در چارچوب فعالیت‌های صلح آمیز، انرژی اتمی را در اختیار داشته باشند و حتی سازمان بین المللی انرژی اتمی وظیفه دارد برای انتقال این تکنولوژی و دانش آن به کشورهای در حال توسعه کمک کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

نماینده مردم تربت جام و باخرز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ‌اما قدرت‌هایی مانند آمریکا، روسیه، انگلیس، چین، فرانسه و آلمان به همراه قدرت‌های رسانه‌ای که در پشت سر دارند و بهره گیری از شبکه وسیع مالی، امنیتی و سیاسی، در تلاش هستند تا یک کشور در حال توسعه را از حقوق ابتدایی آن محروم کنند.

وی ادامه داد: اما سوال اینجاست که جمهوری اسلامی ایران که برای دومین بار مقابل دمکرات‌های آمریکایی پای میز مذاکره نشست، ‌آیا دستش خالی بود یا اینکه امتیازات و برگ‌های بهتری در اختیار داشت؟ در پاسخ باید گفت که به چند دلیل وضع ایران بسیار بهتر بود. نخست اینکه ایران با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که توسط مجلس یازدهم به تصویب رسید، میزان غنی سازی اورانیوم را افزایش و نظارت‌ها را کاهش داد. همچنین نظارت‌های پادمانی را کاهش داد و جدیدترین سانتریفیوژها را نصب کرد و آمار سانتریفیوژها را بالا برد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس توضیح داد/ رد پای روسیه و چین در توقف مذاکرات برجامی

 

 

قانون اقدام راهبردی مجلس برگ برنده ایران در مذاکرات بود

رحیمی جهانی آبادی تصریح کرد: یعنی وقتی ایران پای میز مذاکره نشست، به پشتوانه کارهایی که به دلیل خروج آمریکا از برجام انجام داده بود و همچنین قانون اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها با دست پر در مذاکرات حاضر شد.

وی ادامه داد: از طرفی در مذاکرات آمریکایی‌ها تصور می‌کردند به دلیل فشارهای اقتصادی که به ایران وارد کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران هر خواسته‌ای را خواهد پذیرفت. اما در ادامه متوجه شدند ایران در قبال بازگشت به شرایط برجامی مانند رسیدن به میزان غنی سازی، میزان مواد غنی شده یا تعداد سانتریفیوژها، خواسته‌هایی مانند لغو تحریم‌ها، تضمین عدم تکرار رفتار گذشته طرف آمریکایی و راستی آزمایی را دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تعهدهایی که طرف مقابل می‌دهد بر روی کاغذ است ولی تعهدهایی ایران در عمل اجرا می‌شود، عنوان کرد: به عبارتی اگر جمهوری اسلامی ایران متعهد می‌شود که سانتریفیوژها نسل ۶ خود را از رده خارج و انبار کند، اما طرف آمریکایی فقط بر روی کاغذ به تعهدات خود مانند رفع تحریم بانکی، بیمه، رفع تحریم کشتیرانی و ... عمل می کند، قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تکرار عدم عمل به تعهدات طرف مقابل، خواستار راستی آزمایی غربی‌ها شد تا ایران به تعهدات خود گام به گام عمل کند. به عبارتی مثلا اگر قرار است موضوع راستی آزمایی برای صادرات نفت ایران ۳ هفته زمان صرف کند، جمهوری اسلامی ایران هم به همین میزان زمان و گام به گام تعداد سانتریفیوژها یا درصد غنی سازی یا میزان مصرف مواد غنی شده را کاهش خواهد داد یا پروتکل الحاقی را مرحله به مرحله خواهد پذیرفت.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه یکی از رفتارهای منطقی ایران در مذاکرات که مورد تایید صاحب نظران داخلی و خارجی است، موضع «حل مشکل» است گفت: در زمانی برخی از جناح‌های سیاسی در کشور منتقد بودند که چرا ایران به صورت مستقیم با آمریکا مذاکره نمی‌کند. یا اینکه چرا جمهوری اسلامی در موضوع فعالیت‌های اتمی شفاف سازی نمی‌کند. اما امروزه کمترین فردی است که این ایراد را از نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران بگیرد.

وی ادامه داد: دلیل این موضوع این است که همه جناح‌ها و بخش های حاکمیت کشور به عینی دیدند که مذاکره مستقیم با آمریکا حاصلی برای کشور نداشت و آنها از تعهدات خود خارج شدند. همچنین زیاده خواهی آنها هم پایانی نداشت.

رحیمی جهان آبادی درباره گفتمان جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات گفت: گفتمان ایران این است که اگر ما به تعهدات خود عمل کردیم و نظارت آژانس بین المللی را پذیرفتیم، ‌ حاصلش برای مردم در زندگی روزمره مانند اقتصاد، معیشت و مشکلاتی زندگی چیست؟ غرب باید به این موضوع پاسخ دهد.

 

رژیم صهیونیستی در مذاکرات سنگ اندازی می‌کند

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به توقف مذاکرات وین که آخرین نشست‌ها و دیدارها از ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰ فعلا متوقف شده است، ‌گفت:‌ یکی از دلایل توقف مذاکرات، نگرانی‌هایی است که کشورهایی مانند روسیه و چین دارند که بعد از احتمال حل مشکل ایران و بهبود روابط ایران با کشورهای غربی، آیا روسیه و چین به ویژه روسیه که دچار بحران اوکراین شده است، از بازار تجاری و تعامل با ایران حذف خواهد شد یا خیر؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها در مذاکرات وین کارشکنی و موذی گری می‌کنند، گفت: دلیل آن هم القائات رژیم صهیونیستی است که آنها معتقدند اگر ایران از این گلوگاه رد شود، دیگر نمی‌توان با ایران گفت و گوی جدیدی را مطرح و خواسته‌ای را عنوان کرد و آنها اعتقاد دارند هر خواسته‌ای را در همین زمان باید به ایران تحمیل کرد.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی معتقد است که اگر ایران از این تنگا رد شود، نه پاسخگو به دیگر کشورها است و نه حاضر به عقب نشینی است. بر همین اساس باید در همین زمان سختگیری کرده و جلو این توافق گرفته شود.

رحیمی جهان آبادی با اشاره به خروج ترامپ از برجام که سبب ایجاد شادی در رژیم صهیونیستی شد، گفت: آنها معتقد بودند این خروج به نفع اسرائیل و به ضرر ایران است. اما بعد از حادثه نطنز و خرابکاری که رژیم صهیونیستی انجام داد، هرچند آسیب مالی به ایران وارد شد ولی به دلیل بومی سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، کشور به سرعت سانتریفیوژهای نسل جدید آی آر ۶ را جایگزین کرد و غنی سازی را حتی به ۶۰ درصد رساند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مشورت‌هایی که رژیم صهیونیستی به آمریکایی‌ها داد به ضرر ایالات متحده تمام شده و در این زمان غرب در مقابل دو فشار قرار گرفته است. نخست فشارافکارعمومی که باید تیم بایدن توضیح دهد دلیل خروج آمریکا از برجام چه دستاوردی برای این کشور داشته که در حقیقت هیچ دستاوردی نداشته است. دوم اینکه غربی‌ها به رغم میلیاردها دلاری که برای تحریم ایران هزینه کردند، در مقابل بازار ایران را از دست دادند و متضرر شدند. اما در این زمان اگر نتوانند قدرت موشکی ایران، نفوذ منطقه‌ای ایران و ارتباطات سیاسی ایران در منطقه را حل کند، در آینده با چه بهانه‌ای می‌توانند با جمهوری اسلامی ایران وارد گفت وگو شوند؟ چه تنگنایی برای ایران وجود دارد که اجازه دهد وارد بازیگری با ایران شود.

 

آمریکا در برابر مقاومت ایران آچمز شد

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: واقعیت این است که غرب در برابر مقاومت و دیپلماسی ایران در حالتی کیش و مات قرار گرفته و به اصطلاح آچمز شده است. بر همین اساس آمریکا در تلاش است در این شرایط سخت برگ برنده‌ای برای افکار عمومی خود داشته باشد یا ایران را وادار کند که در برخی از عرصه‌ها عقب نشینی کند تا این بخش رابه عنوان پیروزی غرب تلقی کند.

رحیمی جهان آبادی درباره عملکرد تیم مذاکره ایران در مذاکرات و اینکه آیا از خطوط قرمز عبور کردند یا خیر؟ اظهار داشت: بر خلاف تبلیغات سعودی‌ها و برخی از کشورهای رقیب در منطقه، کار مذاکرات هسته‌ای درایران یک کار تیمی است و کار فردی نیست که آقای دکتر باقری بخواهد موضوعی را به صورت شخصی دنبال کند یا از خطوط قرمز عبور کند. بلکه حاصل خرد جمعی در کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی و همچنین وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران است.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب اشراف کامل به مذاکرات دارند و هر تصمیمی که برای میزان غنی سازی، سرنوشت سانتریفیوژها نسل جدید یا میزان مواد غنی سازی انجام اتخاذ شود، حاصل خرد جمعی و مشورت فراگیر در نهادهای حاکمیتی است.

وی ادامه داد:‌ اینکه علیه تیم مذاکره کننده هجمه وارد می‌شود، بیشتر برای ایجاد تشتت بین ارکان حاکمیت وتیم مذاکره و همچنین ایجاد تشتت بین آقای باقری و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است. در صورتی که آنچه ما در جلسات محرمانه دریافت می‌کنیم، وحدت و انسجام تیم مذاکره کننده همراه با کار ارزشمند با اجماع حاکمیت است.

رحیمی جهان آبادی رژیم صهیونیستی را تنها بیننده سردرگم و نگران مذاکرات هسته‌ای عنوان و خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی خود را در یکی ازبدترین کابوس‌های ممکن می‌بیند و همه تلاش خود را خواهد کرد که مذاکرات به نتیجه نرسد. اما رژیم صهیونیستی دست و پای بیخود می‌زند و آمریکایی‌ها متوجه شدند که از دست آنها کاری برنمی‌آید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید