تلاش عربستان برای اجرای یک نمایش مضحک/منصور هادی عزل شد

کدخبر: ۴۸۷۳۴۱
اقتصادنیوز: علیرغم اینکه عربستان سعودی روز گذشته خود اقدام به عزل «منصور هادی» از قدرت کرد، اما تلاش خود را به کار بست تا این اتفاق را مشروع، دموکراتیک و نشأت گرفته از یک توافق یمنی - یمنی جلوه دهد.
تلاش عربستان برای اجرای یک نمایش مضحک/منصور هادی عزل شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، روز گذشته بود که خبر کناره‌گیری «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری سابق یمن و نیز تشکیل شورای رهبری ریاست‌جمهوری رسانه‌ای شد. در همین ارتباط، «منصور هادی» ضمن اعلام خبر تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری، تأکید کرد که از پست خود کناره‌گیری کرده است. او عنوان کرد که تمامی اختیاراتش به شورای مذکور محول شده است.

بر این اساس، «رشاد محمد العلیمی» ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت. «منصور هادی» همچنین معاون خود را از سِمتش برکنار کرده است. شورای رهبری ریاست جمهوری مسئولیت اداره سیاسی، نظامی و امنیتی دولت مستعفی و فراری یمن را برعهده خواهد داشت. شورای رهبری ریاست جمهوری ۸ عضو دارد و «سلطان علی العراده»، «طارق محمد صالح»، «عبدالرحمن ابو زرعه»، «عبدالله العلیمی باوزیر»، «عثمان مجلی» و «عیدروس الزبیدی» از اعضای این شورا هستند.

یمنی‌ها صراحتاً از تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری در شهر «ریاض» به عنوان یک «نمایش مضحک» یاد می‌کننداز سوی دیگر، اینگونه اعلام شد که شورای رهبری ریاست جمهوری مسئولیت مذاکرات با جنبش انصارالله در خصوص آتش بس را برعهده خواهد داشت. اعلام خبر تشکیل شورای رهبری ریاست‌جمهوری با واکنش گسترده یمنی‌ها مواجه شد. «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش «أنصارالله» گفت: «رشاد العلیمی» به عنوان رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری انتخاب شده است و علت این انتخاب نیز سرسپردگی او به ایالات متحده آمریکا است.

وی افزود: واقعیت این است که ما هیچ مشارکتی در تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری نداشته‌ایم. ایجاد این شورا در واقع مشروعیت جعلی متجاوزان را بین بُرد. مقاومت مردم یمن، طرف مقابل را وادار به برداشتن این گام نامشروع ساخت. در همین حال، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش «أنصارالله» یمن هم به تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری در «ریاض» واکنش نشان داد و گفت: این مردم یمن هستند که برای زمان حال و آینده خود تصمیم گیری می‌کنند نه دیگران. هر فعالیتی در خارج از مرزهای یمن تنها یک نمایش مضحک است.

علیرغم اینکه «منصور هادی» تلاش کرد تا تصمیم کناره‌گیری از قدرت و تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری را یک تصمیم مستقل جلوه دهد که تنها از سوی او اتخاذ شده است، اما شواهد و قرائن حاکی از آن هستند که تصمیمات مذکور جملگی در شهر «ریاض» و توسط مقامات عالی عربستان به ویژه «محمد بن سلمان» اتخاذ شده‌اند. در واقع، آنچه که ما اکنون با آن مواجه هستیم، پروژه حذف «منصور هادی» از صحنه سیاسی یمن توسط سعودی است و نه کناره‌گیری وی از قدرت.

در همین ارتباط، پایگاه «الخبر الیمنی» روز گذشته به نقل از منابعی در ریاض نوشت: «این عربستان سعودی بود که منصور هادی را از قدرت عزل کرد. در حال حاضر، منصور هادی تحت اقامت اجباری قرار دارد». پایگاه مذکور همچنین عنوان کرد که عربستان شورای رهبری ریاست جمهوری در یمن را تشکیل داده است.

شواهد و قرائن جملگی حکایت از آن دارند که «منصور هادی» با تصمیم مستقیم مقامات عالی عربستان از قدرت عزل شده است و کناره‌گیری وی، صحت ندارداستقبال زودهنگام عربستان سعودی از حذف منصور هادی از صحنه سیاسی یمن نیز خود عامل دیگری است که نشان می‌دهد «ریاض» نقش مستقیم در این اتفاق ایفا کرده است. در همین ارتباط، تلویزیون رسمی عربستان سعودی با انتشار خبری اعلام کرد که مقامات عالی این کشور از تصمیم عبد ربه منصور هادی برای کناره‌گیری از قدرت حمایت می‌کنند. افزون بر آنچه که گفته شد، عربستان سعودی با اجرای یک نمایش مضحک، تلاش کرد تا تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری را اقدامی مشروع، دموکراتیک و نشأت گرفته از توافق میان یمنی‌ها جلوه دهد.

در این راستا، می‌توان به نشست اخیر میان گروه‌های یمنی که در شهر «ریاض» برگزار و بیانیه پایانی آن روز گذشته صادر شد، اشاره کرد. عربستان از مدت‌ها پیش برگزاری چنین نشستی را پیش‌بینی کرده بود. هدف سعودی‌ها این بود که عزل منصور هادی همزمان با برگزاری نشست گروه‌های یمنی در ریاض انجام شود تا این مسأله به عنوان «کناره‌گیری هادی از قدرت در یک فرایند توافقی و دموکراتیک» القا گردد.

عزل «منصور هادی» از قدرت؛ تلاش «ریاض» برای اجرای یک «نمایش مضحک»

شرکت کنندگان در نشست گروه‌های یمنی تحت نظارت شورای همکاری خلیج فارس در «ریاض» که دولت نجات ملی حاضر به مشارکت در آن نشد، در بیانیه پایانی نشست صراحتاً اعلام کردند که از تصمیم هادی مبنی بر تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری استقبال می‌کنند. بر اساس آنچه که گفته شد، عربستان سعودی از تمام ابزارهای در دسترس خود برای سرپوش گذاشتن بر عزل هادی از قدرت و نیز تشکیل شورای ریاست جمهوری توسط خود، بهره برداری کرد.

عربستان سعودی با تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری در «ریاض» تلاش کرد تا در راستای حل و فصل اختلافات چندین و چند ساله خود با امارات در جنوب یمن، گامی برداردنکته حائز اهمیت دیگری که وجود دارد این است که سعودی‌ها با برکناری هادی و تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری در یمن تلاش کردند تا به اختلافات چندین و چند ساله خود با امارات پایان دهند.

اماراتی‌ها همواره از حمایت‌های «ریاض» از «منصور هادی» در یمن و مقابله با نیروهای «شورای انتقالی جنوب» (وابسته به ابوظبی] ناخرسند بوده‌اند. همین مسأله در طول سال‌های گذشته بارها و بارها به ظهور و بروز درگیری‌های شدید میان مزدوران هادی از یک سوی و عناصر وابسته به امارات از سوی دیگر، منجر شد.

از همین روی، به نظر می‌رسد که سران سعودی با تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری و کنار گذاشتن هادی تلاش کردند تا گامی را برای حل و فصل اختلافات با امارات بر سَر یمن بردارند. باید منتظر ماند و دید که آیا چنین گامی می‌تواند در آینده عاملی برای پایان اختلافات میان سعودی و امارات در جنوب یمن باشد یا اینکه اختلافات مذکور در ابعاد سیاسی و میدانی همچنان ادامه پیدا خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید