اولین نظرسنجی پس از دور اول انتخابات؛ ماکرون ۵۴٪، لوپن ۴۶٪

کدخبر: ۴۸۷۸۶۲
اقتصادنیوز: دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه در حالی برگزارشد که تخمین اولیه از نتیجه رای‌گیری از راهیابی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری کنونی و مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به دور دوم حکایت دارد.
اولین نظرسنجی پس از دور اول انتخابات؛ ماکرون ۵۴٪، لوپن ۴۶٪

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز بنا به تخمین اولیه شبکه دوم تلویزیون فرانسه امانوئل ماکرون با ۲۸.۴ درصد و مارین لوپن با ۲۳.۴ درصد به دور دوم راه یافتند.یپیش‌بینی‌های اولیه حاکی است که میزان مشارکت در این رای‌گیری کمترین میزان از سال ۲۰۰۲ تاکنون بود.

میزان مشارکت در رای‌گیری تا ساعت ۱۷ به وقت اروپای مرکزی (۱۹:۳۰ به وقت تهران) ۶۵ درصد بود. این رقم از میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ کمتر است.

نتیجه اولین نظرسنجی پس از اعلام نتیجه دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نشان می‌دهد که ۵۴ درصد رای‌دهندگان قصد دارند در دور دوم به امانوئل ماکرون رای دهند. ۴۶ درصد از رای‌دهندگان نیز در دور دوم از مارین لوپن حمایت می‌کنند. 

ماکرون: هیچ چیز مشخص نیست، دو هفته آینده برای فرانسه تعیین‌کننده است

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در جمع هوادارانش تاکید کرد که «هیچ چیز» از تکلیف انتخابات دور دوم مشخص نیست و دو هفته آینده برای فرانسه و اتحادیه اروپا «تعیین‌کننده» است. 

ماکرون از حمایت پکرس، هیدالگو، روسل و ژادو تشکر کرد

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان سخنرانی خود در جمع هوادارانش از حمایت والری پکرس، ان هیدالگو، فابین روسل و یانیک ژادو بابت حمایتشان از وی در دور دوم در برابر مارین لوپن تشکر کرد. 

او همچنین گفت که دست خود را به سوی کسانی که آماده «کار برای فرانسه» هستند دراز می‌کند. 

اریک زمور از نامزدی مارین لوپن در دور دوم حمایت کرد

اریک زمور، نامزد راست افراطی از حزب تازه تاسیس «فتح دوباره» پس از ناکامی در راهیابی به دور دوم انتخابات اعلام کرد که از مارین لوپن، نامزد حزب «اجتماع ملی» حمایت می‌کند. او از هواداران خود خواست تا برای جلوگیری از انتخاب دوباره امانوئل ماکرون در دور دوم به مارین لوپن رای بدهند. 

نیکولا دوپون تنیان، نامزد راستگرا و مخالف اتحادیه اروپا نیز در صفحه توئیتر خود از هوادارانش خواست تا مانع از انتخاب مجدد امانوئل ماکرون شوند.

نامزدهای حزب جمهوریخواهان و حزب سوسیالیست کمترین آراء را در تاریخ خود کسب کردند

والری پکرس، نامزد حزب «جمهوریخواهان» و ان هیدالگو، نامزد حزب سوسیالیست فرانسه در انتخابات روز یکشنبه کمترین آرای تاریخ این دو حزب را کسب کردند. این در حالی است که هر دو حزب به مدت چند دهه دو حزب اصلی فرانسه بودند. والری پکرس، نامزد «جمهوریخواهان» ۴.۷ درصد و ان هیدالگو  ۱.۸ درصد را براساس تخمین اولیه از نتیجه انتخابات کسب کرده‌اند. 

حزب «جمهوریخواهان» اصلی‌ترین جریان راست سنتی در فرانسه است و حزب «سوسیالیست» نیز تا پنج سال پیش مهمترین حزب چپگرا در این کشور محسوب می‌شود.

 

آخرین تخمین شبکه دوم تلویزیون فرانسه از نتیجه انتخابات:

  • امانوئل ماکرون (جمهوری به پیش) ۲۸.۴٪
  • مارین لوپن (اجتماع ملی) ۲۳.۴٪
  • ژان لوک ملانشون (فرانسه تسلیم‌ناپذیر) ۲۱.۱٪
  • اریک زمور (فتح دوباره) ۷.۰٪
  • والری پکرس (جمهوریخواهان) ۴.۷٪
  • یانیک ژادو (سبزها) ۴.۵٪
  • ژان لاسال (مقاومت) ۳.۲٪
  • فابین روسل (کمونیست) ۲.۴٪
  • نیکولا دوپون تنیان ۲.۱٪
  • ان هیدالگو (سوسیالیست) ۱.۸٪
  • فیلیپ پوتو ۰.۸٪
  • ناتالی آرتو ۰.۶٪
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید