این موشک تانک های روسیه را در اوکراین به دردسر انداخته است+ تصاویر

کدخبر: ۴۸۸۶۲۸
سلاح NLAW یک موشک ضد تانک و حاصل همکاری مشترک بریتانیا ( Thales Air Defense ) و سوئد ( Saab Bofors Dynamics ) است. این موشک ضد تانک به کلاسی مشابه با جنگ افزارهای جاولین، تاو یا اسپایک تعلق دارد.
این موشک تانک های روسیه را در اوکراین به دردسر انداخته است+ تصاویر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، سلاح ضد تانک سبک نسل جدید ( NLAW )  یکی از  جنگ افزارهایی  است که کمک شایانی به  ارتش اوکراین  در مقابله با تانک های جنگی  ارتش روسیه  کرده است. این یک سامانه موشکی دوش پرتاب تک شلیک است که برای استفاده توسط پیاده نظام طراحی شده است.

سلاح NLAW یک  موشک ضد تانک  و حاصل همکاری مشترک بریتانیا ( Thales Air Defense ) و سوئد ( Saab Bofors Dynamics ) است. این موشک ضد تانک به کلاسی مشابه با جنگ افزارهای جاولین، تاو یا اسپایک تعلق دارد.

توسعه دهندگان NLAW تلاش کرده اند تا سلاح سنگینی تولید نکنند، اما کوچک‌تر بودن موشک از نظر اندازه و وزن در مقایسه با همتایان خود به معنای کارایی و بازدهی کمتر آن نیست و حتی در برخی شرایط مزایای خاص خود را ارائه می کند.

موشک NLAW می تواند به سمت اهدافی در فاصله 20 متر تا 800 متر  شلیک  شود. این در شرایطی که بیشینه مسافت برای اهداف متحرک 600 متر است.

در مقام مقایسه، موشک ضد تانک جاولین می تواند به سمت هدفی در فاصله بیش از 2000 متری شلیک شود، و در برخی انواع و روش های استفاده فاصله تا 5000 متر نیز افزایش می یابد. از این رو، تفاوت قابل توجه است.

با این وجود، حداقل فاصله 20 متر نیز اهمیت دارد. موشک های سنگین‌تر که پیشتر به آنها اشاره شد نمی توانند در چنین فاصله کمی به سوی اهداف شلیک شوند. جنگ افزار NLAW توانایی ضربه زدن از فواصل بسیار نزدیک را دارد که می تواند طی نبردهای شهری بسیار مهم باشد.

واژه "سبک" در نام موشک به وزن سبک اشاره دارد که برای استفاده توسط پیاده نظام بسیار اهمیت دارد. سلاح NLAW توسط یک سرباز قابل استفاده است و فقط 12.5 کیلوگرم وزن دارد، از این رو، مشکلی برای حمل و نقل و استفاده از آن حتی در زمین های سخت وجود ندارد.

شرکت سازنده همچنین به این مساله اشاره دارد که موشک ها می توانند برای 20 سال نگهداری شوند و حتی پس از این دوره نیز به هدف مورد نظر خود عمل می کنند.

موشک  NLAW  برای نابودی چه اهدافی قابل استفاده است؟

به گفته شرکت سازنده، سلاح NLAW می تواند برای حمله به انواع مختلف  تانک های جنگی مدرن  استفاده شود. شرکت سازنده مدعی است که NLAW می تواند در زرهی به ضخامت 500 میلیمتر نفوذ کند. زمان بین شناسایی و درگیری با هدف فقط 5 ثانیه است، از این رو، هرگونه اقدام دفاعی فعال قابل استفاده توسط خدمه تانک محدود می شود. شرکت سازنده خاظر نشان می کند که دفاع در برابر حمله NLAW تقریبا غیر ممکن است.

یکی از مزیت های اصلی موشک NLAW توانایی حمله از موقعیت های مختلف است. اپراتور می تواند در یک سنگر، پشت یک درخت، از یک پناهگاه، طبقات بالایی ساختمان یا از زیرزمین اقدام به شلیک کند. موشک NLAW همچنان به سمت هدف پرواز خواهد کرد. امکان شلیک موشک در زاویه 45 درجه یا از درون ساختمان نیز وجود دارد. تمام این موارد در نبردهای شهری بسیار مهم است.

فریب دادن موشک  NLAW  دشوار است

به گفته شرکت سازنده، سامانه NLAW به گونه ای کار می کند که فریب دادن آن دشوار است. اگرچه تانک ها به سامانه های دفاع شخصی مجهز هستند و شرایط زمین می تواند وظیفه اپراتور NLAW را دشوارتر کند. موشک NLAW دارای یک سامانه هدایت خودکار در امتداد خط دید است، از این رو، نمی تواند روی گرمای پیشرانه یا پرتوافشانی الکترومغناطیسی قفل کند. وظیفه اپراتور دنبال کردن هدف برای چند ثانیه از طریق یک دید کامپیوتری و سپس فشردن ماشه است. در ادامه موشک خود هر آنچه لازم است را انجام می دهد، یعنی بر اساس اصل "شلیک کن و فراموش کن" کار می کند.

موشک NLAW در دو حالت اصلی شامل "حمله از بالا" و "حمله مستقیم" قابل استفاده است. روش نخست در مقابله با تانک ها موثر است زیرا از قسمت بالا یعنی جایی که خودروهای زرهی مدرن به طور معمول ضعیف‌ترین محافظت را دارند، حمله صورت می گیرد. روش دوم برای شلیک مستقیم و حمله به اهداف زرهی سبک یا واحدهای دشمن که در ساختمان ها و استحکامات پناه گرفته اند، طراحی شده است.

حالت حمله از بالا برای مقابله با اهدافی که فقط 20 متر با اپراتور NLAW فاصله دارند نیز قابل استفاده است. نکته آخر این که اپراتور NLAW نیازی به دیدن کل تانک ندارد. وی فقط باید برای چند ثانیه تانک را دنبال کند و موشک قادر خواهد بود مسیر پرواز را به گونه ای تنظیم کند که به طور موثر هدف را از بین ببرد.

حالت حمله مستقیم NLAW می تواند برای از بین بردن وسایل نقلیه غیرزرهی مانند کامیون ها و بالگردها نیز استفاده شود.

استفاده از آن آسان است

سامانه NLAW یک سلاح نرم پرتاب است، به این معنی که موشک بدون انفجار خارج می شود و می تواند توسط پیاده نظام در فضاهای بسته نیز استفاده شود. وزن سبک موشک اجازه می دهد تا اپراتور نه تنها به راحتی شلیک را انجام دهد، بلکه سلاح های دیگر مانند تفنگ تهاجمی را حمل کند. لوله پرتاب دارای پایه ای برای نصب دوربین های تصویربرداری حرارتی یا  دید در شب  است که کارایی این سلاح را هرچه بیشتر افزایش می دهد.

با این وجود، موشک NLAW مانند دیگر سلاح های ضد تانک مدرن بستری برای "یک شلیک، یک مرگ" محسوب می شود. اگرچه با برچسب قیمت 40 هزار دلاری برای هر واحد، سلاح چندان ارزانی نیست، اما همچنان گزینه ای موثر برای نابودی هدفی گران قیمت‌تر مانند یک تانک جنگی مدرن است.

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید