ماریوپل خط قرمز مذاکرات صلح اوکراین با روسیه

کدخبر: ۴۸۹۳۶۲
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه اوکراین گفت که اوضاع وحشتناک بندر ماریوپل، شاید خط قرمزی در مسیر مذاکرات صلح با روسیه باشد.
 ماریوپل خط قرمز مذاکرات صلح اوکراین با روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رویترز نوشت: کوله با در عین حال گفت که اخیرا هیچ گونه تماس دیپلماتیک در سطح وزیران امور خارجه، میان روسیه و اوکراین برقرار نشده است.

 

نیروهای اوکراین تاکنون در برابر ضرب الاجل روسیه برای تسلیم شدن تا روز یکشنبه مقاومت کرده اند. مسکو مدعی تصرف تقریبا کامل این بندر شده که پیروزی بزرگی در این جنگ ۲ ماهه خواهد بود و قطب صنعتی اوکراین به شمار می رفته است.  

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در پی محاصره ماریوپل توسط روسیه، وضعیت این شهر بندری را غیرانسانی توصیف کرد و خواستار ارسال تجهیزات نظامی بیشتر از سوی غرب شد.

پس از هفته‌ها آرامش نسبی در کی‌یف پایتخت اوکراین، مسکو با تشدید حملات به ماریوپل، از نیروهای اوکراین خواست سلاح هایشان را بر زمین گذاشته و تسلیم شوند.  

زلنسکی افزود: روسیه عمدا در تلاش است تا همه کسانی را که در آنجا هستند نابود کند و چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند گفت‌وگوهای صلح با روسیه متوقف می شود.

مسکو روز شنبه ضمن اعلام ضرب الاجل برای نیروهای اوکراین، از آنها خواسته بود تا ساعت ۶ بامداد یکشنبه به وقت مسکو (۰۳۰۰ GMT) سلاح های خود را زمین بگذارند و قبل از ساعت ۱۳:۰۰ بعد از ظهر این شهر را تخلیه کنند.

اما با نزدیک شدن نیروهای روسی، زلنسکی ضمن هشدار نسبت به وضعیت ماریوپل تاکید کرد در چنین شرایطی گفت‌وگو با روسیه متوقف می شود و ما بر سر سرزمین یا مردم خود مذاکره نمی کنیم.

از طرفی با افزایش حملات روسیه و درخواست اوکراین برای دریافت تجهیزات نظامی از غرب، مسکو به آمریکا نسبت به پیامدهای غیرقابل پیش بینی ارسال سامانه های تسلیحاتی برای اوکراین هشدار داد.

مقامات اوکراین از مردم منطقه خواسته اند تا پیش از حمله گسترده روسیه، به سرعت خانه هایشان را ترک کنند.  

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نیز هشدار داده است که بسیاری از نزدیک به پنج میلیون نفر پناهجوی اوکراینی، خانه ای برای بازگشت ندارند.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید