اردوغان:

حوادث اوکراین، اهمیت عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را نشان داد

کدخبر: ۴۸۹۶۵۳
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور ترکیه ضمن ابراز امیدواری برای تداوم مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین، گفت برقراری آتش‌بس میان دو طرف، یکی از بهترین دستاوردهای بشریت خواهد بود.
حوادث اوکراین، اهمیت عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را نشان داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه،  شامگاه دوشنبه وقوع جنگ در اوکراین را نشانه‌ای از اهمیت عضویت کشورش در اتحادیه اروپا توصیف کرد.

اردوغانطی سخنرانی در مراسمی با حضور سفیران کشورهای خارجی در آنکارا، گفت که ترکیه به تلاش‌های خود برای دستیابی به راه حلی که طرف‌های روسیه و اوکراین و جامعه بین‌المللی را راضی کند ادامه خواهد داد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی اطمینان کامل خود را نسبت به امکان دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز از طریق گفتگو بر اساس حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین ابراز کرد.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه آنکارا در حال انجام تلاش‌هایی برای پایان دادن به درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین است گفت که استانبول متعاقباً میزبان مذاکرات بین طرف‌های روسیه و اوکراین بود.

اردوغان ادامه داد: دو طرف (روسی و اوکراینی) پیشرفت‌های ملموسی داشته‌اند، اما تصاویر شهرهای بوچا و ایرپین و هدف قرار دادن غیرنظامیان در کراماتورسک بر تلاش‌های ما سایه افکنده است».

وی با بیان اینکه ترکیه به عنوان کشوری مورد اعتماد دو طرف، به تلاش‌های خود برای صلح ادامه می‌دهد، تاکید کرد: «علی‌رغم همه تحولات منفی، دو طرف مذاکرات خود را از طریق مجازی ادامه دادند».

به نوشته آناتولی، رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به ابراز تمایل طرف‌های روسیه و اوکراین رای پیشبرد مذاکرات استانبول، گفت که تماس‌های منظمی با همتایان روسی و اوکراینی خود (ولادیمیر پوتین و ولودیمر زلنسکی» دارد و صراحتا دیدگاه‌ها و خواسته‌های خود را بیان می‌کند.

اردوغان در صحبت‌های خود اضافه کرد: «هر چه جنگ بیشتر ادامه یابد، بار اقتصادی و نه فقط خسارات انسانی بیشتر می‌شود و جهان به سوی ناشناخته‌ها کشیده می‌شود. خطوط گسل‌های قومی و فرهنگی در بالکان به ویژه در نتیجه جنگ دوباره شروع به حرکت کرده‌اند».

وی همچنین افزود: «برقراری آتش‌بس میان روسیه و اوکراین و سپس برقراری صلح پایدار یکی از بهترین دستاوردهای کل بشریت خواهد بود».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید