نگرانی آمریکا از نزدیکی ریاض به روسیه و چین

کدخبر: ۴۸۹۹۲۴
اقتصادنیوز: بنا بر ادعای وال استریت ژورنال، مقام‌های سعودی می‌گویند رویداد خطرناک برای آمریکا در این موضوع خواهد بود که ریاض به روسیه و چین نزدیک‌تر شود و دست کم در مورد مسائلی که برای واشنگتن اهمیتی حیاتی دارند بی طرف بماند .
نگرانی آمریکا از نزدیکی ریاض به روسیه و چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که مقام‌های آمریکایی و سعودی می‌گویند که اختلاف‌های سیاسی میان واشنگتن و ریاض از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین عمیقتر شده است.

بر اساس این گزارش، کاخ سفید از سعودی‌ها خواسته تا نفت خام بیشتری به بازارها تزریق شود تا قیمت‌های نفت خام کاهش یافته و تامین مالی جنگ در مسکو تضعیف شود. آمریکا همچنین از عربستان سعودی خواسته که در راستای منافع روسیه حرکت نکند.

 

درخواست بن‌سلمان از آمریکا برای برسمیت شناخته شدن وی به عنوان پادشاه

ژوال‌استریت ژورنال نوشت که «محمد بن سلمان» ولیعهد کنونی سعودی خواسته قبل از انجام هر چیزی، وی به عنوان حاکم فعلی عربستان سعودی و پادشاه آینده این کشور برسمیت شناخته شود. بن سلمان در حال حاضر امور روزانه کشور را به جای «سلمان بن عبدالعزیز» پدر بیمارش اداره می‌کند اما بایدن هنوز با بن سلمان دیدار نداشته و با وی مستقیم نیز گفت‌وگو نکرده است.

 

نگرانی آمریکا از نزدیکی ریاض به روسیه و چین

وال استریت ژورنال نوشت که مقام‌های سعودی می‌گویند رویداد خطرناک برای آمریکا در این موضوع خواهد بود که ریاض به روسیه و چین نزدیک‌تر شود و دست کم در مورد مسائلی که برای واشنگتن اهمیتی حیاتی دارند بی طرف بماند همانطور که این موضوع در مورد اوکراین روی داد.

 

ناامیدی آمریکا از افزایش عرضه نفت توسط سعودی‌ها

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: «یک مقام ارشد آمریکایی گفته که کاخ سفید درخواست‌های خود از سعودی‌ها برای افزایش عرضه نفت خام به بازار را متوقف کرده و به جای آن از سعودی‌ها فقط خواسته تا کاری انجام ندهند که به ضرر تلاش‌های غرب در اوکراین باشد».

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، بایدن با مخالفت شدیدی از سوی قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات برای نزدیک شدن به عربستان سعودی مواجه است به خصوص پس از آنکه ولی عهد سعودی تمایل اندکی از خود برای عقب نشینی از همپیمانی سودمند با مسکو برای سیطره بر سطح تولید نفت پیدا کرده است.

مقام‌های سعودی گفته‌اند که درخواست محمد بن سلمان از بایدن برای برسمیت شناختن وی به عنوان رهبر عربستان سعودی باعث پیچیده شدن اوضاع شده است این در حالی است که بن سلمان پیشتر تنها به یک مکامله تلفنی با بایدن راضی بود.

 

افزایش خواسته‌های بن‌سلمان از آمریکا

وال استریت ژورنال نوشت: «از جمله خواسته‌های اضافی محمد بن سلمان این بوده که موضوع کشتن جمال خاشقچی کنار گذاشته شده و به وی مصونیت قانونی درباره موضوعات مطرح شده علیه خود داده شود و به وزارت امور خارجه آمریکا دستور داده شود با بن سلمان همانند رهبر یک کشور برخورد شود».

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: «انتظار نمی‌رود که بایدن به تمامی خواسته‌های بن سلمان پاسخ مثبت دهد این در حالی است که بن سلمان خواستار سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در این کشور، تقویت سامانه‌های دفاعی عربستان سعودی در برابر حوثی‌ها و بهبود وضعیت توانایی هسته‌ای غیرنظامی این کشور است».

 

مخالفت ریاض با آزاد کردن بن‌نایف و احمد بن عبدالعزیز

وال استریت ژونال اضافه کرد: «عربستان سعودی در نخستین روزهای آغاز به کار بایدن در کاخ سفید تلاش کرد از طریق صلح با قطر و آزاد کردن تعدادی از فعالان سیاسی، نظر بایدن را جلب کنند اما ریاض درخواست «برت مک‌گروک» مسئول پرونده خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا برای آزاد کردن محمد بن نایف (ولیعهد سابق) و احمد بن عبدالعزیز (برادر پادشاه) را رد کرده است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید