خنجر ازپشت بن‌سلمان به آمریکا!

کدخبر: ۴۹۰۳۸۸
اقتصادنیوز: عربستان سعودی در فوریه سال جاری، دارایی‌های خود از اوراق خزانه داری آمریکا را در مقایسه با ژانویه، ۲.۷ میلیارد دلار کاهش داد تا مجموع دارایی این کشور از این نوع اوراق به ۱۱۶.۷ میلیارد دلار برسد.
خنجر ازپشت بن‌سلمان به آمریکا!

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از «انتخاب»؛ عربستان که در پایان سال ۲۰۲۱ و در ماه ژانویه در رتبه هفدهم بزرگترین دارندگان اوراق قرضه ایالات متحده قرار داشت، در پی این کاهش در ماه فوریه به رتبه هجدهم سقوط کرد.

بر اساس پایش عکاظ، عربستان سعودی تنها در دو سال یعنی از فوریه ۲۰۲۰ تا فوریه سال جاری، ۳۶.۷۱ درصد از اوراق قرضه آمریکایی خود به ارزش حدود ۶۷.۷ میلیارد دلار (معادل ۲۵۳.۸۸ میلیارد ریال سعودی) را کاهش داده است. در فوریه ۲۰۲۲ عربستان سعودی بالغ بر ۱۰۱.۲۷ میلیارد دلار "اوراق قرضه بلندمدت" و ۱۵.۴۶ میلیارد دلار "اوراق قرضه کوتاه مدت" ایالات متحده را در اختیار داشته است.

ژاپن با ۱۳۰۶.۳ میلیارد دلار بیشترین اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را در فوریه در مالکیت خود داشته و پس از آن چین با ارزش ۱۰۵۴.۸ میلیارد دلار قرار گرفت. در طول این دو سال، ژاپن اوراق قرضه خود را ۳۸ میلیارد دلار (حدود ۳ درصد) افزایش داده و در مورد چین که دومین کشور این لیست است، شاهد کاهش ۳۷.۵ میلیارد دلاری (۳.۴۳ درصد) بودیم.

دکتر سالم باعجاجه، تحلیلگر اقتصادی تأکید کرد خرید و فروش اوراق قرضه آمریکا و سایر ابزار‌های سرمایه گذاری معمولاً مشروط به ارزیابی دوره‌ای در مقایسه با سایر انواع سرمایه گذاری است، علاوه بر این نیاز برخی کشور‌ها به نقد کردن سرمایه‌گذاری‌های خود در صورت نیاز، از فاکتور‌های مهم تصمیم گیری در این باره است.

وی افزود در طول همه گیری کرونا، بسیاری از کشور‌ها مانند برزیل، ایرلند، لوکزامبورگ و هنگ کنگ، برای تامین هزینه‌های خود به کاهش دارایی اوراق قرضه و نقد کردن آن‌ها متوسل شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید