علت به توافق نرسیدن ایران و آمریکا در وین به روایت مرندی

کدخبر: ۴۹۰۷۰۱
مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مورد عدم دستیابی توافق وین گفت: اختلافات داخلی در واشنگتن، مانع دستیابی به توافق است و در نهایت تبعات جنگ در اوکراین، آمریکا را به توافق با ایران وادار می‌کند.
علت به توافق نرسیدن ایران و آمریکا در وین به روایت مرندی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سید محمد مرندی، با اشاره به عدم تصمیم‌گیری آمریکا برای دستیابی به توافق خوب در مذاکرات وین، گفت: به گفته آمریکایی‌ها، ایران توانسته است امتیازات قابل توجهی را در وین به دست بیاورد لذا به همین دلیل در حین مذاکرات نیز افرادی از هیات آمریکایی استعفا دادند و به عنوان اعتراض از تیم جدا شدند.

مشاور تیم مذاکره‌کننده کشورمان اضافه کرد: از طرف دیگر، وقتی آقای رابرت مالی به کنگره رفت و از روند مذاکرات گزارش داد، واکنش‌ها منفی بود. یعنی اعضای کنگره معترض بودند و اعتقاد داشتند که تیم آمریکایی بیش از حد عقب‌نشینی کرده است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از آخرین روز مذاکرات به تدریج نسبت به توافق نهایی سست شدند، بیان داشت: در روزهای آخر مذاکرات کارها داشت به سرعت پیش می‌رفت ولی بر سر موضوعات مختلف از جمله راستی‌آزمایی، لغو تحریم‌ها، تضامین و همچنین بحث سپاه، آمریکایی‌های کار را به یکباره متوقف کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه مشکل از داخل آمریکا است، اضافه کرد: نرسیدن به توافق به دلیل مشکلات داخلی آمریکا است و مشکلات روزافزون جنگ اوکراین برای آمریکا، فشاری برای پذیرش ضرورت توافق توسط بایدن است.

مرندی در پایان خاطرنشان کرد: نه پایتخت‌های اروپایی مشکلی برای ادامه دارند، نه پایتخت روسیه، نه پایتخت چین و نه تهران، بلکه باید منتظر ماند و دید که آقای بایدن چه تصمیمی برای ادامه خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید