درخواست فوری سازمان ملل در خصوص ماریوپل

کدخبر: ۴۹۰۸۱۵
اقتصادنیوز: سازمان ملل خواستار توقف فوری درگیری ها در ماریوپل اوکراین شد.
درخواست فوری سازمان ملل در خصوص ماریوپل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، "امین عواد" هماهنگ‌کننده بحران اوکراین در سازمان ملل روز یکشنبه به وقت محلی در بیانیه ای گفت: زندگی ده ها هزار نفر از جمله زنان، کودکان و افراد مسن در ماریوپل در خطر است.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر برای نجات جان افراد به یک توقف در درگیری ها نیاز داریم. هر چه بیشتر در این امر تاخیر ایجاد کنیم، زندگی های بیشتری به خطر خواهد افتاد. امروز باید به غیرنظامیان اجازه داده شود تا با آسودگی از این شهر خارج شوند. فردا ممکن است خیلی دیر باشد.

سایر سازمان های بشردوستانه از جمله کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز خواستار خروج امن غیرنظامیان از شهر ماریوپل شده اند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ششم اردیبهشت‌ماه (۲۶ آوریل) برای دیدار با ولادیمیر پوتین به روسیه و هشتم اردیبهشت‌ماه (۲۸ آوریل) برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی به اوکراین سفر خواهد کرد.

گوترش همچنین با کارکنان آژانس‌های سازمان ملل متحد در مورد افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم اوکراین دیدار خواهد کرد. 

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین خواستار برقراری آتش بس چهار روزه در اوکراین همزمان با "هفته مقدس" مسیحیان ارتدوکس شده است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید