متخصصان جنایات جنگی انگلیس عازم اوکراین شدند

کدخبر: ۴۹۱۸۲۷
اقتصادنیوز: انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضدروسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.
متخصصان جنایات جنگی انگلیس عازم اوکراین شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه انگلیس روز جمعه از اعزام کارشناسان متخصص در امور جنایات جنگی به اوکراین خبر داد تا درباره آنچه او بریریت ارتش روسیه در این کشور خواند تحقیق کند.

لیز تراس طی اظهاراتی که در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد ادعا کرد: «روسیه در اوکراین بربریت به راه‌انداخته و جنایات زشتی را از جمله علیه زنان مرتکب شده است.» وی مدهی شد: «تخصص بریتانیا به کشف حقیقت کمک و رژیم پوتین را مسئول اعمال خود خواهد کرد تا عدالت برقرار شود.»

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه انگلیس، کارشناسانی که در زمینه خشونت جنسی مرتبط با درگیری هم تخصص دارند قرار است در هنگام جمع‌آوری شواهد و محاکمه جنایات جنگی به دولت اوکراین کمک کنند. آنها اوایل ماه «می» وارد لهستان می‌شوند تا علاوه بر دولت اوکراین، به شرکای بین‌المللی، سازمان‌های غیردولتی و پناهندگان کمک کنند.

در همین حال وزیر امور خارجه انگلیس امروز به لاهه سفر می کند تا با قاضی پیوتر هافمانسکی، رئیس دیوان کیفری بین المللی، گفت‌وگو و حمایت لندن از انجام تحقیقات و پیگرد جنایات جنگی و استفاده از خشونت جنسی در جنگ اوکراین را مورد تاکید قرار دهد.

بر اساس این گزارش، لیز تراس در جریان سفرش به لاهه با همتای هلندی خود نیز دیدار و در خصوص همکاری دو کشور پیرامون جنگ اوکراین و مقابله با روسیه گفت‌وگو خواهد کرد.

این درحالیست که دومینیک راب معاون نخست وزیر انگلیس ماه پیش به لاهه سفر کرده بود تا آمادگی لندن را برای ارائه کمک مالی و فنی به دیوان بین‌المللی کیفری در خصوص تعقیب و تحقیق جنایات جنگی ادعایی روسیه در اوکراین، اعلام کند.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

نزدیک به ۲ ماه از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین می‌گذرد؛ سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

تنش‌های مرزی میان روسیه و اوکراین به تازگی به دنبال افزایش تحرکات نظامی مسکو در حالی با فشار و نفوذ غرب تشدید شده که کاخ کرملین بارها اعلام کرده است که این فعالیت‌ها در مسیر تامین امنیت ملی روسیه و در خاک این کشور بوده و تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید